یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: روز سه‌شنبه آمریکا شاهد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است. سیستم انتخاباتی آمریکا به صورت آرای غیر مستقیم است و قصد داریم تا روند این سیستم و سوالات متداول را اندکی شرح دهیم.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری پرس اسوسیشن در ادامه به سؤالاتی درباره این انتخابات به شرح زیر پاسخ داده است:

  • در روز انتخابات هشتم نوامبر (۱۸ آبان) چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

حوزه‌های رای‌گیری در زمان‌های متفاوتی در سراسر ایالات متحده آغاز به کار می‌کنند. در بسیاری از ایالات مردم توانسته‌اند از قبل رای بدهند و برآورد می‌شود که یک سوم رای‌دهندگان پیش از هشتم نوامبر رای خود را به صندوق‌ها بیندازند.

  • پس از بسته شدن حوزه‌های رای‌گیری چه می‌شود؟

شبکه‌های اصلی تلویزیون آمریکا رای هیلاری کلینتون دموکرات و یا دونالد ترامپ جمهوری‌خواه را در هر ایالت اعلام می‌کنند. بیشتر ایالت‌ها همانند هر انتخابات دیگری در آن رای‌گیری می‌شود و رای آن به محض بسته شدن حوزه‌های رای‌گیری اعلام می‌شود. به عنوان مثال گفته می‌شود نیویورک و کالیفرنیا برای دموکرات‌ها و لوئیزیانا و تنسی برای جمهوری‌خواهان.

  • رای کدام ایالت‌ها اول اعلام می‌شود؟

حوزه‌های رای‌گیری در ایالت‌های ایندیانا و کنتاکی ساعت ۱۱ شب به وقت انگلیس (دو و نیم بامداد چهارشنبه به وقت تهران) بسته می‌شوند. این دو ایالت جمهوری‌خواه هستند و به احتمال زیاد اول آرای دونالد ترامپ بیرون می‌آید. حوزه‌های رای‌گیری در سایر ایالات با اختلاف چند ساعت یعنی در ساعت ۴ بامداد چهارشنبه (به وقت انگلیس) بسته می‌شوند.

  • رای چه ایالت‌هایی مهم است؟

ایالت‌هایی موسوم به "ایالت‌های نوسانی" (Swing States) که در آن رقابت دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان شانه به شانه است. کلینتون و ترامپ هر دو آرای دست‌کم چند مورد از این ایالت‌ها را به دست می‌آورند. در ادامه ساعت بسته شدن این حوزه‌های رای‌گیری به وقت انگلیس اعلام می‌شود: فلوریدا و نیوهمپشایر ساعت ۲۴ سه‌شنبه، کارولینای شمالی و اوهایو ۳۰ دقیقه بامداد چهارشنبه، آریزونا و کلورادو ۲ بامداد چهارشنبه، آیوا و نوادا ۳ بامداد چهارشنبه.

  • اکنون کدام نامزد در این ایالت‌های مهم جلو است؟

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که هیلاری کلینتون در اکثر این ایالت‌ها پیشتاز است اما این اختلاف چندان چشمگیر نیست. او نسبت به ترامپ در مسیر راحت‌تری برای پیروزی قرار دارد. اگر او بتواند رای تمام ایالات دموکرات را به دست آورد، یک پیروزی در ایالت فلوریدا کافی است تا او را به خط پایان برساند. دونالد ترامپ هم نیاز دارد تا تقریبا رای تمام ایالات نوسانی را از آن خود کند تا بتواند پیروز شود.

  • یک نامزد به چند کالج انتخاباتی برای پیروزی نیاز دارد؟

۲۷۰ رای الکترال.

  • رای الکترال چیست؟

هر ایالت با توجه به جمعیت شمار متفاوتی رای الکترال دارد. کالیفرنیا به لحاظ جمعیتی بزرگترین ایالت است و بنابراین ۵۵ رای دارد و در مقابل ایالتی کم جمعیت مثل مونتانا تنها سه رای دارد. اگر یک نامزد بتواند رای مردمی در یک ایالت را به دست آورد، تمام آرای الکترال آن ایالت هم به او می‌رسد. به عنوان مثال اکنون نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که کلینتون در ایالت فلوریدا از ترامپ جلو است و نسبت آنها ۴۷ درصد به ۴۵ درصد است. اگر این نتیجه در روز انتخابات تکرار شود، کلینتون تمام ۲۹ رای کالج انتخاباتی ایالت فلوریدا را از آن خود می‌کند.

  • چه زمانی مشخص می‌شود رئیس‌جمهوری آتی آمریکا کیست؟

اگر کلینتون یا ترامپ بتوانند به راحتی در انتخابات پیروز شوند، این مساله حدود ساعت ۴ بامداد چهارشنبه (۷:۳۰ بامداد چهارشنبه به وقت تهران) مشخص می‌شود. اگر رقابت نزدیک باشد، باید تا جمع‌آوری آرای سایر ایالت‌ها صبر کنید که می‌شود تا قبل از ظهر چهارشنبه. با این حال اگر رای برخی از ایالت‌های نوسانی بسیار نزدیک باشد، بازشماری و چالش‌های حقوقی ممکن است کار را به چند روز و یا حتی مثل اتفاقی که سال ۲۰۰۰ در ایالت فلوریدا افتاد، برای چند هفته به عقب بیندازد.

  • برنده چگونه اعلام می‌شود؟

معمولا فرد بازنده به شکست اذعان می‌کند. روند واقعی شمارش آرا ساعت‌ها و حتی روزها زمان می‌برد. اگر نتایج نهایی بسیار نزدیک باشد، انتظار نداشته باشید که نامزدها خیلی زود به شکست اذعان کنند.

چه زمانی نتایج به صورت رسمی اعلام می‌شود؟

نتایج رسما در ششم ژانویه ۲۰۱۷ اعلام می‌شود و آن زمانی است که کنگره آمریکا برای بررسی و اختیار دادن به آرای انتخاباتی تشکیل جلسه می‌دهد.

  • آیا باراک اوباما در طول این مدت رئیس‌جمهوری آمریکا باقی می‌ماند؟

بله. او تا ۱۲ نیمه شب ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ که برابر است با زمانی که رئیس‌جمهوری منتخب سوگند یاد کند و چهل و پنجمین رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا شود، در این سمت خواهد بود.

کد خبر 351830

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha