در حالی که هیأت دولت در جلسه 19 خرداد ماه سال‌جاری بنا به پیشنهاد رئیس‌جمهوری، کمیته‌ای ویژه برای رفع مشکلات و تسریع در ساخت آزادراه «تهران‌-شمال» تشکیل داد با گذشت کمتر از دو هفته از این تصمیم، وزیر راه و ترابری در مصاحبه‌ای اعلام کرد که طرح ساخت آزادراه «تهران‌-شمال» جزو اولویت‌های اول این وزارتخانه نیست.

در پی ترافیک سنگین محورهای شمالی در تعطیلات اخیر، سردار رویانیان، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با هشدار نسبت به اینکه جاده‌های کشور دیگر ظرفیت سفرهای پی در پی را ندارد، گفته بود که درصورت ادامه روند فعلی مجبوریم محدودیت‌های تردد را در جاده‌های کشور افزایش دهیم. وی تاکید کرده بود:«جاده‌های کوهستانی و جاده‌های کناره شمالی از جنگل گلستان تا آستارا با مشکل اساسی به لحاظ گنجایش تردد مواجه هستند که درصورت عدم‌پیش‌بینی تمهیدات ویژه برای آنها با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.»

بحران تشدید می‌شود

سرهنگ اسماعیلی، فرمانده پلیس‌راه کشور نیز با انتقاد از کندی روند ساخت آزادراه تهران- شمال گفت:«تا زمانی که ساخت آزادراه تهران- شمال و بزرگراه قزوین - رشت به پایان نرسد، مردم همچنان باید در جاده‌های شمالی انتظار ترافیک و راهبندان را داشته باشند که این راهبندان هر سال بیشتر خواهد شد.» وی با اشاره به اینکه باید تلاش شود تا آزادراه تهران‌-شمال که حدود 11 سال از آغاز عملیات اجرایی آن می‌گذرد، تکمیل و راه‌اندازی شود، افزود: «توصیه می‌کنیم مسافران در عصرهای جمعه از محورهای شمالی خصوصا جاده چالوس تردد نکنند.»

فرمانده پلیس‌راه کشور با اشاره به اینکه افزایش بار ترافیکی به‌ویژه در محورهای شمالی کشور مشهود است، گفت:«تاریخ مصرف ایمنی جاده‌های چالوس و هراز به اتمام رسیده است و این جاده‌ها هیچ زمانی ایمنی ندارند؛ ولی مجبوریم  به رغم میل باطنی آنها را باز نگه داریم.» وی به ایسنا گفت:«از سوی دیگر محور قزوین -رشت نیز به‌دلیل ترافیک بالا و قدمت بیش از 3 دهه پاسخگوی سفرهای انجام شده نیست.» به گفته وی، براساس استانداردهای موجود در جاده چالوس روزانه می‌تواند 28 هزار و 800 خودرو در 2 باند رفت و برگشت تردد کند، این در حالی است که در روزهای پیک ترافیک بیش از دو برابر این تعداد خودرو در این محور تردد می‌کنند.

فرمانده پلیس‌راه کشور خاطرنشان کرد:«متأسفانه با ورود خودروهای جدید باید بگوییم هر سال وضعیت ترافیک محورهای کشور خصوصا محورهای شمالی بحرانی‌تر می‌شود که اگر این روال ادامه یابد، باید مسافران ساعت‌ها در ترافیک بمانند.»

تشکیل کارگروه برای سرعت دادن به کار

در پی بروز این نگرانی‌ها و هشدار کارشناسان درخصوص جوابگو نبودن محورهای شمالی، هیات دولت به‌منظور تسریع در رفع مشکلات احداث آزادراه تهران‌-شمال و با هدف تقویت نظارت بر اجرای طرح‌های ملی و شتاب‌بخشی در احداث راه‌های مواصلاتی ضروری برای سهولت در حمل‌ونقل شهروندان، به‌منظور اعمال اختیارات هیات وزیران در این‌باره تصویب کرد کارگروهی به ریاست وزیر راه و ترابری با اختیارات ویژه در دولت تشکیل شود.

براساس این مصوبه که 25 خرداد ماه سال‌جاری توسط معاون اول رئیس‌جمهوری ابلاغ شده است، مقرر شد:«کارگروهی متشکل از محمد رحمتی‌-وزیر راه و ترابری، محمد سعیدی‌کیا -وزیر مسکن و شهرسازی، محمدرضا اسکندری‌-وزیر جهاد کشاورزی، غلامحسین الهام‌-وزیر دادگستری، فاطمه واعظ جوادی‌-رئیس سازمان حفاظت محیط زیست  و مدیرعامل شرکت آزادراه تهران‌-شمال، برای اعمال اختیارات هیأت وزیران درخصوص آزادراه تهران‌-شمال بـا مسئولیت وزیر راه و ترابری تشکیل شود.» براساس این مصوبه تصمیم‌گیری درخصوص امور اجرایی موضوع یادشده به تمام اعضای کارگروه به‌عنوان نمایندگان ویژه رئیس‌جمهوری و تصویب و اصلاح آیین‌نامه‌ها و مقررات مربوط به موضوع به وزیران عضو کارگروه تفویض می‌شود.

اولویتی که اولویت نیست

تمامی این موارد در حالی است که محمد رحمتی، وزیر راه و ترابری چند روز قبل در مصاحبه‌ای با یکی از خبرگزاری‌های داخلی تاکید کرد:«طرح ساخت آزادراه تهران‌-شمال جزو اولویت‌های اول این وزارتخانه نیست! چرا که برای سفر در مسیر تهران‌-شمال 4 محور اصلی در کشور وجود دارد و دولت نیز نمی‌تواند به یکباره یکهزار و 500 میلیارد تومان در این طرح سرمایه‌گذاری کند.» وی گفت:«ساخت برخی آزادراه‌های مهم کشور همچون قزوین‌-رشت از اولویت بالاتری برای وزارت راه و ترابری برخوردار است در حالی که حساسیت عمومی نسبت به احداث آزادراه تهران‌-شمال بیشتر است.»

رحمتی در عین حال گفته است که جاده چالوس در حال بهسازی است و جاده هراز نیز مطابق برنامه اجرایی 4 بانده می‌شود و بهسازی این محورها می‌تواند پاسخگوی نیاز جاده‌ای مردم برای سفر به شمال کشور باشد!

براساس گزارش سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای درخصوص ارزیابی شبکه جاده‌ای کشور، محورهای «کرج‌-چالوس» به طول 124 کیلومتر، «رودهن‌-آمل» به طول 130 کیلومتر و «قزوین‌-رشت» به طول 120 کیلومتر جزو 15 محور بحرانی کشور به لحاظ حجم ترافیک بوده و در پایین‌ترین سطح سرویس «L.O.S» قرار دارند.

به گزارش ایسنا، بدین ترتیب این سؤال باقی است که آیا تشکیل کمیته ویژه از سوی رئیس‌جمهور برای رفع مشکلات و تسریع در احداث آزادراه «تهران‌-شمال» نشان از اهمیت آزاد راه تهران‌-شمال ندارد؟ که اکنون از اولویت‌های رئیس کارگروه اعمال اختیارات هیأت وزیران درخصوص آزادراه تهران‌-شمال خارج می‌شود!

از سوی دیگر، آیا 11 سال زمان کافی برای سرمایه‌گذاری در طرح آزادراه «تهران‌-شمال» نبود که هم‌اکنون وزیر راه معتقد است دولت نمی‌تواند یکباره در این طرح سرمایه‌گذاری کند؟ آیا مسافران استان‌های شمالی همان طوری که فرمانده پلیس‌راه کشور گفته است باید همچنان در جاده‌های شمالی انتظار ترافیک و راهبندان را داشته باشند؛ راهبندانی که هر سال هم بیشتر می‌شود.

کد خبر 56101

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز