گروه شهری: هر‌ گونه توافق بر سر اخذ جریمه از ساخت و سازهای غیرمجاز ممنوع شد.

به گزارش همشهری، رسول خادم رئیس کمیسیون برنامه وبودجه شورای شهر تهران گفت: ازاین پس کمیسیون ماده ۱۰۰ براساس گزارشی که شهرداری از تخلفات ساخت و ساز تهیه کرده و توسط کارشناس کمیسیون بررسی شده، رای خود را اعلام خواهد کرد که این رای دربسیاری ازموارد بر مبنای قلع بنای غیرمجاز ساخته شده خواهد بود.

خادم تعداد آرای صادره توسط کمیسیون ماده ۱۰۰ در رابطه با تخلفات ساختمانی را ۱.۲درصد تعداد پروانه‌های صادر شده برای ساخت اعلام کرد.

وی درتشریح بیشتراین موضوع اظهار داشت: ازاین پس طبیعتا شهرداری تهران از هرگونه تخلف ساخت و ساز درهمان ابتدای کار جلوگیری و آن را متوقف خواهد کرد ودرصورتی که مالک رفع تخلف نکرد پرونده متخلف به استناد گزارش مهندس ناظر در اختیار کمیسیون ماده ۱۰۰ قرار گیرد.

براین اساس به نظرمی رسد باجود الزام شهرداران نواحی و مناطق ۲۲ گانه شهرداری به پاسخگویی در برابر ساخت و سازهای غیرمجازو برخورد قاطع شهرداری تهران درهمان مراحل اولیه بروزتخلف ازحجم تخلفاتی ازاین دست به میزان قابل توجهی کاسته شود.

مجازات مهندسان متخلف

بنا براین گزارش و بر اساس مفاد تبصره ۷ ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها، درصورتی که مهندسان ناظر خلاف واقع را گواهی دهند و تخلف را به موقع اعلام نکنند شهرداری مکلف است موضوع را به نظام معماری جهت بررسی در شورای انتظامی منعکس کند تا درصورت محرز شدن تخلف مهندسان ناظر، شورای انتظامی به صدور رأی محرومیت از کار به‌مدت ۶ ماه تا ۳ سال اقدام کند.

در بخش دیگر قانون نیز تأکید شده درصورتی که تخلف ارتکابی واجد جنبه جزایی باشد این موضوع قابل پیگیری توسط مراجع مرتبط است.

خادم گفت: ۱۰ کمیسیون به‌عنوان زیر مجموعه کمیسیون ماده ۱۰۰ با عضویت نمایندگان شورای شهر، وزارت کشور و دادگستری فعالیت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: از این پس، هر گونه توافق در رابطه با ساخت و ساز غیرمجاز، اخذ عوارض و جریمه از واحدهای ساختمانی متخلف قبل از ارسال پرونده‌ها به کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ و اعلام نظر در این ارتباط توسط شهرداری‌های نواحی، مناطق و سایر حوزه‌های اجرایی ذی‌ربط در شهرداری تهران، ممنوع است.

کد خبر 55936

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز