دوشنبه ۳ تیر ۱۳۸۷ - ۱۵:۱۲
۰ نفر

شقایق لامع‌زاده: وزرای امورخارجه 27 کشور عضو اتحادیه اروپا بار دیگر در نشست دو روزه اخیر خود به بررسی بحران جدید این اتحادیه پرداختند

«نه» مردم ایرلند به پیمان لیسبون بار دیگر اتحادیه اروپا را در سکوتی معنادار فرو برده است.
 پس از مخالفت مردم فرانسه و هلند با قانون اساسی واحد اروپا هیچ کس گمان نمی‌کرد که این اتحادیه بار دیگر با بحرانی مشابه روبه‌رو شود، زیرا پس از اعمال اصلاحات در قانون اساسی واحد و تبدیل آن به پیمان لیسبون گمان می‌رفت که روند اجرای این پیمان با مشکل چندانی روبه‌رو نشود.

با توجه به اینکه حدود یک هفته از رد پیمان لیسبون در ایرلند می‌گذرد، رسانه‌های مختلف بنا به اهمیت موضوع همچنان به این مسئله پرداخته و از زوایای مختلف آن را مورد تحلیل و بررسی قرار داده‌اند.

رادیو دولتی آلمان در همین راستا «اورزلا پلاسنیک» وزیر امورخارجه اتریش را به گفت‌وگو دعوت کرده است.
وی با بیان این مطلب که راه حل پیمان اصلاحی اروپا به زودی به نتیجه نخواهد رسید، معتقد است که پس از پاسخ منفی مردم ایرلند به پیمان لیسبون ابتدا دولت دوبلین و سپس اتحادیه اروپا باید در رفع معضل موجود تلاش کنند.

وزیر امورخارجه اتریش با اشاره به اینکه نمی‌خواهد از موضوع پیش آمده به عنوان بحران یاد کند، اظهار داشت: ما باید تمام توان خود را برای برطرف کردن مشکل موجود متمرکز کنیم.

پلاسنیک افزود: 27 کشور عضو اتحادیه اروپا می‌توانند هر کدام یک راه ‌ل پیشنهاد دهند که در مجموع 27 پیشنهاد به‌دست می‌آید، با بررسی این 27 پیشنهاد در یکی از نشست‌های بروکسل می‌توان به هدف نهایی یعنی اجرای یک قانون واحد نزدیکتر شد.

این سیاستمدار اتریشی درباره موضع خود در این باره تصریح کرد: ما باید نظر مردم ایرلند را جدی قلمداد کنیم، باید زمینه‌های لازم را در اتحادیه اروپا پیش آوریم تا در آینده به مشکلات مشابه و موانع این چنینی برخورد نکنیم.

وی در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به اینکه با ایرلندی‌های بسیاری در این زمینه صحبت کرده، خاطر نشان کرد: ایرلندی‌ها معتقدند که پاسخ منفی مردم این کشور به پیمان لیسبون به معنای وتوی اتحادیه اروپا نیست.

از سوی دیگر «اوبر ودرین» وزیر امورخارجه اسبق فرانسه نیز در گفت‌وگویی با همین شبکه رادیویی درباره خروج از وضعیت کنونی در اتحادیه اروپا اظهار داشت: من مطمئن نیستم که به‌زودی وضعیت تغییر محسوسی داشته باشد.

این سیاستمدار کهنه‌کار فرانسوی با بیان این مردم ایرلند باید به این نکته فکر کنند که با توقف روند تصویب پیمان لیسبون در این کشور اتحادیه اروپا را دچار مشکل کرده‌اند، افزود: بخشی از مخالفت مردم ایرلند به بی‌اطلاعی آنها از پیمان لیسبون باز می‌گردد که دولت این کشور در این امر مقصر است.

«ودرین» افزود: تامل و تفکر درباره آینده کاملاً طبیعی است. دنیای دموکراسی نیازمند تبادل اطلاعات و عقاید است. بعید به نظر می‌رسد اگر مردم ایرلند به درستی از وضعیت اتحادیه اروپا مطلع بودند این اتحادیه را با چنین مشکلی روبه‌رو می‌کردند.

وزیر امورخارجه پیشین فرانسه در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا علی رغم شرایط موجود روند تصویب باید همچنان ادامه پیدا کند، گفت: هیچ دلیلی برای توقف این امر وجود ندارد .در عین حال ما به یکصدایی و هماهنگی نیاز داریم.

وی درباره قرارداد نیسا خاطر نشان کرد: در حال حاضر که قرارداد نیسا در اتحادیه اروپا رایج است 27 کشور را برای اتحادیه اروپا در نظر دارد نه بیشتر.

همشهری امارات به نقل از رادیو دولتی آلمان

کد خبر 55858

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز