چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۸۷ - ۱۳:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس جمهوری چک که منتقد اروپا محسوب می‌شود، پیمان اصلاحی اتحادیه اروپا را پس از همه‌پرسی ایرلند، از رده خارج توصیف کرد.

روزنامه تاگس اشپیگل از مادرید گزارش داد، واسلاو کلاوس (Vaclav Klaus) به روزنامه اسپانیایی «ال پائیس» گفت این پیمان نمی‌تواند در ایرلند به اجرا درآید، اتحادیه اروپا نمی‌تواند به قوانین خود بی‌توجه باشد.

به گفته وی، پیمان اتحادیه اروپا فارغ از تصویب آن در جمهوری چک، منسوخ شده است. هر تلاشی برای آنکه این واقعیت را نادیده بگیرد، از جمله اعمال فشار و «تقلب‌های سیاسی» برای آنکه متن را همچنان زنده نگه دارند، «پیامدهای مخربی» برای اروپا خواهد داشت.

در جمهوری چک، تصویب پیمان لیسبون در ماه آوریل متوقف شد، زیرا دادگاه قانون اساسی به بررسی میزان تطابق آن با قانون اساسی این کشور مشغول است. سناتورها و حزب محافظه‌کار ODS دولت از این دادگاه خواسته‌اند تا پاییز در این باره تصمیم‌گیری کند. حتی در صورتی هم که دادگاه قانون اساسی به تصویب این قانون چراغ سبز نشان دهد، امکان آن وجود دارد ODS که سنا را در اختیار دارد، این قانون را تصویب نکند.

در همین حال، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان امروز (چهارشنبه پنجم تیر) قصد دارد با میرک توپولانک (Mirek Topolanek) نخست وزیر چک و رابرت فیکو (Robert Fico)، همتای اسلواک خود در برلین ملاقات و درباره آینده پیمان اتحادیه اروپا رایزنی کند. پس از این دیدار سران این سه کشور قرار است در مراسم چهلمین سالگرد «بهار پراگ» شرکت کنند.

کد خبر 56112

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز