پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۵ - ۱۱:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: گروه آمریکایی غیر انتفاعی "یک نوت‌بوک برای هر دانش‌آموز" دولت لیبی را متقاعد کرد تا با عقد قراردادی تا پایان سال 2008 میلادی 1.2 میلیون دانش‌آموز لیبیایی را صاحب یک نوت‌بوک کند.

چنانچه این پروژه با موفقیت و در زمان مقرر به پایان برسد، لیبی اولین کشوری خواهد بود که تمام دانش‌آموزان ابتدایی آن دارای نوت‌بوک خواهند بود.

طبق این پروژه 250 میلیون دلاری تا پایان سال 2008 تمام دانش‌آموزان دارای نوت‌بوک شده و تمام مدارس دارای یک سرور برای سرویس‌دهی به این نوت‌بوک ها می شوند. همچنین یک تیم متخصص و ماهواره‌های مخصوص برای پشتیبانی اینترنت این نوت‌بوکها نیز در نظر گرفته شده است.

پروژه "یک نوت‌بوک برای هر دانش‌آموز " که زیر نظر سازمان ملل انجام می شود ، در نهایت منجر به کامپیوتردار شدن تمام دانش‌آموزان جهان به منظور رشد دانش کامپیوتری افراد خواهد شد.

در این پروژه برای کشورهای فقیر و افراد کم درآمد نوت‌بوک های 100 دلاری با امکانات حداقل تولید شده است تا بتوان افراد بیشتری را صاحب کامپیوتر کرد. این پروژه در حال حاضر به صورت آزمایشی در کشورهای آرژانتین، برزیل، نیجریه و تایلند  در حال انجام است.

گویا طی ملاقات حضوری نگروپونته و سرهنگ قذافی مساله نوت‌بوک ها مطرح و مورد قبول قذافی قرار گرفته است و در ماه نوامبر امسال تعدادی به صورت آزمایشی در این کشور پخش می شود و تولید و پخش انبوه آن از ابتدای سال 2007 خواهد بود.

تولید نوت‌بوکهای 100 دلاری بر عهده شرکت تایوانی Quanta Computer  خواهد بود.

سید محمد تقی رسولی
Rasouli@Hamshahri.org

کد خبر 5802

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز