گرچه روال معین قانونی برای انتخاب رئیس‌جمهور آمریکا وجود دارد، اما این روال معمول ممکن است در انتخابات سال ۲۰۲۰ به هم بخورد.

Trump-Biden

شیوع کرونا باعث شده است که شمار بسیاری از رأی‌دهندگان از گزینه رأی دادن زودرس یا رای‌ دادن پستی استفاده کنند و تا روز ۱۸ اکتبر (۲۷ مهر) بیش از ۲۴ میلیون نفر در سراسر آمریکا رأی خود را به صندوق‌ها ریخته‌اند.

درحالی‌که آخرین نظرسنجی‌ها از پیش افتادن دو رقمی جو بایدن در آرای عمومی نسبت به دونالد ترامپ حکایت می‌کنند، ترامپ می‌گوید اگر او در انتخابات برنده نشود، حتماً در انتخاب تقلب شده است. ترامپ می‌تواند این اقدامات را در روزهای پیش از انتخابات و روز انتخابات انجام دهد:

۱- ادعای تقلب در انتخابات

ترامپ می‌گوید در رأی‌های پستی به ضرر او تقلب می‌شود و متحدانش هم به او کمک کرده‌اند تا تردیدها درباره درستی انتخابات بالا بگیرد.

 بررسی‌ها نشان داده‌اند که دموکرات‌ها با احتمال بیشتری ممکن است به شیوه پستی رأی دهند. به‌عبارت‌دیگر دموکرات پس از شمار رأی‌های پستی رأی‌های بیشتری را به خود اختصاص خواهند داد و در صد رأی‌های حضوری آن‌ها در روز انتخابات کمتر خواهد بود.

ترامپ از طرف دیگر حامیانش را تشویق کرده است که در حوزه‌های رأی‌گیری حاضر شوند و مراقب روند رأی‌گیری باشند. همچنین گروه‌های شبه‌نظامی مسلح طرفدار ترامپ ممکن است برای «محافظت» از انتخابات در محل‌های رأی‌گیری حاضر شوند.

همچنین حزب جمهوری‌خواه که ترامپ نامزد آن‌ها است، ممکن است شکایت‌های بسیاری را به دادگاه‌ها ببرند تا روند شمارش آرا را متوقف کنند یا صحت انتخابات را در مناطق گوناگون زیر سؤال ببرند.

۲- نپذیرفتن شکست در انتخابات

حتی اگر رسانه‌ها در شب انتخابات بایدن را به‌عنوان پیروز معرفی کنند، ترامپ ممکن است از پذیرفتن شکست خودداری کند. ترامپ قبلاً در ماه اوت (مرداد) گفته بود: «تنها راه ممکن باختن ما در این انتخابات تقلب شدن در آن است.»

۳- تأخیر در شمردن رأی‌های پستی

سرویس پستی آمریکا ممکن است در تحویل رأی‌ها تأخیر کند. تأخیر پستی قبلاً در انتخابات مقدماتی ایالت پنسیلوانیا باعث دیر تحویل داده شدن ده‌ها هزار رأی شد.

لوئیس دجوی، متحد ترامپ که به ریاست سرویس پست منصوب شده است، تغییراتی را اعمال کرده است که به کند شدن تحویل محموله‌های پستی انجامیده است. گرچه اعتراضات باعث شد او برخی از این تغییرات را لغو کند، اما میزان‌های تحویل به‌موقع مرسوله‌های پستی هنوز به‌طور کامل به حالت عادی بازنگشته است.

۴- شکایت درباره اعتبار رأی‌ها

هر ایالت مقرراتی برای زمان پست شدن یا دریافت رأی‌های پستی دارد. به‌علاوه رأی‌ها باید معیارهای معینی را داشته باشند، برای مثال امضاهای رأی‌دهندگان در رأی‌ها باید با امضای موجود در پرونده‌های ثبت‌نام فرد برای رأی دادن تطبیق داشته باشد. جمهوری‌خواهان قصد دراند تا این مقررات و رأی‌های افراد را به چالش بکشند.

وکلای حزب جمهوری‌خواه دارند آماده چالش‌های قانونی مربوط به انتخابات می‌شوند. آن‌ها در ماه ژوئن (خرداد) شاهد شیوه شمارش رأی‌ها به‌وسیله مقامات پنسیلوانیا بودند و همه شیوه‌هایی که می‌توانند با آن‌ها اعتبار رأی‌ها را به چالش بکشند، آماده کرده‌اند. بر اساس گزارش‌ها ترامپ هزاران وکیل‌ را آماده کرده است که در روز انتخابات برای شکایت درباره اعتبار رأی‌ها به دادگاه‌ها بروند.

۵-تحقیقات درباره روند رأی‌گیری

مقامات ایالتی و فدرال حزب جمهوری‌خواه ممکن است با به راه انداختن تحقیقات درباره «بی‌نظمی‌های انتخاباتی» تردید بیشتری درباره صحت انتخابات ایجاد کنند.

روزا بروکس، استاد دانشگاه جرج واشنگتن در ماه ژوئن (تیر) گروهی از استادان برجسته، اعضای رسانه‌ها و مقامات ارشد جمهوری‌خواه و دموکرات را برای شبیه‌سازی سناریوهای انتخاباتی دعوت کرد. در یکی از این سناریوها، بیل بار، دادستان کل فعلی آمریکا در دولت ترامپ تحقیقاتی را درباره اتهامات بی‌پایه درباره تقلب‌ در رأی‌گیری و «پیوندهای میان مقامات حزب دموکرات و آنتیفا (هواداران عقاید چپ افراطی)» شروع می‌کند.

وکلای بایدن هم در حال طرح‌ریزی یک «برنامه حفاظت از رأی‌دهندگان» هستند تا با تلاش‌ّ‌ها برای جلوگیری از رأی دادن و آزار رأی‌دهندگان مقابله کنند. این وکلا همچنین باید به مانورهای قانونی ستاد ترامپ پاسخ دهند.

  • سناریوی آشوب: اعتراضات درباره نتایج انتخابات به خیابان‌ها کشیده می‌شود

پس از انتخابات و مداخلات حزب جمهوری‌خواه در روند آن، ممکن است دموکرات‌ها برای اعتراض به خیابان‌ها بیایند. ترامپ در پاسخ می‌تواند بر مبنای «قانون شورش» نیروهای نظامی برای «بازگرداندن نظم» به خیابان‌ها بفرستد، همان‌طور که در جریان تظاهرات در اعتراض به کشته سیاه‌پوستان به‌وسیله پلیس در شهر پورتلند در ایالت اورگون این کار را انجام داد. ترامپ همچنین می‌تواند به نیروهای فدرال دستور دهد تا رأی‌های «تقلبی» را ضبط کنند.

یک سناریوی دیگر این است که جمهوری‌خواهان از ریس کل سرویس پستی بخواهند رأی‌های را برای «حفاظت» از انتخابات ضبط کند.

به‌این‌ترتیب، روند رأی‌گیری را می‌توان به تأخیر انداخت، متوقف کرد یا حتی تغییر داد.

  • بدترین سناریو

ایالت‌هایی مانند فلوریدا و پنسیلوانیا که در دوره‌های انتخاباتی میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها دست‌به‌دست شده‌اند (در مقابل ایالت‌هایی که همیشه به جمهوری‌خواهان یا دموکرات‌ها رأی داده‌اند)، می‌توانند سرنوشت انتخابات را تعیین کنند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از این ایالت‌ها ممکن است به نفع بایدن رأی دهند. ترامپ در پاسخ می‌تواند با همان شیوه‌هایی که گفته روند رأی‌گیری را مختل کند یا اعتبار نتایج را به زیر سؤال ببرد.

ایالت‌ها باید تا ۸ دسامبر (۱۸ آذر) این اعتراضات را حل‌وفصل کنند تا به ضرب‌الاجل اعلام نتایج برسند. در غیر این صورت، کنگره ممکن است از پذیرش آرای گزینندگان آن ایالت خودداری کند.

اما اگر ضرب‌الاجل اعلام نتایج نزدیک شود و ایالت‌ها هنوز نتایج انتخاباتی‌شان را نهایی نکرده باشند، چه می‌شود؟

۱- مجالس ایالتی نتیجه انتخابات را تعیین می‌کنند

مجالس قانون‌گذاری ایالتی بر اساس قانون اساسی اجازه دارند که گزینندگان (ٍElectors) خودشان را برای رأی دادن به رئیس‌جمهور در «مجمع گزینندگان» (Electoral Colledge ) انتخاب کنند.

جمهوری خواهان که کنترل مجلس قانون‌گذاری را در ایالت‌های سرنوشت‌سازی مانند میشیگان، پنسیلوانیا، کارولینای شمالی، فلوریدا، آریزونا و ویسکانسین در دست دارند، ممکن است تصمیم بگیرند که با توجه به اعتراضات در روند شمارش نتایج انتخابات بی‌اعتبار است. بنابراین ممکن است نتیجه شمارش را صفر اعلام کنند و بدون توجه به آرا گزینندگانی را برای حمایت از ترامپ انتخاب کنند.

۲- دموکرات‌ها هم ممکن است به‌طور مشابه عمل کنند

اگر مجالس قانون‌گذاری ایالتی تحت کنترل جمهوری‌خواهان تلاش کند گزینندگانی را بدون توجه به نتایج آرا انتخاب کند، فرمانداران دموکرات این ایالت‌ها هم ممکن است انتخاب این گزینندگان را غیر مشروع بخوانند و اعلام کنند آن ایالت قبلاً نامزد برنده را انتخاب کرده است. بنابراین تاییدیه نتایج را به «بایگانی ملی» بفرستند و گروه جداگانه‌ای از گزینندگان دموکرات را انتخاب کنند.

۳- دو گروه گزینندگان از یک ایالت انتخاب می‌شوند

هنگامی‌که گزینندگان رئیس‌جمهور در ۱۴ دسامبر (۲۴ آذر) در ساختمان مجلس ایالتی جمع می‌شوند، ممکن است دو گروه از گزینندگان در آنجا حاضر شوند و سعی کنند رأی بدهند. ازآنجایی‌که رأی‌های الکترال یک یا چند ایالت ممکن است نتیجه نهایی انتخابات را تعیین کند، هر دو حزب ممکن است مدعی شوند که برنده انتخابات هستند.

کنگره آمریکا
  • ابهام قانونی درباره تعیین سرنوشت نهایی

قوانینی که در این سناریو حاکم هستند، درباره اینکه چه‌کاری باید انجام شود، چندان روشن نیستند. کارشناسان انتخابات نگران بروز بحران قانون اساسی در چنین شرایطی هستند.

۱- سناریوی اول: ممکن است مایک پنس برنده اعلام شود

یک تفسیر از متمم دوازدهم قانون اساسی آمریکا این است که رئیس مجلس سنا (یعنی معاون رئیس‌جمهور) تصمیم می‌گیرد که کنگره رأی کدام گزینندگانی را باید بپذیرد. بنابراین او ترامپ را برنده اعلام می‌کند.

۲- سناریوی دوم: آرای ایالت‌ها مورد اختلاف شمرده نمی‌شود

اگر ایالتی دو گروه گزینندگان را به کنگره بفرستد، ممکن است کنگره هیچ‌کدام از آن دو را نپذیرد و رأی‌هایشان را نشمارد. سپس نامزدی که بیشترین رأی‌های الکترال را – بدون در نظر گرفتن رأی‌های ایالت‌های مورد اختلاف- برنده اعلام می‌شود.

۳- سناریوی سوم: نامزد انتخاب‌شده به‌وسیله فرماندار ایالت برنده اعلام می‌شود

بر اساس تفسیری دیگری از قانون شمارش الکترال، گزینندگان معتبر آن‌هایی هستند که فرماندار ایالت رأی‌هایشان را تأیید می‌کند. این سناریو درصورتی‌که می‌تواند عملی شود که یکی از دو مجلس فدرال یعنی مجلس نمایندگان یا سنا به آن رأی دهد.

۴- سناریوی چهارم: رئیس مجلس نمایندگان رئیس‌جمهور موقت می‌شود

اگر کنگره درباره راه‌حلی به توافق نرسد، دموکرات‌ها ممکن است استدلال کنند، بر اساس مراتب جانشینی مصرح در قانون، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان می‌تواند تا زمان به توافق رسیدن کنگره رئیس‌جمهور موقت باشد.اما بعید است جمهوری‌خواهان چنین گزینه‌ای را بپذیرند و ممکن است خودشان مراسم سوگند دور دوم را برای ترامپ برگزار کنند.

۵- سناریوی پنجم: دیوان عالی دخالت می‌کند

حل اختلاف دراین‌باره را به دیوان عالی آمریکا ارجاع می‌شود. با توجه تصویب احتمالی قاضی «امی کنی برت»، آخرین نامزد پیشنهادی ترامپ برای دیوان عالی، اکثریت ۶ به ۳ قاضی‌های محافظه‌کار در این دیوان برقرار می‌شود و ممکن است این دیوان به نفع ترامپ رأی دهد. این اقدام ممکن است بی‌طرفی سیاسی این دیوان را مدت‌هاست حفظ شده است، به خطر بیندازد.

به‌طور خلاصه، بدترین سناریو این است که جمهوری‌خواهان و دموکرات بر سر برنده مشروع انتخابات به توافق نرسند. حتی اگر این سناریو تحقق نیابد، ممکن است برنده انتخابات نه در شب روز رأی‌گیری بلکه هفته‌ها بعد تعین شود. این رویدادهای نگران‌کننده ممکن است درنهایت تعیین کنند آیا آمریکا رهبری مشخص و به‌طور دموکراتیک انتخاب‌شده داشته باشد یا نه.

کد خبر 558305

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha