چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۸۷ - ۰۸:۴۰
۰ نفر

لیلا داودی: یورو 2008 امشب با برگزاری بازی آلمان و ترکیه وارد مرحله‌ای تازه از حیات خود می‌شود.

رقابت‌هایی که به‌دلیل شکل خاص خود، اجازه داد تیم‌هایی غیراز قدرت‌های سنتی و همیشگی قاره سبز قدرت خود را نشان دهند و مسیری تازه را در فوتبال اروپا برای خود باز کنند.

البته این یک مورد برای یورو چیز تازه‌ای نیست. یورو غالبا محلی برای عرضه اندام تیم‌های نوظهور فوتبال اروپاست. هنوز داستان سال 1992 که یوگسلاوی به‌دلیل اختلافات داخلی و جنگ بالکان و اتفاقات خاص آن از حضور در یورو منع شد، از ذهن فوتبالدوستان پاک نشده است.

دانمارکی که حذف شده آن مسابقات بود و اصلا نباید به رقابت‌های مرحله نهایی می‌رفت، به جای یوگسلاوی راهی مسابقات شد و با درخشش پیتر اشمایکل در چارچوب دروازه و یان‌دال‌توماسون در خط حمله تا فینال پیش رفت و قهرمان شد تا قاره سبز را انگشت به دهان بگذارد.یوروی قبل هم دست کمی از آن جام نداشت. یونان همراه با اتو ره هاگل آلمانی توانست خود را به اولین فینال اروپایی برساند و با کسب عنوان قهرمانی به نخستین افتخار بزرگ تاریخ خود رسید.

در یوروی سیزدهم که برخلاف نامش شاید چندان هم نحس نبود، امسال هم نوبت به ترکیه و روسیه رسیده است. تیم‌هایی که تاکنون سابقه حضور در نیمه نهایی یورو را در پرونده ندارند و اتفاقا هر دو تیم تا اندازه‌ای برای حریفانشان کابوس درست کرده‌اند. روسیه و ترکیه با دو شیوه کاملا متفاوت تا نیمه نهایی پیش آمده‌اند.

بازیکنان تیم ملی ترکیه یکی از درس‌های بزرگ جام را به هواداران فوتبال دادند. ترک‌ها با روحی که فاتح تریم در آنها به وجود آورد و انگیزه‌ای که همیشه به کارشان آمده، چند مرحله سخت را پشت سر گذاشته‌اند تا به نیمه نهایی برسند. آنها نشان دادند امید، قدرت خلق چه معجزاتی را دارد. اگر امید نمی‌بود، ترکیه در همان مرحله مقدماتی حذف می‌شد؛ اما آنها سوئیس را با گل دقیقه 2+90 شکست دادند، جمهوری چک را به لطف اشتباه پیتر چک و میزان بالای خواست و همت تیمی در حالی از پیش رو برداشتند که تا 14 دقیقه به آخر کار با 2 گل از این تیم عقب بودند و در نهایت کرواسی را با گلی که شاید دیگر در تاریخ فوتبال تکرار نشود، شکست دادند.

گل دقیقه 119 کلاسنیچ، سرمربی کروات‌ها را تا مرز سکته از فرط خوشحالی پیش برد چون او تیم خود را با این گل دیرهنگام، برنده بازی می‌دانست؛ اما اسلاون بیلیچ هیچ گاه فکر نمی‌کرد در یکی از اتفاقات نادر فوتبال دنیا، ترک‌ها در آن لحظات سخت و یاس آور، توپ را از روی نقطه میانی زمین به درون چارچوب دروازه تیم او بفرستند.
جام سیزدهم درس‌های دیگری هم نداشت. خالد بولهروز نشان داد نمی‌توان جلوی جریان زندگی را گرفت. او با آنکه فرزند  خود را از دست داده بود، تیمش را همراهی کرد تا مردم کشورش به‌دلیل غم شخصی او ضربه نخورند.

هلند با بردی که در برابر رومانی به دست آورد نشان داد در فوتبال مدرن، هنوز قلب‌ها برای دنیایی پاک می‌تپد. این تیم در حالی که می‌توانست با یک بازی معمولی، برد رومانی را تضمین کند، در برابر این تیم با تمام توان بازی کرد تا به ایتالیا فرصتی دوباره برای زندگی بدهد.

یورو درس‌های دیگری هم داشت. زمان و 3 مسابقه‌ای که از این جام باقی مانده شاید به ما در فراگیری بیشتر این درس‌ها کمک فراوانی کند. بخش دوم آمار مسابقات را با هم مرور می‌کنیم:

آفساید

پرتغال در صدر تیم‌هایی دیده می‌شود که در تله آفساید قرار گرفته‌اند. 17 آفساید نشان می‌دهد بازیکنان این تیم در کنار قدرت تهاجمی، چقدر نسبت به آرایش مدافعان حریف بی‌تفاوت بوده‌اند. پس از این تیم نام ایتالیا با 15 و آلمان و هلند با 12 آفساید دیده می‌شود. کرواسی، یونان، لهستان و روسیه هم با 11 آفساید در رده بعدی قرار دارند. در انتهای این جدول اتریش قرار دارد که تنها یک بار بازیکنانش در تله آفساید قرار گرفته‌اند.

دریافت

ایگور آکینفیف دروازه‌بان  روسیه با مهار 27 توپ درون چارچوب، بهترین نمره را به‌خود اختصاص داده است. پس از آنها ادوین فان درسار و خط دفاعی هلند قرار دارند که 22 توپ درون چارچوب را دریافت کرده‌اند. از این تعداد 20 توپ را فان‌درسار مهار کرده است. سوئد و جمهوری چک به‌ترتیب با 21 و 19 دریافت در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

حمله

روسیه در تعداد حمله هم سرآمد تیم‌هاست. این تیم 84 حمله در 4 مسابقه خود طراحی کرده که 21 حمله در هر مسابقه را نشان می‌دهد. اسپانیا با 82، هلند با 73 و پرتغال با 65 حمله دیگر تیم‌های هجومی جام بودند.

در فهرست آمار جام، روسیه 29 حمله خود را از سمت چپ، 30 حمله را از سمت راست و 25 حمله را از وسط زمین طراحی کرده است که در حمله از سمت چپ در صدر ایستاده و در دو آیتم بعدی به‌ترتیب پشت سر تیم‌های اسپانیا و هلند قرار گرفته است.در انتهای جدول کلی حمله، نام سوئد دیده می‌شود که 29 حمله در طول 3 مسابقه خود داشته است.

درصد مالکیت

پرتغال اگر به آلمان برخورد نمی‌کرد می‌توانست به رکوردی دیگر دست یابد. این تیم به‌طور میانگین در هر بازی 5/55 درصد صاحب توپ بود و در صدر جدول این آیتم قرار گرفته است. اسپانیا پس از این تیم قرار گرفته که به‌طور متوسط 2/55 درصد هر بازی توپ را دراختیار خود داشته است. هلند با 75/53 درصد، ترکیه با 25/52 درصد و روسیه با 75/51 درصد مالکیت توپ در رده‌های بعدی قرار دارند.

پاس

اسپانیا با 2442 پاس (5/610 پاس در هر بازی) در صدر جدول کلی پاس دیده می‌شود. هلند با 2166 پاس (5/541 پاس در هر بازی) و ایتالیا با 2006 پاس (5/501 پاس در هر بازی) در رده‌های بعدی قرار دارند. در این جدول جمهوری چک دیده می‌شود که بازیکنانش در 3 بازی این تیم 1138 پاس رد و بدل کرده‌اند.

نکته جالب، درصد پاس‌های صحیح تیم‌هاست. از میان 2442 پاس اسپانیایی‌ها، فقط 328 پاس درست بوده که 82 پاس سالم در هر بازی را نشان داده و آنها را در صدر این جدول هم قرار می‌دهد. هلند با 314، آلمان با 306 و ایتالیا و پرتغال با 304 پاس صحیح در مکان‌های بعدی این جدول قرار گرفته‌اند.

از میان 453 پاس بلند اسپانیایی‌ها 271 پاس به مقصد رسیده که آنها را در این آیتم هم در صدر قرار داده است. هلندی‌ها 444 پاس بلند داشته‌اند که 235 پاس به یار خودی رسیده است.

از 1504 پاس متوسط اسپانیایی‌ها هم 348 پاس به مقصد رسیده است. تنها بخشی که در جدول پاس در تسخیر اسپانیایی‌ها نیست، پاس کوتاه است. ایتالیایی‌ها با 490 پاس کوتاه در صدر جدول این بخش قرار دارند اما در بخش پاس‌های کوتاه سالم، هلند قرار دارد که بازیکنانش 321 پاس کوتاه هدفدار به هم داده‌اند.

پاس‌های دونفره

دنیل پرانچیچ و ایوان راکتیچ از کرواسی با 40 پاس دوبل در صدر جدول پاس‌های دونفره قرار دارند. پس از آنها کلود ما‌که له له و ژرمی تولالان از فرانسه با 38 پاس دوبل دیده می‌شوند.

خطا

ترکیه با 87 خطا (75/21 خطار در هر بازی) در بالای این جدول قرار دارد. اسپانیا با 81 خطا، روسیه با 77 خطا و هلند با 76 خطا در مکان‌های بعدی دیده می‌شوند.

اخطار و اخراج

ترکیه در یک جدول دیگر هم به‌عنوان بداخلاق‌ترین تیم شناخته شده است. بازیکنان این تیم 14 اخطار دریافت کرده‌اند که 5/3 اخطار در هر بازی را نشان می‌دهد. ایتالیا با 9 اخطار در 4 بازی و اتریش و یونان با 8 اخطار در 3 بازی دیگر تیم‌های بداخلاق جام بوده‌اند. سوئد با 3 اخطار در 3 بازی به‌عنوان خوش اخلاق‌ترین تیم جام شناخته شده است. در این دوره فقط 3 بازیکن با کارت قرمز داوران مواجه شده‌اند. آبیدال از فرانسه، باستین شواین اشتایگر از آلمان و دمیرل دروازه بان ترکیه.

سانتر

بازیکنان روسیه 183 بار در 4 بازی (75/45 سانتر در هر بازی) اقدام به سانتر کرده‌اند. اسپانیا با 151 سانتر و آلمان با 131 سانتر در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

شوت

ایتالیایی‌ها و هلندی‌ها با 32 شوت به سمت دروازه از محوطه 5/5 متر در صدر جدول آیتم کلی شوت قرار دارند. در انتهای این جدول لهستان با تنها 4 شوت دیده می‌شود. در آیتم شوت از خارج محوطه 5/5 متر نام تیم اسپانیا دیده می‌شود که بازیکنانش 64 شوت به سمت دروازه حریفان زده‌اند. جمهوری چک با 14 شوت در رده آخر این جدول قرار دارد. اسپانیایی‌ها با 33 شوت در چارچوب، دقت بیشتری هم نسبت به دیگر تیم‌ها داشته‌اند. بازیکنان رومانی در طول 3 بازی تنها 7 شوت در چارچوب دروازه حریف شلیک کردند.
در شوت به چارچوب دروازه حریفان از داخل محوطه 5/5 متر پرتغال با 18 شوت و در آیتم شوت به چارچوب از خارج از محوطه 5/5 متر اسپانیا با 25 شوت دیده می‌شوند.

کد خبر 56083

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز