فرانک عطیف: سرقت ماشین برای سارق‌ها دیگر مثل آب خوردن نیست؛ چون سیستم هشدار و دزدگیر جدیدی درست شده که به کمک آن وسیله‌های نقلیه هوای همدیگر را دارند،

 درست مثل گله حیوان‌ها که هنگام بروز خطر، واکنش نشان می‌دهند و بقیه را خبر می‌کنند.
 در این سیستم امنیتی، ماشین‌ها از طریق فرستنده بی‌سیم می‌توانند با همسایه‌هایشان صحبت کنند، در صورتی که دزد محترم! بخواهد ماشین مربوطه را بدزد، ماشین‌های دیگر سریع سروصدایشان در می‌آید و جیغ و داد می‌کنند.

این سیستم، «سامانه (سیستم) شبکه حسگری ضددزد در وسیله نقلیه» نام دارد و آن را ‌«هویی‌سونگ» از دانشگاه «فراس‌بورگ» مریلند طراحی کرده است.

او به نشریه علمی« نیوساینتیست» گفته است: «حسگرهای متعددی که داخل ماشین پنهان هستند، کار را برای دزدها، اگر غیرممکن نکنند، ولی بسیار دشوار خواهند کرد؛ چون سارق نمی‌تواند سیستم را در مدت زمان کوتاهی از کار بیندازد.» در این مدل جدید از هشدارهای الکی که در سیستم‌های هشدار سنتی می‌بینیم، خبری نیست.

وقتی راننده ماشین، فرستنده‌های داخل ماشین را هنگام ترک آن با کنترل از راه دور به کار می‌اندازد، سیستم کارش را آغاز می‌کند. سپس ماشین یک پیام «پیوند» به ماشین‌های همسایه می‌فرستد و  نزدیک‌ترین همسایه‌هایش را به عنوان رفیق انتخاب می‌کند و آنهایی را ترجیح می‌دهد که به علائم پایین و کم‌قدرت برای ایجاد ارتباط نیاز دارند. به این ترتیب سیستم، قدرت باتری ماشین را کم‌مصرف می‌کند.

ماشین به فرستادن پیام‌های «زنده» و زمان‌بندی شده به این مراقب‌ها، تا زمانی که صاحب ماشین برگردد و پیام «خداحافظی» را بفرستد؛ ادامه می‌دهد. اما اگر این پیام‌های زنده، بدون فرستادن پیام خداحافظی قطع شوند، ماشین‌های دیگر دست به کار می‌شوند و با فرستادن پیام به یک ایستگاه مرکزی سرقت را خبر می‌دهند.

این سیستم می‌تواند با اندازه گرفتن قدرت علائم، حرکت ناگهانی و غیرمنتظره ماشین را نیز متوجه شود.  اگر چنین اتفاقی بیفتد، یک پیام هشدار به دیگر ماشین‌هایی که هوای این ماشین را دارند، می‌فرستد. اما در صورتی اعلام سرقت به ایستگاه مرکزی فرستاده می‌شود که ماشین‌های نگهبان سه نمونه از این دست علائم هشدار را از منابع مختلف دریافت کنند، به این ترتیب احتمال هشدار غلط کاهش می‌یابد.

کد خبر 55937

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز