شنبه ۱ تیر ۱۳۸۷ - ۰۸:۲۸
۰ نفر

سرانجام شمارش معکوس فوتبالدوستان برای ضیافت پنالتی‌ها به پایان رسید تا کرواسی اولین قربانی ضربات پنالتی در یورو 2008 باشد.

بازی دیشب کرواسی و ترکیه همان شرایطی را داشت که در بازی قبلی ترکیه دیده بودیم. کرواسی که آلمان را به زانو درآورده بود، در برابر بازی بسته ترکیه هیچ راهی جز تن دادن به تساوی بدون گل در وقت قانونی نداشت. فاتح تریم که تیم او مانند اتو ره هاگل یورو 2004 عمل می‌کند، در طول 90 دقیقه هیچ نشانی از فوتبال با طراوت را به نمایش نگذاشت و در نهایت بازی دو تیم با تساوی بدون گل به پایان رسید.

قرمزپوشان ترکیه که پیروزی‌شان در بازی با جمهوری چک به چیزی مثل معجزه شباهت داشت، این بار هم مانند همان بازی از باخت، پیروزی ساختند تا یکی از 4 تیم حاضر در نیمه‌نهایی یورو باشند.

کرواسی که کشیده شدن کار به ضربات پنالتی را به زیان خود می‌دید، سعی کرد کار را در همان وقت‌های اضافی تمام کند. آبی‌های کروات به این خواسته خود هم رسیدند اما تنها به این دلیل به برتری نرسیدند که ثانیه‌ها را از دست دادند.

مردان سرد و گرم چشیده کرواسی نشان دادند هیچ درسی از بازی حیرت آور ترکیه و جمهوری‌چک نگرفته‌اند. آنها که گل خود را در دقیقه 119 بازی به ثمر رسانده بودند، آن‌قدر در شادی گل غرق شدند که یادشان رفت با چه تیمی بازی می‌کنند و بازی، ثانیه‌های دیگری هم دارد.

شاگردان فاتح تریم از همین غفلت کروات‌ها استفاده کردند و در دقیقه 2+120 بازی گل مساوی را به ثمر رساندند تا ترکیه همان بلایی را بر سر کرواسی بیاورد که پیشتر بر سر جمهوری چک آورده بود.

سمی سنتورک که با گل ثانیه‌های پایانی خود، ترکیه را از حذف شدن رهانده بود، حالا به قهرمان ملی ترک‌ها تبدیل شده است. مثل نیهات قهوه‌چی که در پایان بازی جمهوری چک، تریم به او لقب قهرمان بزرگ مردم ترکیه را داده بود. گل سنتورک باعث شد گلی که ایوان کلاسنیچ در دقیقه 119 بازی به ثمر رساند، هیچ خاصیتی برای مردم کرواسی نداشته باشد.

برتری محسوس

اگر مسابقه را ندیده باشید، نگاهی به آمار بازی نشان می‌دهد در میدان چه گذشته است. روشتو رکبر، دروازه‌بان تیم ملی ترکیه که در این بازی جایگرین وولکان دمیرل، دروازه‌بان اول ترکیه شده بود، 6 توپ را ار درون دروازه بیرون کشید در حالی که پله تیکسا فعالیتی 50 درصدی نسبت به همتای ترک خود داشت. رکبر که در به ثمر رسیدن گل کرواسی اشتباه داشت، در ضربات پنالتی اشتباه خود را به بهترین شکل ممکن جبران کرد و عامل اصلی صعود ترکیه به نیمه نهایی بود. او به‌دلیل محرومیت دمیرل، در بازی بعدی ترکیه برابر آلمان هم درون چارچوب خواهد ایستاد.

شادی خیابانی

خیابان‌های ترکیه و حتی خیابان‌های حومه ورزشگاه ارنست هاپل وین در اتریش که تماشاگران ترکیه به آنها ریخته بودند، شاهد شادی شبانه و خیابانی مردم کشور ترکیه بود.
فاتح تریم که در پایان بازی با جمهوری چک از هواداران فوتبال ترکیه خواسته بود به خیابان‌ها ریخته و شادی کنند، عامل تحریک تماشاگران حاضر در ورزشگاه استادده ژنو سوئیس شده بود تا آنها به شکلی عجیب و آشوب وار به خیابان‌ها بریزند و کار به جایی کشیده شود که پلیس مجبور به دخالت شود و در نتیجه تیراندازی شبانه 2 نفر از جمله یک دختر 10 ساله مجروح شود.

با آنکه پیروزی دیشب ترکیه خیلی مهم‌تر از بازی قبلی بود، تریم برای آنکه اشتباه خود را تکرار نکرده باشد، به هواداران فوتبال کشورش گفت: شادی کنید، اما این پیروزی بزرگ را به غم بزرگ مردم ما تبدیل نکنید.

این جشن‌ها در کشور ترکیه شرایطی خاص داشت. در میدان کیزیلی آنکارا و در کنار مقر 3 باشگاه بزرگ شهر استانبول یعنی فنرباغچه، بشیکتاش و گالاتاسرای جشن‌های بزرگی برپا شد و تا بامداد امروز ادامه داشت.

آلتین تاپ، تاپ‌ترین بازیکن

بازی کرواسی با ترکیه اگرچه ستاره‌های بسیاری داشت؛ اما کمیته فنی بازی‌ها به یک علت خاص، همیت آلتین تاپ، بازیکن شماره 22 تیم ملی ترکیه را به‌ عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب کرد؛ بازی مؤثر و نامحسوس. آلتین تاپ 25 ساله که متولد منطقه گلزن کرشن در غرب آلمان است، یکی از 4 بازیکنی است که در آلمان به دنیا آمده و در یورو 2008 برای تیم ملی ترکیه بازی می‌کنند. آلتین تاپ که در خط میانی، بازی مؤثری برای تیم خود انجام داد، در این بازی 4/13 کیلومتر دوید و یکی از مهره‌های تعیین‌کننده در تیم تریم بود که البته بازی مؤثر او زیاد هم به چشم نیامد چون کاملا در خدمت تیم بود و یکی از پنالتی‌های تیم ترکیه را هم به ثمر رساند.

او که از سال 2003 تا 2007 در شالکه و از سال گذشته میلادی تاکنون در بایرن مونیخ بازی می‌کند، یکی از مهره‌های خطرناک برای تیم ملی آلمان در بازی نیمه نهایی یورو 2008 به شمار می‌رود.

کد خبر 55613

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز