مجموع نظرات: ۱
دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳
۲ نفر

بره موم یکی از محصولات فوق العاده زنبورعسل می باشد که برای بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین این ماده چسبناک امروزه جایگاه ویژه ای در پزشکی مدرن پیدا کرده که بسیاری از متخصصان علم پزشکی آن را برای بیماری های مختلف به بیماران خود پیشنهاد می دهند. نام لاتین بره موم propolis است و به آن چسب زنبور هم می گویند.

بره موم

بره موم چیست؟

بره موم  ماده ای رزینی مانند از جوانه های درختان صنوبر و مخروط است. بره موم به ندرت به شکل خالص در دسترس می باشد. این ماده معمولاً از کندوی عسل بدست می آید و حاوی فرآورده های زنبوری است. بره موم دارای سابقه طولانی در استفاده دارویی است و قدمت آن به ۳۵۰ سال قبل از میلاد مسیح، زمان ارسطو برمی گردد. یونانیان از بره موم برای آبسه استفاده کرده اند. آشوریان از آن برای بهبود زخم ها و تومورها استفاده کرده اند و مصریان از آن برای مومیایی کردن اجساد خود استفاده نموده اند و امروزه کاربردهای دارویی زیادی دارد.

شکل های مختلف بره موم

بره موم به شکل های مختلفی از جمله: قرص، کپسول، پودر و عصاره موجود است. هنگامی که به صورت موضعی استفاده شود، در پماد، کرم، لوسیون و سایر محصولات یافت می شود. مجموعه آهوتا بره موم را به صورت پودر و قرص عرضه کرده و کیفیت این محصول را تضمین می کند.

آیا بره موم در عسل یافت می شود؟

مقدار کمی بره موم ممکن است در انواع خاصی از عسل ها یافت شود. از آنجا که گرما می تواند کیفیت درمانی بره موم را از بین ببرد، در نتیجه عسل های موجود در فروشگاه ها و سوپرمارکت ها هم حرارت دیده اند و نمی تواند حاوی بره موم و گرده گل باشد.

شکل طبیعی بره موم چگونه است؟

شکل طبیعی بره موم که به آن چسب زنبور عسل نیز می گویند، رزینی سخت و شکننده است که با گرم شدن بسیار چسبناک و مومی می شود. کلمه بره موم در زبان یونانی به معنای "حومه" است؛ زیرا زنبورها از بره موم برای دفاع در مقابل بیماری های مرتبط با کندو استفاده می کنند.

ترکیبات زیست فعال بره موم

بره موم خام معمولاً به رنگ قهوه ای تیره یا سبز است، بوی شیرینی دارد و تشکیل شده است از:

  • رزین: (۵۰-۷۰٪)
  • موم: (۳۰-۵۰٪)
  • گرده گل: (۵-۱۰٪)
  • سایر ترکیبات مانند: اسیدها، قندها و ویتامین ها

مواد اصلی فعال موجود در بره موم، فلاونوئیدها مانند کرایسین است که آنتی اکسیدان های قوی هستند که زنبورها از قسمت های گیاهان و گل ها می گیرند. زنبورها با مخلوط کردن بزاق با مواد گیاهی، گرده و موم بره موم می سازند.

تاکنون بیش از ۳۰۰ ماده فعال بیولوژیکی در بره موم شناسایی شده است، از جمله: مواد شیمیایی معطر، اسیدها، کربوهیدرات ها، روغن های گیاهی و ویتامین ها

خواص بره موم اصل

۱. درمان سوختگی

بر اساس مطالعه ای بره موم ممکن است باعث بهبود سوختگی جزئی شود. برای این مطالعه، محققان اثرات کرم پوستی بر پایه بره موم را با اثرات سولفادیازین نقره، دارویی که معمولاً در درمان سوختگی های درجه دو و سه استفاده می شود، در بیماران مبتلا به سوختگی درجه دو مقایسه کردند. نتایج مطالعه نشان داد که بره موم و سولفادیازین نقره به طور مشابه در درمان سوختگی موثر هستند. علاوه بر این، به نظر می رسد که بره موم مزایای ضدالتهابی بیشتری نسبت به سولفادیدازین نقره دارد.

۲. خاصیت ضدباکتریایی

بره موم نسبت به سایر محصولات زنبور عسل از خاصیت ضدباکتریایی بالاتری برخوردار است و می تواند با انگل ها و میکروب ها به خوبی مقابله کند، در نتیجه باعث نابودی آن ها می شود. همچنین خاصیت ضدباکتریایی پروپولیس باعث شده تا در مقابل باکتری های گرم مثبت و منفی به خوبی عمل کند.

۳. خواص بره موم در کنترل سرطان

متاسفانه تغذیه نامناسب در زندگی روزمره و بسیاری از مشکلات دیگر باعث مبتلا شدن افراد به این بیماری می شود اما محققان دریافته اند که بره موم هم مانند ژل رویال می تواند به کنترل و پیشگیری از سرطان کمک کند.

۴. جوانی پوست

تحقیقات نشان داده که بره موم می تواند به جوان سازی پوست و درمان بسیاری از مشکلات پوستی کمک کند.

فواید بره موم

۵. درمان مشکلات گوارشی

تحقیقات نشان می دهد بره موم می تواند به درمان اختلالات دستگاه گوارش، از جمله کولیت اولسراتیو، سرطان های دستگاه گوارش و زخم کمک کند. همچنین مصرف بره موم و عسل کتیرا باهم تاثیر فوق العاده ای بر روند درمان مشکلات گوارشی و معده خواهد گذاشت.

۶. بهداشت دهان و دندان

امروزه بسیاری از دندان پزشکان برای سلامت دندان به بیماران خود مصرف بره موم و محصولات حاوی بره موم را پیشنهاد می دهند؛ زیرا بره موم باعث تقویت دندان و از بین بردن عفونت لثه می شود که به خاطر قدرت آنتی باکتریال بره موم می باشد.

۷. دیابت نوع ۲

15٪ بیماران دیابتی در زیر پا دچار زخم باز می شوند (زخم پای دیابتی). سطح بالای قند خون توانایی بدن را در بهبود این زخم ها کاهش می دهد و باعث عفونت های شدیدی می شود که حتی ممکن است به قطع اندام آسیب دیده نیز منجر شود. بره موم موضعی در ۲ آزمایش کوچک بر روی ۶۴ نفر باعث بهبود زخم پای دیابتی شد. باز هم، شواهد محدود نشان می دهد که بره موم هم به دیابت و هم در بهبود زخم های ناشی از این بیماری کمک می کند. اما ما توصیه می کنیم که حتما قبل از مصرف این روش با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

۸. التیام زخم

طبق مطالعات، مکمل بره موم ممکن است با تقویت رشد سلول های جدید پوستی، زخم را بهبود بخشد. بره موم سرعت بهبود زخم را افزایش می دهد و به بازسازی نواحی آسیب دیده کمک می کند. در یک مطالعه سلولی ثابت شد که بره موم از سلول ها در برابر آسیب محافظت می کند، فعالیت کلاژن را حفظ کرده و ژن های آنتی اکسیدانی گلوتاتیون را افزایش می دهد.

۹. محافظت از کبد

بره موم ممکن است از کبد در برابر بسیاری از آسیب ها محافظت کرده و با پیشگیری از ایجاد زخم در کبد خطر بیماری کبد را کاهش دهد. همچنین گفته شده که این داروی طبیعی برای افرادی که از داشتن کبد چرب رنج می برند مفید بوده و سطح چربی در کبد آنها را نرمال می سازد.

آیا بره موم را می توان با سایر محصولات زنبورعسل مصرف نمود؟

بره موم، ژل رویال، گرده گل و عسل همه حاوی فلاونوئیدهای فعال زیستی هستند. همه آنها آنتی اکسیدان و ضد التهاب می باشند و در مورد مصرف آنها باهم خطری گزارش نشده است. در نتیجه شما می توانید از تمام خواص محصولات زنبورعسل بهره ببرید و با هم استفاده کنید. این محصولات می توانند به مبارزه با التهاب، عفونت های ویروسی، باکتریایی و قارچی کمک کنند و باعث سرعت بخشیدن به ترمیم زخم ها و سلامت قلب شوند. برای تهیه و اطلاع از قیمت بره موم اصل میتوانید به سایت ahoota مراجعه کنید.

عوارض جانبی

در صورت ابتلا به آسم یا حساسیت به محصولات دیگر زنبور عسل از بره موم استفاده نکنید. بره موم ممکن است لخته شدن خون را کند کرده و خطر خونریزی را در افرادی که مبتلا به اختلالات خونریزی هستند یا هنگام جراحی افزایش دهد. در نتیجه بهتر است قبل از مصرف بره موم در صورت داشتن حساسیت حتما با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

کد خبر 560282

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha