دوشنبه ۳ تیر ۱۳۸۷ - ۱۸:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران شواهد جدیدی را درباره علت بیماری آلزایمر یافنه‌اند.

 در مغز افراد دچار این شکل  زوال عقل پلاک‌هایی به وجود می‌آید که از بتا‌آمیلوئید، یک پروتئین چسبناک، تشکیل شده است.

 اما مدت‌ها این سوال مطرح بوده است که آیا این پلاک‌ها علت بیماری هستند یا نتیجه و عارضه جانبی آن. همچنین کلافه‌هایی از پروتئین به نام tau در مغز این بیماران به وجود می‌‌آید؛ برخی از دانشمندان معتقدند که این کلافه‌ها علت بیماری هستند.

به گزارش آسوشیتدپرس اکنون پژوهشگران با تزریق یک شکل خاص بتا آمیلوئید، علائم آلزایمر را در موش‌ها به وجود آورده‌اند. تزریق‌ سایر اشکال بتا‌-آمیلوئید باعث بروز بیماری در این حیوانات نشد، و این یافته ممکن است توضیح‌دهنده این امر باشد که چرا برخی از افراد در مغزشان پلاک بتا-آمیلوئید دارند، اما علائم بیماری را نشان نمی‌دهند.

این یافته‌ها بوسیله گروهی از دانشمندان به سرپرستی دکتر گانش ام شانکار و دکتر دنیس جی سلکو از دانشکده پزشکی هاروارد در نسخه آنلاین نشریه Nature Medicine یکشنبه 22 ژوئن (2 تیر) انتشار یافته است.

پژوهشگران از عصاره‌های به دست آمده از مغزهای افرادی که بدنشان را برای بررسی‌های پزشکی اهدا کرده بودند، استفاده کرده بودند.

اشکال محلول بتا‌آمیلوئید که حاوی شمار متفاوتی از مولکول‌ها و نیز هسته‌های نامحلول پلاک مغزی هستند، به درون مغزهای موش‌ها تزریق شدند.

تاثیر قابل‌مشاهده‌ای از تزریق پلاک‌های نامحلول یا اشکال یک و سه مولکولی به وجود نیامد. اما تزریق شکل دومولکولی محلول آمیلوئید علائم مشخص آلزایمر را در این موش‌ها به وجود آورد.این موش‌ها دچار اختلال کارکرد حافظه به خصوص در یادگیری رفتارهای جدید شدند.

بررسی‌ها بر روی موش‌ها و بر روی مغز آنها پس از مرگ نشان داد که تراکم سلول‌های مغزی تا 47 درصد کاهش یافته است. به نظر می‌رسید بتا‌- آمیلوئید بر سیناپس‌ها، اتصالات میان سلول‌های مغزی که برای ارتباط میان آنها ضروری هستند، تاثیر می‌گذارد.

به گفته دکتر مارسل موریسونر- بوگوراد، مدیر بخش علوم اعصاب در موسسه ملی سالمندی که اعتبار این پژوهش را فراهم کرده است، این پژوهش برای اولین بار تاثیر یک نوع خاص بتا‌آمیلوئید را در مغز نشان داد.

به گفته او نکته جالب در این پژوهش این بود که تنها یک نوع از سه نوع بتا‌آمیلوئید این تاثیر را به وجود می‌آوردند. او افزود این یافته‌ها ممکن است توضیح دهد که چرا در مغز افرادی که زوال عقل پیدا نکرده‌اند هم از این پلاک‌ها یافت می‌شود.

پزشکان مدت‌ها با این سوال روبه‌رو بوده‌اند که چرا در کالبدشکافی‌‌ها مغز افرادی که دچار آلزایمر نبوده‌اند، گاهی مقدار زیادی پلاک‌های بتا - آمیلوئیدی یافت می‌شود. پاسخ ممکن است این باشد که این آمیلوئیدها از آن دو نوعی هستند که آلزایمر ایجاد نمی‌کنند.

کد خبر 55912

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز