تفییر نوع انسولین مصرفی در بیماران دیابتی باید همیشه با مشورت و نظارت پزشک و در صورت امکان با اندازه‌گیری دقیق قند خون انجام شود.

Insulin Switching

اگر در شرایظ اضطراری هستید و امکان نظارت پزشکی وجود ندارد و مجبورید نوع انسولین‌تان را عوض کنید، به این توصیه‌ها عمل کنید. توجه داشته باشید که قند خونتان را به دقت اندازه بگیرید و به محض امکان‌پذیر شدن به نزد پزشک بروید.

- یک برند انسولین آنالوگ سریع‌اثر (مانند نوولوگ) قلمی را می‌توان با یک برند انسولین کوتاه‌اثر رگولار در شرایط اضطراری بر اساسی واحد به واحد (بدون تغییر دوز) جایگزین کرد. حالت معکوس  هم به همین ترتیب قابل انجام است. همچنین یک برند انسولین رگولار را هم می‌توان به همین ترتیب با یک برند دیگر انسولین رگولار جایگزین کرد.

انسولین انسانی رگولار تقرییا ۳۰ دقیقه پیش از شروع هر وعده غذایی تزریق می‌شود. انسولین‌های آنالوگ سریع‌اثر سریع‌تر از انسولین رگولار تاثیر می‌کنند و نباید دیرتر از ۱۵ دقیقه پیش از هر وعده غذای تزریق شوند تا از افت خطرناک قند خون جلوگیری شود.

- یک برند انسولین انسانی با اثر متوسط یا NPH را هم می‌توان در شرایط اضطراری با یک برند دیگر انسولین NPH بر اساسی واحد به واحد عوض کرد. 

- اگر می‌خواهید  تزریق یک بار  در روز یک انسولین آنالوگ طولانی‌اثر (مانند لانتوس)‌ قلمی را با تزریق انسولین انسانی متوسط‌اثر  NPH جایگزین کنید، باید دوز انسولین را به نصف کاهش دهید و این دوز کاهش یافته را  در دو بخش به صورت دو تزریق انسولین NPH  یکبار در صبح همراه با صبحانه و یک بار دیگر هنگام غروب همراه با شام انجام دهید تا از افت خطرناک قند خون جلوگیری شود.

- اگر می‌خواهید تزریق انسولین انسانی با اثر متوسط NPH را با تزریق انسولین آنالوگ طولانی‌اثر جایگزین کنید، تعداد واحدهای انسولین NPH را که در طول یک روز تزریق می‌کنید، با هم جمع کنید و و عدد کل را به صورت یک دوز واحد انسولین آنالوگ طولانی‌اثر یک بار در روز تزریق کنید.

در طول دوره گذار از یک نوع انسولین به نوع دیگر اندازه‌گیری دقیق و مرتب قند خون و تعدیل دوز انسولین ممکن است لازم باشد.

کد خبر 558936

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha