یکشنبه ۲ تیر ۱۳۸۷ - ۱۰:۵۸
۰ نفر

هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد که هلند با آن بازی‌های بی‌نقص و نمایش‌های دیدنی این گونه از جام کنار برود.

 هلند که در بازی با ایتالیا و فرانسه، مدل‌های تازه‌ای از فوتبال نوین را به نمایش گذاشت و همه فوتبالدوستان اروپا و دنیا را از دیدن فوتبال زیبای خود سیراب کرده بود، دیشب در پایان بازی با روسیه به شکستی تن داد که کمتر کسی پیش‌بینی آن را می‌کرد.

روسیه یک ماه قبل اقتدار مربی هلندی را در تیم زنیت سن‌پترزبورگ دیده بود. بازی روان این تیم پس از ورود دیک ادووکات، همه را به فوتبال این کشور حساس کرده بود و به خوبی می‌شد تغییر ساختار از یک فوتبال قدرتی، اما قدیمی و بی‌برنامه به فوتبالی مدرن دید.
پس از قهرمانی زنیت در جام یوفا، این بار نوبت به هیدینک رسید تا باز هم برتری تفکرات هلندی را به رخ بکشاند.

هیدینک که با حذف انگلیس در دور مقدماتی ارزش‌های خود را نشان داده بود، جام را بسیار بد شروع کرد تا منتقدان دست به قلم شوند. اما ماجرای این مربی هلندی با همین بازی به پایان نرسید. تیم او 2 بازی دیگر هم پیش رو داشت که هر دو بازی را با برد به آخر رساند. یونان و سوئد، تیم‌هایی بودند که قربانی جاه‌طلبی هیدینک برای رسیدن به افتخاری دیگر شدند و دیشب نوبت به هلند رسید تا در برابر بازی سیال روس‌ها تن به شکست دهد. وقتی بازی به آخر رسید، همه به یاد حرف‌های سرمربی تیم ملی سوئد افتادند.

لارس لاگربک در پایان بازی با روسیه گفت: روسیه حریف بسیار قابل احترامی برای ما بود. این تیم خیلی خوب توپ را در زمین به گردش درمی‌آورد و شیوه بازی این تیم روز به روز تکامل یافته‌تر می‌شود. این تیم برای هلند حریفی خطرناک است و فکر می‌کنم فان‌باستن باید با هوشیاری کامل در برابر این تیم بازی کند. چون در غیراین صورت، افسوس حذف از جام هیچ وقت او را رها نخواهد کرد.به هر حال هیدینک با این تفکرات در برابر تیم ملی کشورش قرار گرفت.

بازی دیشب با حملات پردامنه روسیه شروع شد. گاس هیدینک هلندی که 3 سال (1995 تا 1998) سرمربی تیم ملی هلند بود، برای دومین بار رودرروی تیم ملی کشورش قرار گرفت. او در جام جهانی هم همراه با تیم ملی استرالیا در برابر هلند قرار گرفته و تیم ملی کشورش را با تساوی یک – یک متوقف کرده بود. این بار اما داستان کاملا فرق می‌کرد. تیم ملی روسیه که از زمان ورود هیدینک، تغییراتی اساسی را در شکل و فرم بازی خود صورت داده بود، کاملا بر بازی سوار بود و می‌خواست با صعود به نیمه نهایی افتخارات فوتبال روسیه را که با قهرمانی زنیت سن پترزبورگ پایه‌ریزی شده بود، کامل کند.

هیدینک که پس از مربیگری در پی اس وی آیندهوون، فنرباغچه، والنسیا، تیم ملی هلند، رئال مادرید، رئال بتیس، تیم ملی کره‌جنوبی و دوباره پی اس وی، یک سال در تیم ملی استرالیا کار کرده و از سال 2006 به تیم ملی روسیه پیوسته بود، در این تیم تغییراتی قابل توجه ایجاد کرده بود و به واسطه همین تغییرات، روسیه را تا مرحله نهایی یورو رسانده بود. او پیش از شروع بازی‌ها گفت: روسیه را تا نیمه‌نهایی پیش می‌برد. ادعایی که موجب شگفتی همه فوتبالدوستان شده بود چون هیدینک هیچ‌وقت بی‌اساس حرف نمی‌زد. او حتی به ادعایی که درباره موفقیت تیم ملی کره جنوبی در جام جهانی 2002 داده بود هم عمل کرده بود.

بازی دیشب به این دلیل حساس شده بود که تیم ملی هلند به‌دلیل مرگ فرزند خالد بولهروز از نظر روحی به شدت تضعیف شده بود و روسیه به‌دلیل برد سوئد از نظر روحی تقویت شده بود. به این ترتیب بازی می‌توانست شرایطی برابر پیدا کند که همین گونه هم شد. هر دو تیم موقعیت‌های فراوانی روی دروازه‌های هم داشتند اما در نیمه اول به گلی دست پیدا نکردند.
گل پاولیوچنکو در دقیقه 56 بازی در حقیقت مزد برتری این تیم بر هلند بود.

این نتیجه تا دقیقه 86 بدون تغییر ماند اما رود فان نیستلروی اجازه نداد هلند در 90 دقیقه قانونی بازی از جام وداع کند. در حالی که نیمه اول وقت‌های اضافی با همان تساوی یک – یک به پایان رسید و هلندی‌ها با اتکا به دروازه‌بان بلندقامت خود فان درسار آماده می‌شدند که به ضیافت پنالتی‌ها بروند، روس‌ها 2 گل دیگر زدند تا در پایان مسابقه‌ای که برتری قابل لمسی در آن داشتند، به پیروزی 3 بر یک دست پیدا کنند. توربینسکی در دقیقه 112 و آرشاوین در دقیقه 116 ،2 گل دیگر روسیه را به ثمر رساندند تا این بازی با برتری هیدینک 61 ساله به پایان برسد.

آرشاوین بهترین بازیکن زمین

آندری آرشاوین حالا به یکی از ستاره‌های بین‌المللی روسیه تبدیل شده است. او که ستاره بی‌چون و چرای تیمش در بازی فینال جام یوفا بود، در دو مسابقه‌ای که برای روسیه انجام داد 2 گل به ثمر رساند و بارها تیم حریف را به دردسر انداخت. آرشاوین دیشب هم به‌دلیل بازی مؤثر، خدمت به کار تیمی، دوندگی زیاد و زدن گل سوم روسیه به‌ عنوان بهترین بازیکن میدان انتخاب شد.

فان باستن: اشتباه کردیم

سرمربی تیم ملی هلند پس از پایان بازی گفت: ما بازی را بد شروع کردیم و آن را بد هم به پایان بردیم. این بهانه نیست، اما ما از نظر روحی دچار مشکل بودیم.
مارکو فان باستن ادامه داد: در نیمه دوم با آوردن فان‌پرسی به جای درک کویت سعی کردم عمق دفاع روسیه را هدف قرار دهم، اما روسیه خوب بازی کرد و با مهاجمانش به ویژه آرشاوین و پاولیوچنکو همواره دروازه ما را تهدید کرد و به همین دلیل ما نمی‌توانستیم آن طور که خودمان می‌خواهیم بازی را اداره کنیم.

او سپس به مشکل بدنی تیمش هم اشاره کرد: ما همه تلاشمان را به کار گرفتیم و وقتی بازی مساوی شد، امیدوار شدیم، با این حال کشیده شدن کار به وقت‌های اضافی، بیش از آنکه به نفع ما باشد، به نفع روسیه بود. با آنکه ما نسبت به روسیه زمان بیشتری برای استراحت داشتیم و به خیلی از بازیکنانمان در بازی آخر مقدماتی استراحت داده بودیم، اما با این حال بازیکنان ما خسته‌تر به‌نظر می‌رسیدند. ما از نظر فیزیکی مشکل داشتیم. بازیکنان هلند نمی‌توانستند بیش از این تلاش کنند و روس‌ها در دقایق پایانی قوی‌تر ظاهر شدند. فکر می‌کنم در پایان نتوانستیم تحمل بیشتری داشته باشیم و آنها 2 گل دیگر به ثمر رساندند و شایستگی خود را برای این پیروزی به اثبات رساندند.

من برای آنها در مرحله نیمه نهایی آرزوی موفقیت می‌کنم، هرچند به‌خود آنها هم گفتم که خوب بازی کردند. آنها جزو 4 تیم پایانی هستند و بخت بسیاری برای قهرمانی دارند. شیوه‌ای که آنها بازی می‌کنند عالی است والبته دارای مدافعان و مهاجمان خوبی هم هستند.

کد خبر 55737

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز