شمار موارد جهانی عفونت کروناویروس در جهان با شروع فصل‌ سرد در نیمکره شمالی که باعث اوج‌گیری دوباره انتشار ویروس شده است، روز دوشنبه ۲۸ مهر از مرز ۴۰ میلیون مورد گذشت.

covid-19

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این رقم بر اساس گزارش‌های رسمی دولت‌ها است و کارشناسان معتقدند شمار حقیقی موارد عفونت و مرگ‌ها ناشی از آن احتمالا بسیار بالاتر است که به علت کمبود آزمایش‌ها و کم‌شماری بالقوه بوسیله برخی از کشورها است.

داده‌های رویترز نشان می‌دهد که سرعت پاندمی همچنان در حال افزایش است. فقط ۳۲ روز طول کشید که شمار موارد عفونت در جهان از ۳۰ میلیون  به ۴۰ میلیون برسد، در حالیکه ۴۴ روز طول کشید تا این شمار از ۱۰ میلیون به ۲۰ میلیون و سه ماه طول کشید تا این شمار از نخستین موارد در ووهان چین در ماه ژانویه به ۱۰ میلیون برسد.

افزایش بی‌سابقه یک روزه در شمار موارد جدید عفونت در پایان هفته پیش دیده شد و برای نخستین شمار موارد کرونا در یک روز بیش از ۴۰۰۰۰ مورد افزایش یافت.

در هفته گذشته به طور میانگین حدود ۳۴۷۰۰۰ مورد کرونا در روز گزارش شد در حالیکه در هفته اول ماه اکتبر این رقم ۲۹۲۰۰۰ مورد در روز بود.

آمریکا، هند و برزیل همچنان بدترین وضعیت از لحاظ شیوع کرونا را در جهان دارند. موارد کووید-۱۹ در آمریکای شمالی، مرکزی و جنوبی ۴۲.۷ درصد یا تقریبا نیمی از کل موارد جهانی را تشکیل می‌دهد.

شمار موارد عفونت در آمریکا حدود ۲۴۷ مورد به ازای هر ۱۰۰۰۰ نفر است. این رقم برای هند و برزیل به ترتیب ۵۵ و ۲۴۸ مورد به ازای هر ۱۰ هزار نفر است.

موارد جدید عفونت به میزان بیش از ۱۵۰ هزار مورد در روز در اروپا در حال افزایش است و بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا، هلند، آلمان، اتریش، لهستان، اوکراین، قبرس و جمهوری چک افزایش بی‌سابقه در شمار موارد روزانه کرونا را گزارش کرده‌اند.

اروپا در حال حاضر بیش از ۱۷ درصد  موارد جهانی کرونا و حدود ۲۲ درصد شمار مرگ‌های مربوط به آن را به خود اختصاص می‌دهد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در حالیکه شمار عفونت‌های کرونا در این کشور از ۸ میلیون مورد گذشته است و چندین ایالت افزایش بی‌سابقه عفونت‌ها را گزارش کرده‌اند، خواستار تصویب یک بسته بزرگ محرک اقتصادی شده است.

ایالت‌های غرب میانه آمریکا شاهد افزایش انتشار کرونا هستند و عفونت‌های جدید و بستری‌شدن‌های ناشی از آنها به میزان‌ّ‌هایی بی‌سابقه رسیده است.

شمار کلی موارد کرونا در هند در حد ۷.۴۳ میلیون مانده و شمار موارد عفونت فعال برای نخستین بار در یک و ماه نیم گذشته به زیر ۸۰۰ هزار مورد افت کرده است.

از هنگام شروع پاندمی کرونا بیش از ۱.۱ میلیون نفر به علت آن درگذشته‌اند و میزان مرگ‌های جهانی ناشی از کووید-۱۹ حدود ۲.۸ درصد کل موارد است.

یک مقام سازمان جهانی بهداشت گفت شمار تلفات کووید-۱۹ پیش از دستیابی به واکسنی به طور گسترده قابل استفاده باشد ممکن است به ۲ میلیون نفر برسد و در صورت انجام ندادن اقدامات لازم برای مقابله پاندمی رقم تلفات ممکن است حتی بیشتر از این باشد.

کد خبر 558639

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha