دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۰:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: یکشنبه شب در آزمایشگاه اتمی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زایبرزدورف (Seibersdorf) اتریش حادثه‌ای رخ داد.

خبرگزاری اتریش از زایبرزدورف و وین گزارش داد، وزارت محیط زیست اتریش اعلام کرد نمونه‌برداری از آزمایشگاه این تأسیسات سازمان ملل که به شدت تدابیر امنیتی در آن رعایت می شود، نشان می‌دهد نشت پلوتونیم اتفاق افتاده است.

با این حال هیچ اثری از آلودگی انسانی یا زیست محیطی یافت نشده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد در زمان وقوع حادثه «هیچ شخصی در آزمایشگاه نبوده است.» بر این اساس حضور «عامل ثالث» در این حادثه منتفی است. خطا در «نگهداری» این ماده بوده است.

محافل نزدیک به آژانس می‌گویند این خطا احتمالا بدان خاطر رخ داده است که به واسطه گازهایی که پلوتونیم از خود متصاعد می‌کند، فشار بیش از اندازه‌ای به محل نگهداری آن وارد شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد: «همه نشانه‌ها حکایت از آن دارد که هیچ ماده رادیواکتیوی در محیط زیست منتشر نشده است.»

یکی از سخنگویان وزارت محیط زیست اتریش هم تایید کرد که در نمونه‌گیری‌های طرف اتریشی هم نشانی از تشعشع یافت نشده است.

آژانس در این رابطه به این امر اشاره کرد که سیستم‌های امنیتی متعددی در این آزمایشگاه فعال هستند که از جمله آنها می‌توان به فیلتر هوا برای دور نگه داشتن ذرات رادیواکتیو از هوای آزاد اشاره کرد.

علاوه بر این به طور دایم میزان پلوتونیم در آزمایشگاه اندازه‌گیری می‌شود. این سیستم به محض کمترین کاهش از میزان طبیعی این ماده رادیواکتیو زنگ هشدار را به صدا در می‌آورد که این اتفاق روز یکشنبه هم افتاد.

کد خبر 59712

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز