همشهری آنلاین: سید محمد خاتمی در آستانه‌ هشتادمین سال تاسیس روزنامه‌ اطلاعات، از بخش‌های مختلف آن بازدید کرد. وی گفت بررسی نسبت رسانه‌ها با جامعه، متفکران و حاکمان ضروریست

به گزارش روابط عمومی باران حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی پس از بازدید از بخش‌های مختلف موسسه‌ی اطلاعات در جمع مدیران و پرسنل این موسسه با اشاره به مناسبت‌های در پیش رو از جمله سالروز میلاد امام حسن مجتبی (ع) و سالگرد هشتاد سالگی روزنامه‌ی اطلاعات، از امام حسن مجتبی (ع) به عنوان سمبل صبر و بردباری نام برد و گفت: آن‌چه از شخصیت امام حسن مجتبی (ع) برداشت می‌شود نشان می‌دهد که زندگی دنیایی برای ایشان ارزش نداشت و همچون پدر بزرگوارشان همواره از مرگ استقبال می‌کردند.
وی با تاکید بر این‌که تحمل مشکلات برای دستیابی به یک هدف صبوری نیاز دارد، از امام حسن مجتبی (ع) به عنوان فردی که از این صبوری بهره‌مند بود نام برد.
رییس موسسه‌ی بین المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها در ادامه‌ی با اشاره به هشتادمین سال فعالیت روزنامه‌ی اطلاعات، اهمیت مطبوعات و رسانه را در جامعه به لحاظ نقشی که می‌توانند به عنوان وسایل ارتباط جمعی در دنیای مدرن ایفا کنند را یادآور شد و گفت:جامعه ما از سابقه‌ی تاریخی و فرهنگی برخوردار است که به شدت متاثر از معیارهایی است که از جامعه‌ی دینی به ارث رسیده، درعین حال ما از آن‌جا که در دنیای جدید به سر می‌بریم با مقتضیات دنیای جدید مواجهیم. از این رو شاید مشکلات جوامعی نظیر جامعه‌ی ما متفاوت از دیگر جوامع باشد.
وی از تعیین نسبت وسایل ارتباط جمعی با جامعه، متفکران و حاکمان به عنوان مقولاتی که بررسی پیرامون آن لازم به شمار می‌رود نام برد و افزود: روزنامه‌ی اطلاعات نیز که از رسانه‌های با سابقه در عرصه‌ی اطلاع‌رسانی به شمار می‌آید طی 80 سالی که از عمرش گذشته با وجود آنکه ممکن است در برخی مقاطع ایرادهایی بر آن وارد باشد اما بعد از انقلاب روال مشخصی داشته که انصافا مدیون تلاش‌های آقای دعایی است.
رییس جمهور سابق کشورمان که بررسی درخصوص پیشتازان عرصه‌ی اطلاع‌رسانی که روزنامه‌ی اطلاعات یکی از آنها به شمار می‌آید را لازم برمی‌شمرد، درادامه به توصیف شخصیت مدیرمسوول این روزنامه پرداخت و گفت:شخصیت آقای دعایی به اندازه‌ای بزرگ است که گاهی از شدت بزرگی دیده نمی‌شود. درست همانند نور که گاهی به واسطه‌ی بزرگ بودن نمی‌توانیم آن را ببینیم.
وی که تواضع را از صفات برجسته‌ی مدیرمسوول روزنامه‌ی اطلاعات برمی‌شمرد، با یادآوری فعالیت‌های سیاسی حجت‌الاسلام دعایی در قبل و بعد از انقلاب او را مانند شمعی که سوخت تا دیگران را روشن کند توصیف کرد.
خاتمی درادامه با اشاره به فضایی که در فاصله‌ی سال‌های43 تا 50 بر کشور حاکم بود و در سایه‌ی آن از امام (ره) نام بردن می‌توانست به قیمت جان افراد تمام شود، اظهارداشت: حجت‌الاسلام دعایی از افرادی است که در این دوران سخت در کنار امام (ره) بود و برای روشن نگه داشتن چراغ کم‌سوی انقلاب تلاش کرد.همچنین آقای دعایی همواره با وجاهتی که در بین انقلابیون و ارکان نظام داشتند، یکی از پناهگاه‌های مهم امور و جریان‌هایی بودند که درخور احترام بودند یا لااقل شایسته‌ی بی‌احترامی نبودند.
وی ادامه داد: بر اساس این منش، آقای دعایی در بسیاری از مقاطع باعث می‌شد تلخی و تندی انقلاب که ممکن است در بعضی جاها بی‌جا عده‌ای را بیازارد تعدیل شود و این فداکاری‌ها را آقای دعایی در حق انقلاب انجام داد تا انقلاب به جاهایی که نباید به آنها لطمه بزند صدمه‌ای وارد نکند.
وی در ادامه با یادآوری ماجرای صلح حدیبیه و بزرگواری پیامبر(ص) در این واقعه‌ی تاریخی، از این واقعه به عنوان واقعه‌ای که چهره‌ی واقعی اسلام خواهان صلح را به همگان نشان داد نام برد و افزود: ما آقای دعایی را نیز مظهر این خصوصیت می‌دانیم.
پیش از سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین خاتمی، سید محمود دعایی به قرائت متنی که همزمان با سالگرد فوت آیت‌الله طالقانی بر روی یکی از سایت‌ها قرار گرفته بود پرداخت و بر پایه‌ی آن‌چه در این متن آمده بود، اظهار داشت: "من در این سال‌ها یک ربع قرن که از مرگ آیت‌الله طالقانی گذشته است آن تصویر مأنوس را تنها در سید محمد خاتمی سراغ کردم. در این سخن اصلا هیچ نشانه‌ای از سیاست ندارم. سیاست مقوله‌ای دیگر است. حتی وقتی از سید محمد خاتمی و پدرش می‌گویم که ایشان را یک بار دیده و از آن کسانی بود که در آن اتاق کوچک و ساده اردکان انگار بهشت را به همان کوچکی ساخته بود و می‌خواست برای دیگران هم بسازد. خاتمی هم به همان درایت و متانت و نرمی است."
* سید محمد خاتمی و هیات همراه که جمعی از اهالی فرهنگ و هنر بودند در بدو ورود به موسسه‌ی اطلاعات مورد استقبال گرم سید محمود دعایی و مدیران و پرسنل این روزنامه همراه قرار گرفتند.
 *مدیرمسوول روزنامه‌ی اطلاعات، اتاقی را که در ساختمان جدید این موسسه همزمان با افتتاح آن در سال 79 اسما در اختیار سید محمد خاتمی قرار گرفته بود را رسما به وی اعطا کرد.
*مجموعه عکس های خاتمی در چند cd و نیز یک آلبوم از عکس های خاطره انگیزش هدیه موسسه اطلاعات به وی بود
*خاتمی در فاصله‌ی بین زمان حضورش تا اذان مغرب از بخش‌های مختلف موسسه‌ی اطلاعات از جمله اتاق تحریریه، آرشیو، مونیتورینگ، مخزن و چاپخانه‌ی این روزنامه بازدید کردو در جریان این بازدید تیتر اطلاعات روز یکشنبه که در آن آمده "خاتمی به میان ما آمد "به وی نشان داده شد.
*پرسنل روزنامه‌ی اطلاعات نماز مغرب و عشا را به امامت حجت‌الاسلام سید محمد خاتمی اقامه کردند و بعد از آن رییس‌جمهور سابق کشورمان با حضور در رستوران روزنامه‌ی اطلاعات در کنار کارکنان این روزنامه افطار کرد
*در هنگام قرائت متن توسط سید محمود دعایی که بیانگر شخصیت خاتمی بود بغض حاضران در جلسه ترکید
*آخرین بخش دیدار بریدن کیک تولد خاتمی بود، کیکی را  که در 2 طبقه طراحی شده بود ؛ در طبقه بالا تصویر خودش طراحی  و طبقه پایین آن 63 گل یاس به نشانه شصت و سه سالگی اش آرایه شده بود که پرسنل روزنامه اطلاعات کیک را  بعد از برش توسط رییس جمهور سابق کشورمان در بین خود تقسیم کردند.
خاتمی در پایان در کنار مدیران و پرسنل روزنامه اطلاعات ایستاد و عکس یادگاری گرفت

 

کد خبر 5593

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز