همشهری آنلاین - ترجمه سید محمد تقی رسولی: نخست‌وزیر تایلند اعلام کرد از اکتبر سال جاری به هر دانش‌آموز پایه ابتدایی این کشور یک نوت‌بوک رایگان می دهد.

nicholas negroponte

اقدام تاکسین شیناواترا البته هنوز در مراحل اولیه است. به همین منظور کارشناسان در حال تحقیق برای یافتن نوت‌بوک ارزان‌قیمت برای این منظور هستند.
این طرح که اولین بار با عنوان «یک نوت‌بوک به ازای هر کودک» در آمریکا دنبال شد در ماه اکتبر با 30 نوت‌بوک به صورت نمادین آغاز می شود و در نوامبر 500 نوت‌بوک به دانش‌آموزان داده می‌شود.
در صورت تکمیل این طرح؛ در سالهای آینده هر دانش‌آموز در مدرسه یک نوت‌بوک رایگان دریافت خواهد کرد.  اولین سری این نوت‌بوک‌ها که با هزینه 100 دلار (79 یورو) خریداری شده در مناطق روستایی تایلند توزیع خواهد شد که تاکنون از امکانات و تکنولوژی محروم بوده‌اند.
این طرح پس از اینکه مورد تایید کارشناسان قرار گرفت، به صورت عمومی اجرا خواهد شد.
دولت تایلند بررسی این طرح را از یکسال پیش آغاز کرده بود یعنی درست از زمانی که نیکولاس نگروپونته با نخست‌وزیر تایلند دیدار کرد.

نگروپونته رئیس پروژه یک نوت‌بوک برای هر کودک است که قصد دارد این طرح را در کشورهای دیگر اجرایی کند. از دیگر کشورهایی که از این طرح استقبال کرده‌اند، می‌توان آمریکا، چین و برزیل را نام برد. این نوت‌بوک‌های ارزان، بسیار محکم ساخته شده‌اند و دارای سیستم عامل لینوکس رایگان، حافظه فلش به جای هارد دیسک بوده و یک سیستم تولید برق هندلی نیز دارند.
تاکسین شیناواترا پیش از ورود به سیاست، با ایجاد نمایندگی آی‌بی‌ام در تایلند و ساختن یک سیستم مخابراتی خاص، به یکی از ثروتمندترین افراد کشور تایلند تبدیل شده بود.

laptop.org

 

کد خبر 2451

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز