چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۸۷ - ۲۰:۰۰
۰ نفر

ندا انتظامی: تابستان هم رسید و با خودش لذت ولو شدن پای تلویزیون را آورد. این لذت وقتی می‌تواند بیشتر شود که بدانی تلویزیون برنامه‌های زیادی را برای شما درنظر گرفته است.

یکی از این برنامه‌ها پخش فیلم‌های سینمایی از قاب کوچک تلویزیون است. به سراغ شما آمدیم تا ببینیم که شما از چه فیلم‌هایی خوشتان می‌آید و در باره پخش این فیلم‌ها چه نظری دارید.

   چه فیلم‌هایی؟

پیام محمدپور، از نوجوانان  تبریز است و حسابی هم اهل هنر و تلویزیون دیدن. او که این روزها در حال تمرین و بازی در نمایش‌نامه‌ای برای جشنواره تئاتر استانی است، درباره  پخش  فیلم‌های سینمایی می‌گوید:«بیشتر فیلم‌هایی که مثلاً از برنامه «تماشاخانه» و یا از گروه کودک و نوجوان شبکه دو  پخش می‌شود، تکراری است. حداقل از پنج تا فیلمی که پخش می‌شود، من دو تای آن را در  فاصله زمانی کوتاه دیده‌ام.»

فریبا شاهزاده، نوجوان تهرانی، که امسال به شدت درگیر درس و مشق است،  درباره فیلم‌های سینمایی که از تلویزیون پخش می‌شود، نظر دیگری دارد: «معمولاً فیلم‌های خوبی از تلویزیون پخش نمی‌شود.»

مینا عظیم زاده زیاد اهل تلویزیون دیدن نیست. او می‌گوید: «برنامه‌هایی را که دوست دارم دنبال می‌کنم، شاید تعداد این برنامه‌ها به پنج تا هم نرسد.»

او به برنامه‌هایی اشاره می‌کند که فیلم‌هایی برای نوجوانان پخش می‌کند: «فیلم‌هایی که پخش می‌شود، فیلم‌هایی هستند که در حد کنجکاوی‌های ذهن یک نوجوان 13 یا 14ساله اند و برای  نوجوان 17ساله مناسب نیستند.»

نمایی از مجموعه «قصه ما مثل شد»

   ایرانی یا خارجی؟

عظیم‌زاده، فیلم‌هایی را دوست دارد که ایرانی باشد:« فیلم‌های خارجی برای من بیگانه است و به درد فرهنگ ما  نمی‌خورد.»

اما محمدپور ترجیح می‌دهد که تلویزیون فیلم‌های خارجی پخش کند:« فیلم‌های خارجی، فیلم‌نامه‌های خیلی بهتری دارند و بازیگرانشان خیلی جدی بازی می‌کنند. البته منظورم این نیست که بازیگران ایرانی بد بازی می‌کنند، اما فیلم‌های خارجی را ترجیح می‌دهم.»
فریبا شاهزاده، فیلم‌های ایرانی را  دوست دارد و به‌نظرش فیلم‌های دوبله شده با فرهنگ ایرانی منطبق نیست. این نوجوان حتی از خواندن کتاب‌های خارجی لذت نمی‌برد و خواندن کتاب‌های ایرانی را ترجیح می‌دهد.

مینا عظیم زاده دوست دارد تلویزیون فیلم‌هایی پخش کند که در سال‌های 70 تا 76 ساخته شده است، دلیل آن هم ساده است:« آن سال‌ها من کودک بودم و خیلی از فیلم‌های آن زمان را ندیده‌ام و پخش آن از تلویزیون می‌تواند این کمبود را جبران کند.»

   انیمیشن یا فیلم؟

عظیم‌زاده از همان ابتدا تکلیف خودش را مشخص می‌کند: «به انیمیشن علاقه‌ای ندارم. به نظرم در فیلم بهتر می‌توان مسائل روز جامعه را دید، در حالی که در انیمیشن این اتفاق نمی‌افتد. اما به نظرم انیمیشن برای کودکان بهتر است.»

محمدپور با اینکه به کارهای مستند و تاریخی علاقه دارد و  مشتری ثابت شبکه 4سیماست، گوشه چشمی هم به انیمیشن دارد: « انیمیشن‌های ایرانی خیلی خوب است. خصوصاً این مدت تلویزیون کارهای خیلی خوبی   درباره پیامبران پخش می‌کند و یا حتی انیمیشن «قصه‌های ما مثل شد» از کارهای خوب ایرانی است، اما این کارها عالی نیستند و خیلی مانده که بتوانند نظر ما نوجوانان را جذب کنند. انیمیشن خیلی زود باید رشد کند تا به ما برسد.»

کد خبر 55925

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز