رئیس شورای شهر رویان مازندران گفت: تصاویر قبور تعدادی از بانوان در آرامستان این شهر که توسط یکی از اعضای هیات امنا مخدوش شده بود، به حالت اول برگشت.

سنگ قبرهای مخدوش‌شده در مازندران

به گزارش همشهری آنلاین، عصر پنجشنبه گذشته تعدادی از شهروندان شهر رویان در استان مازندران برای زیارت درگذشتگان خود و فاتحه‌خوانی بر مزار آنها به آرامگاه شهر رفتند و با سنگ‌های مخدوش قبور مواجه شدند که تصویر روی آنها با رنگ پوشانده شده و مشخص نبود چه فرد یا افرادی اقدام به حذف تصویر از روی آن‌ها کرده‌اند.

این اتفاق فقط در مورد سنگ‌ قبرهایی رخ داده بود که تصویر صورت زنان روی آن‌ها حکاکی شده بود. خانواده این درگذشتگان پس از مشاهده سنگ‌های مخدوش به این اقدام معترض شدند و از هیأت امنای آرامگاه و مسئولان شهر درخواست کردند که موضوع پیگیری و شفاف‌سازی شود.

این موضوع در فضای مجازی نیز واکنش‌هایی را به دنبال داشت. کاربران نسبت به این اقدام انتقاد کردند و این کار را بی‌احترامی به زنان ِ درگذشته و خانواده‌های آنها عنوان کردند.

پس از این اتفاق، کامبخش سالاری رئیس شورای شهر رویان گفت: «این اقدام، خودسرانه و توسط هیأت امنای آرامگاه انجام شده و ما در جریان آن نبودیم و در فضای مجازی از این موضوع باخبر شدیم. ما هم معتقدیم که این اتفاق نباید می‌افتاد و اگر هم هیات امنا با ارائه دلایل شرعی و قانونی تصمیم به انجام آن گرفته بود، باید ابتدا با خانواده‌های درگذشتگان جلسه برگزار می‌کرد و پس از بیان دلایل و توجیه و قانع کردن آنها اقدام به پوشاندن تصویر می‌کرد. درضمن اگر قرار دادن تصویر زنان روی سنگ قبر مشکل دارد، از ابتدا نباید اجازه این کار داده می‌شد. نه این که مدت‌ها پس نصب سنگ قبر روی مزارها و بدون اطلاع قبلی انجام شود.»

  • موضوع حل شد ؛ حک تصویر روی مزار با حجاب مانعی ندارد

رئیس شورای شهر رویان امروز نیز در گفتگو با ایلنا اظهار داشت: مزار شهرستان رویان در اختیار اداره اوقاف و هیات امنا بوده است. این خطا نیز ازسوی آن‌ها سرزده است. ما امروز در آرامستان حضور پیدا کرده و قبور متوفیان بانو که عکس‌شان با رنگ پوشیده شده بود، را پاک کردیم.

وی علت این اقدام را اشتباهِ فردیِ یکی از اعضای هیات امنا اعلام کرد و افزود: هیات امنا با مراجعه به خانواده‌های 4 متوفایی که تصویر قبور با رنگ پوشانده شده بود، از آن‌ها عذرخواهی خواهند کرد.

رئیس شورای شهر رویان گفت: در جلسه امروز (۵ آبان) نیز هیات امنا اعلام کرد که از قبل برای پاک کردن تصویر بانوان متوفی اطلاعیه داده بودیم. با این وجود مقرر شد که از خانواده‌های این متوفیان دلجویی شود.

علی شادمان، فرماندار رویان نیز به ایلنا گفت: این خطا فردی بوده است و ما هم نسبت به آن تذکر داده‌ایم و موضوع حل شد.

وی با بیان این مطلب که نباید این خطا صورت می‌گرفت اما این اشتباه بدون نظرخواهی از اداره اوقاف و هیات امنا، تنها از سوی یک فرد صورت گرفته است، ادامه داد: به رئیس اداره اوقاف ابلاغ کردیم و آن‌ها نیز اقدامات لازم را انجام دادند و درنهایت در کوتاه‌ترین زمان ممکن؛ ۴ قبر موردنظر به حالت اول برگردانده شد. این قبور متعلق به بانوان مسن بود اما اگر جوان هم بودند، از آنجا که تصاویر آن‌ها با حجاب کامل بر روی قبور حکاکی می‌شود، مانعی برای حضور تصاویر وجود ندارد.

کد خبر 560292

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حوادث

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha