شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: ایرلندی‌ها پیمان اصلاحی اتحادیه اروپا را با اکثریتی صریح رد کردند.

خبرگزاری آلمان از دوبلین و بروکسل گزارش داد، درموت آرن (Dermot Ahern)، وزیر دادگستری ایرلندجمعه 24 خرداد در پایتخت ایرلند از یاس سخن گفت و اعلام کرد در حوزه رای‌گیری او 58 درصد رای‌دهندگان رای منفی داده‌اند.

ناظران انتخاباتی گفتند در 43 حوزه رای‌گیری منتقدان این پیمان آشکارا پیشتاز هستند.
رای منفی ایرلندی‌ها به این پیمان موجب می‌شود پیمان اصلاحی اتحادیه اروپا که در سال 2007 به امضا رسید، اجرایی نشود.

آرن گفت انتظار دارد 26 عضو دیگر اتحادیه اروپا این پیمان اصلاحی را تا پایان سال جاری میلادی به تصویب برسانند.

بنا به گزارش رادیو RTE، از بین 3.05 میلیون ایرلندی که برای حضور در این رای‌گیری ثبت نام کرده بودند، فقط 45 درصد در روز پنجشنبه از این فرصت استفاده کردند تا پای صندوق‌های رای حاضر شوند.

مشارکت اندک در این رای‌گیری به سود مخافان این اصلاحات تمام شد، زیرا بر اساس ارزیابی‌های انجام گرفته، انگیزه آنها برای شرکت در این رای‌گیری بیش از موافقان بود.

دولت ایرلند و همچنین احزاب بزرگ مخالف و رهبران اقتصادی این کشور برای تصویب این پیمان تبلیغ می‌کردند.

برایان کوئن (Brian Cowan)، نخست وزیر ایرلند در حین رای‌گیری گفته بود هر چه در توانش باشد انجام می‌دهد تا رای‌دهندگان را به دادن رای مثبت متقاعد کند. به گفته او، مخالفان فقط به بیم‌ها دامن زده و اطلاعات غلط به مردم داده‌اند.

ایرلند تنها عضو اتحادیه اروپاست که بر اساس قانون اساسی‌اش با برگزاری همه‌پرسی می‌تواند پیمان‌های اتحادیه اروپا را به تصویب برساند.

در سال 2001 هم مردم این کشور پیمان نیسا اتحادیه اروپا را رد و پس از اعمال تغییراتی در آن در اکتبر 2002 آن را تایید کردند.

از این رو بسیاری از ناظران خواستار آن هستند که یک بار دیگر همه‌پرسی درباره پیمان لیسبون در این کشور برگزار شود تا از شکست این طرح اصلاحی جلوگیری شود.

کد خبر 54782

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز