دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۵ - ۰۵:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین- محمد رسولی: حتما در مورد پروژه یک نوت‌بوک برای هر کودک چیزهایی شنیده‌اید.

قرار است در این  پروژه جهانی یک نوت‌بوک با حداقل امکانات لازم در اختیار نیازمندان قرار ‌گیرد.

این نوت‌بوک دارای یک حافظه فلش به جای هارد دیسک است که سیستم بی‌سیم برای اتصال به شبکه‌ها بر روی آن تعبیه شده و دارای سیستم عامل لینوکس رایگاناست. همچنین دارای یک پردازنده نسبتا کند نسبت به پردازنده‌های روز دنیاست.

طبق این پروژه که زیر نظر موسسه تکنولوژی ماساچوست راه‌اندازی شده قرار است تا اوائل سال 2007 ،7 میلیون نوت‌بوک در کشورهای تایلند، نیجریه، برزیل و آرژانتین بین کودکان پخش شود.[سابقه]

 این نوت‌بوک‌های کوچک، به صورت یک کیف دستی بوده و در رنگهای مختلف تولید شده است.

این نوت‌بوک همانطور که گفته شد برای کمک به رشد سطح دانش کودکان و دانش‌آموزان در کشورهای فقیر طراحی شده و به همین دلیل در طراحی آن سعی شده از هزینه‌های اضافی کاسته شود و حداقلها برای آن در نظر گرفته شود ولی نکته جالب این است که سیستم امنیتی که برای آن در نظر گرفته ، بسیار قوی و غیر قابل نفوذ شده به نحوی که مورد توجه کارشناسان امنیت شبکه و کامپیوتر قرار گرفته است.

بر سیستم امنیتی تعبیه شده برای سیستم عامل، روش رمز گذاری (Encryption) خاصی برای BIOS ‌ آن نیز در نظر گرفته شده که از هرگونه دخل و تصرف در هنگام بوت شدن نیز جلوگیری می کند.

 این سیستم امنیتی در هنگام اتصال دو نوت‌بوک با روش Mesh‌ به یکدیگر نیز بسیار قوی عمل کرده و امکان هرگونه شیطنت را از هکرها می گیرد.

 طراحان نوت‌بوک های 100 دلاری به واقع با انجام این عمل خیرخواهانه موفق به ساخت پروتکل امنیتی خاصی شده‌اند که می تواند به عنوان یک فایروال امنیتی خوب برای تمام کامپیوترها مورد استفاده قرارگیرد.

کاربر هر نوت‌بوک میتواند فایروال قرار گرفته بر روی آن را غیر فعال کند. ضمنا مدارس می توانند با راه‌اندازی سرورهای مخصوص در مدارس از قابلیت پشتیبان گیری نوت‌بوکها استفاده کنند و به صورت خودکار از اطلاعات نوت‌بوکها ، پشتیبان گیری شود تا در صورتی که دانش‌آموزان اشتباها اطلاعات را از بین بردند( که احتمال آن بسیار زیاد است) بتوانند براحتی آن را برگردانند.

با توجه به تحلیل کارشناسان می بایست منتظر بود تا این پروتکل به دنیای PC ها و نوت‌بوکها وارد شود تا بیشتر بتوان آنرا بررسی کرد.

Rasouli@Hamshahri.org 

کد خبر 5594

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گزارش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز