یکشنبه ۹ تیر ۱۳۸۷ - ۰۴:۵۸
۰ نفر

لیلا رستگار*: در بازی‌های یورو 2008 فقط انرژی بازیکنان نیست که لازم است، بلکه به انرژی زیادی هم به صورت نیروی برق نیاز است.

   در این دوره از بازی ها ، در بیرون از ورزشگاه ها، صفحه‌های بزرگی نصب می‌کنند، تا علاقه‌مندان خارج از ورزشگاه ها، بازی‌ها را تماشا کنند؛ این صفحه‌ها انرژی برق خود را از منابع تجدید‌پذیر مانند نور خورشید، باد، آب و بدون بهره‌گیری از سوخت‌های فسیلی و به شیوه‌ای کاملاَ سبز تامین می‌کنند. استفاده از انرژی سبز یکی از شیوه‌های پایدار و پاک برگزاری این بازی‌هاست.

   ورزشگاه های فوتبال در شهرهای بازل، برن، ژنو و زوریخ (در سوئیس) و نیز محل قرار گرفتن پرده‌های نمایش بزرگ در تمام شهرهای میزبان بازی‌ها، از همین طریق انرژی برق خود را تامین می‌کنند. انرژی برق مورد نیاز برای برق ورزشگاه ها و مکان‌های تجمع هواداران در خارج از ورزشگاه ها در طول بازی‌ها در سوئیس برابر با میزان مصرف سالانه 200 خانوار در این کشور است.

   ورزشگاه ها به جای نیروگاه‌ها

   ورزشگاه های سوئیس مقداری از برق مورد نیاز برای برگزاری این بازی‌ها را خود تولید می‌کنند. یک سوم از برقی که در مدت بازی‌ها در این ورزشگاه ها استفاده می‌شود، از سلول‌های خورشیدی تامین می‌شود که روی بام ورزشگاه های شهرهای بازل، برن و زوریخ قرار داده شده‌اند. بقیه برق هم از نیروگاه‌هایی که با استفاده از منابع تجدید‌پذیر انرژی مانند خورشید، باد و آب تولید می‌شود تامین می‌شود.

البته همین برق هم دارای برچسب سبز است تا اطمینان دهند در تمام مرحله تولید، حفاظت از طبیعت در نظر گرفته شده است. مثلاَ نیرو‌گاه‌هایی که از انرژی آب برای تولید برق استفاده می‌کنند، باید جریان آب کافی برای ماهی‌ها و فعالیت‌های کشاورزی در رودها یا آب‌بند‌ها باقی بگذارند تا صدمه‌ای به زندگی طبیعی اطراف این منابع آبی وارد نشود.


جایزه «توپ سبز» یک جایزه محیط زیستی است و به مؤسسه‌ای داده می‌شود که در یورو 2008 برای حفظ محیط زیست و هوای پاک فعالیت می‌کند. در نظر گرفتن چنین جایزه‌ای به این دلیل است که مسابقه‌های یورو 2008 یکی از مهم‌ترین اتفاق‌های محیط زیستی هم به شمار می‌آید.

   سهم اتریش

   سوئیس تنها میزبانی نیست که به فکر محیط‌زیست است، بلکه اتریش هم تلاش خود را کرده است تا میزبان برگزاری بازی‌های سبز باشد. فعالیت‌های اتریش هم تقریباً مانند سوئیس است. برای مثال ورزشگاه  جدید شهر «کلاگنفورت» اتریش، که یکی از شهرهای میزبان است، با استفاده از تکنولوژی جدید به نحوی دوستدار محیط زیست ساخته شده است که جایزه دولت این کشور برای مهندسی سبز را دریافت کرده است. برای مثال آب گرم و سیستم گرمایش این ورزشگاه کاملا از طریق نور خورشید و سلول‌های خورشیدی گرم می‌شود تا هیچ گونه سوخت فسیلی برای  ایجاد گرما استفاده نشود و میزان تولید گازهای گلخانه‌ای این بخش به صفر برسد.

   برگزارکنندگان، امیدوارند الگوی پایدار و سبزی برای بازی‌های جهانی و المپیک باشند.

*کارشناس محیط‌زیست

کد خبر 55922

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز