جمعه ۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۸
۰ نفر

سرنوشت یک سال و نیم تلاش و تقلا برای رسیدن به کرسی ریاست‌جمهوری در آمریکا به این ۳ روز باقیمانده تا انتخابات گره خورده است؛ ۳ روزی که هر دو حزب تمام توانشان را صرف متمایل کردن رأی مردم در ایالت‌هایی خواهند کرد که به‌اصطلاح «چرخشی» هستند.

آمریکا

هيلاري كلينتون و دونالد ترامپ، چهره‌هاي اصلي اين دوره از انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا، پنجشنبه را در كاروليناي شمالي به سر بردند و در ميان هواداران خود سخنراني كردند. به‌نظر مي‌رسد امسال اين ايالت، ايالت سرنوشت‌ساز در انتخاب چهل و پنجمين رئيس جمهورآمريكا باشد. كلينتون اما به اين بسنده نكرد و باراك اوباما را هم در روزهاي باقيمانده به ياري طلبيده است. اوباما روز پنجشنبه به فلوريدا رفته بود تا رأي اين ايالت را كه از نظر تعداد، مهم‌ترين ايالت چرخشي است، به نفع كلينتون جذب كند. او پيش از فلوريدا، به اوهايو و كاروليناي شمالي رفته بود تا در جمع دانشگاهيان به سخنراني بپردازد.

يكي از گروه‌هايي كه دمكرات‌ها روي آراي آنها حساب ويژه باز كرده‌اند، جوانان و رأي اولي‌ها هستند. كلينتون و اوباما سخنراني‌هايشان در ايالت‌هاي سرنوشت‌ساز را در دانشگاه‌ها ايراد كردند تا شايد بتوانند جوانان بيشتري را به پاي صندوق‌ها بكشانند. اوباما در فلوريدا، درباره پيامدهاي به قدرت رسيدن ترامپ هشدار داد و گفت: «اگر در انتخابات پيروز نشويم، تمام پيشرفت‌هايي كه در اين 8سال داشته‌ايم، از دست خواهد رفت.» فلوريدا در كنار ايالت‌هاي پنسيلوانيا، اوهايو، جورجيا و كاروليناي شمالي بيشترين آرا را در ميان ايالت‌هاي چرخشي دارد. در فلوريدا، 2نامزد درنظرسنجي‌ها دوشادوش هم در رقابتي نفسگير پيش مي‌روند.

  • راي كاروليناي شمالي

راي‌گيري‌هاي زودرس در 37ايالت آمريكا در جريان است و طبق آمار ارائه شده از سوي دولت، تاكنون 35ميليون نفر در اين ايالت‌ها رأي خود را به صندوق انداخته‌اند. پيش‌بيني مي‌شود 40درصد از مردم تا پيش از روز رأي‌گيري، يعني سه‌شنبه، رأي خود را به صندوق‌ها بيندازند.
مجموع آراي الكترال ايالت‌هاي آمريكا، 538رأي است. يك نامزد براي برنده‌شدن بايد نيمي از كل به علاوه يك رأي الكترال را كسب كند؛

يعني 270رأي. طبق جديدترين پيش‌بيني‌ها از وضعيت آرا در ايالت‌هاي مختلف، اكنون هيلاري كلينتون با 237 رأي الكترال از دونالد ترامپ با 164رأي پيش افتاده است. كلينتون براي پيروزي به 44رأي الكترال نياز دارد؛ او درصورتي كه بتواند تنها آراي فلوريدا و كاروليناي شمالي را از آن خود كند (مجموع 44راي)، پيروز ميدان خواهد بود اما ترامپ بايد آراي تمام 5ايالت بزرگ از ليست 12تايي ايالت‌هاي چرخشي را به‌دست آورد.به همان ميزان كه ترامپ روي رأي سياهپوستان و ديگر اقليت‌هاي نژادي و مذهبي حساب نمي‌كند، كلينتون اما روي آنها حساب باز كرده است.

8سال پيش اوباما موفق شد در كاروليناي شمالي كه بيشتر رأي‌دهندگانش سياهپوست هستند، تاريخ‌ساز شود و پس از چندين دهه رأي اين ايالت را كه هميشه به نفع جمهوريخواهان بود از آن خود كند. او اما 4سال بعد يعني در سال 2012، با فاصله‌اي 2درصدي مغلوب ميت رامني شد. همين موضوع، رأي‌گيري در كاروليناي شمالي را به يك رأي‌گيري حساس براي هر دو حزب تبديل كرده است.

در دوره قبل، 3روز مانده به انتخابات، 28درصد از سياهپوستان در انتخابات زودرس شركت كرده بودند و آراي خود را به نفع اوباما كه نخستين رئيس‌جمهور سياهپوست آمريكا بود، به صندوق انداختند. اكنون اين ميزان 6درصد كمتر شده است؛ موضوعي كه نگراني حزب دمكرات را به‌دنبال داشته و باعث شده اوباما به كاروليناي شمالي برود و به نفع كلينتون سخنراني كند. او خطاب به مردم در كاروليناي شمالي انتخابات آمريكا را با سرنوشت جهان گره زد و گفت: «پاي سرنوشت جهان در ميان است و شما بايد اطمينان حاصل كنيد كه در مسير درست قرار بگيريد. سرنوشت اين جمهوري بر شانه‌هاي شما استوار است.» اوباما گفت: «نام من در برگه رأي نيست، اما به شما مي‎گويم كه انصاف، شايستگي، عدالت و ترقي روي آن هست.»

در كنار باراك اوباما، همسرش ميشل اوباما نيز تلاش كرده در سلسله سخنراني‌هايي رأي زنان و سياهپوستان را به سمت كلينتون متمايل كند. در روزهاي باقيمانده به‌طور حتم اين دو باز هم تلاش خواهند كرد با جلب آراي بيشتري از سياهپوستان يا همان آمريكايي‌هاي آفريقايي‌تبار، نخستين رئيس‌جمهور زن تاريخ آمريكا را به كاخ سفيد بفرستند.

  • آراي الكترال و ايالت‌هاي چرخشي

برخي از ايالت‌هاي آمريكا به‌طور سنتي طرفدار يكي از 2حزب بزرگ اين كشور هستند و اغلب وضعيت نهايي انتخابات در آنها مشخص است اما برخي از ايالت‌ها در طول دوره‎‌هاي انتخابات، عملكرد متفاوتي داشته‌اند و تمايل قاطع آنها به يكي از احزاب مشخص نشده‎ است؛ اين ايالت‌‎هاي «چرخشي» در بسياري از مواقع، تعيين‌كننده نتيجه انتخابات بوده‌اند. 12ايالت از مجموع 50ايالت آمريكا، ايالت‌هاي چرخشي هستند و طي 5ماهي كه رقابت به‌طور مشخص ميان دونالد ترامپ از حزب جمهوريخواه و هيلاري كلينتون از حزب دمكرات پيش رفته، بيشترين تلاش اين دو براي جلب آراي اين ايالت‌ها بوده است. ايالت‌هاي فلوريدا، پنسيلوانيا، اوهايو، جورجيا و كاروليناي شمالي در اين ميان با داشتن بيشترين تعداد اعضاي «هيأت‌هاي انتخاباتي» يا همان آراي الكترال، مهم‌ترين‌ها هستند. تعداد آراي الكترال هر ايالت، نسبت به جمعيت آن تعيين مي‌شود. مردم اعضاي هيأت‌هاي انتخاباتي را انتخاب مي‌كنند و آنها به‌صورت تشريفاتي رئيس‌جمهور را. دريافت‌كننده بيشترين آراي الكترال يك ايالت، برنده تمام آنهاست.

  • جوليان آسانژ؛ بنيانگذار ويكي‌ليكس

ترامپ نمي‌تواند در اين انتخابات پيروز شود. بانك‌ها، كمپاني‌هاي اسلحه‌سازي، پول‌هاي خارجي و نهادهاي اطلاعاتي همگي از هيلاري كلينتون حمايت مي‌كنند و شانسي براي پيروزي ترامپ نيست. حتي رسانه‌ها و خبرنگاران هم از هيلاري كلينتون حمايت مي‌كنند.

  • اسلاوي ژيژك؛ فيلسوف چپ‌گراي اسلونيايي

ترامپ نمي‌تواند در آمريكا فاشيسم را حاكم كند اما پيروزي او سرآغاز يك بيداري بزرگ و حركت سياسي است. من از ترامپ وحشت مي‌كنم اما فكر مي‌كنم كلينتون خطر اصلي است؛ چرا كه او با سرمايه‌داران در ارتباط است اما خود را مترقي جا مي‌زند.

  • ملاني ترامپ؛ همسر دونالد ترامپ

همسر من كسي است كه مي‌تواند تغيير واقعي را به آمريكا هديه دهد. او اين كشور را دوست دارد و مي‌داند چطور كارها را پيش ببرد. من اگر بانوي اول شوم، قطعا با بداخلاقي ‌هاي اينترنتي هم مقابله خواهم كرد. اين وضعيت براي كودكان ما بسيار خطرناك است.

کد خبر 351567

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha