ورد آورد چهره ورزشی سرشناس کم ندارد که در رشته‌های مختلف افتخارآفرین شده‌اند. «رضا فیضی»، قهرمان جهانی ۹۰ کیلوی پرورش اندام، که سابقه‌ای درخشان در این ورزش دارد یکی از آنها است.

پرورش اندام

همشهری آنلاین _ مهدی اسماعیل پور: او از سال ۱۳۸۰ در مسابقات این رشته شرکت کرد و در نخستین تجربه‌اش که در استان تهران بود، مقام پنجم را به دست آورد. با این وجود به تلاش و تمرینات‌اش ادامه داد و سرانجام ۷ سال بعد موفق شد عنوان قهرمانی کشور را از آن خودش کند. فیضی به تدریج پله‌های پیشرفت و موفقیت طی کرد و سرانجام سال ۱۳۹۵ به مقام اول و قهرمانی جهان دست یافت. فعالیت‌های فیضی فقط به حضور در مسابقات مختلف و کسب قهرمانی‌های مختلف محدود نمی‌شود.

او حدود دو دهه قبل نخستین باشگاه بدنسازی را در محله‌اش راه‌اندازی کرد تا هم به نوعی پایه‌گذار این ورزش پر طرفدار در ورد آورد باشد تا آن دسته از جوانان محله که علاقه‌مند به رشته ورزشی پرورش اندام بودند از این باشگاه و تجربیات او به‌عنوان سکوی پرتاب خود استفاده کنند. قهرمانی و عملکردهای مثبت این ورزشکار در محله باعث شد تا در همان سال‌ها از طرف شورایاری محله به‌عنوان شهروند نمونه ورد آورد مورد تقدیر قرار بگیرد.

  • از قهرمانی کشوری تا کسب مدال طلای جهانی

رضا فیضی متولد ۱۳۵۰ و ساکن وردآورد است. او درباره شروع فعالیت‌هایش در پرورش اندام و موفقیت‌هایی که در این رشته ورزشی داشته می‌گوید: «فعالیت‌های ورزشی‌ام را از ۱۰ سالگی در رشته پرورش اندام شروع کردم. نخستین سالی که مسابقه دادم، سال ۱۳۸۰ و مسابقات استان تهران بود که مقام پنجمی این مسابقات را کسب کردم. در آن زمان بسیار جوان بودم و با همه تلاشم در راهیابی به مسابقات کشوری، موفق نبودم. با این وجود اصلاً ناامید نشدم و تصمیم گرفتم تا بیشتر تلاش و تمرین کنم. مسابقه بعدی من در سال ۱۳۸۷ بود که این بار موفق شدم عنوان قهرمانی کشور را کسب کنم.

سال ۱۳۹۵ هم در مسابقات گلدن گرند پریکس جهانی چین WBPF ۲۰۱۶ و در وزن ٩٠‌کیلوگرم مدال طلای مسابقات را به دست آوردم. در همان چین و در مسابقه‌ای دیگر نایب قهرمان شدم. همچنین در مسابقات جهانی تایلند WBPF ۲۰۱۶ مدال طلای مسابقات را کسب کردم. آن موقع خودم تصور نمی‌کردم که بتوانم قهرمان جهان شوم. اما از آنجا که با پشتکار و تلاش و انگیزه می‌توان به موفقیت رسید، توانستم بر تمام رقبا غلبه کنم و روی سکوی قهرمان جهانی بروم. این افتخار بزرگی برای من بود و بسیار خوشحال بودم که برای کشورم، شهرم، محله‌ام و خانواده‌ام افتخارآفرین شدم.»

  • ۲۰ سال فعالیت حرفه ای

فیضی در ادامه درباره راه‌اندازی باشگاه در محل سکونتش و پایه‌گذاری ورزش پرورش اندام در وردآورد می‌گوید: «بعد از خدمت سربازی و در سال ۱۳۸۱ بود که توانستم مکانی را اجاره و باشگاه کوچکی را راه‌اندازی کنم و اکنون نزدیک به ۲۰ سال است که در این حرفه فعالیت دارم. خواست خدا بوده تا به این مرحله برسم و نخستین باشگاه بدنسازی وردآورد را با مجهزترین وسایل ورزشی راه‌اندازی کردم. با توجه به اینکه خودم مجبور بودم برای ورزش و تمرین به خارج از محله بروم و سختی کشیدم از همان اول یکی از اهداف و آرزوهایم راه‌اندازی یک باشگاه در داخل محله بود تا جوانان مستعد و علاقه‌مند بتوانند از آن استفاده کنند.

واقعاً امکانات ورزشی محله ما در آن زمان خوب نبود. امروز شرایط خیلی بهتر شده است استعدادهای ورزشی خوبی در محله داریم که اگر به آنها توجه شود می‌توانند در چند رشته قهرمان‌های ملی و جهانی تحویل جامعه ورزش دهند. در رشته‌هایی مثل فوتبال و همین پرورش اندام چند ستاره و قهرمان در محله داشتیم و داریم.»

  • تمرین حرف اول را می‌زند

قهرمان سابق جهان به جوانان و علاقه‌مندان رشته پرورش اندام پیشنهاد می‌کند تا یک‌شبه به دنبال طی کردن راه صدساله نباشــند: «علاقه‌ای ندارم که یکسری صحبت‌های کلیشه‌ای و تکراری بگویم، اما در ورزش قهرمانی هیچ‌کس نمی‌تواند یک‌شبه راه صدساله را طی کند. هر ورزشی فرمول و مراحل خاص خودش را دارد که با تمرین و کسب تجربه باید مرحله به مرحله و پله پله آنها را طی کرد. خودم از روزی که شروع کردم تا روزی که به قهرمانی جهان رسیدم ۱۵‌ـ ۱۶ سال طول کشید. سال‌هایی که فقط با ورزش و رژیم‌های ورزشی و تمرینات سخت گذشت. . متأسفانه امروزه بسیاری افراد سودجو به بدنسازی به چشم یک تجارت نگاه می‌کنند و همین موضوع باعث شده تا یکسری از جوانان علاقه‌مند به این ورزش که می‌خواهند سریع و راحت به همه چیز برسند در دام این افراد گرفتار می‌شوند.

متأسفانه این دسته از جوانان صبر و بردباری ندارند و می‌خواهند به سرعت مراحل‌ترقی را طی کنند و از پودرهای بدنسازی استفاده می‌کنند که در بیشتر موارد نامرغوب یا تقلبی هستند. آنها با این کار سلامت خود را با خطر می‌اندازند. در رشته پرورش اندام هم مانند دیگر رشته‌های ورزشی تمرین حرف اول را می‌زند. معمولاً ورزشکاران در بدنسازی، ۱۰ یا ۱۵ سال باید تمرین کنند تا به مرحله قهرمانی برسند. بدنسازی یک ورزش سخت است که برای رسیدن به موفقیت باید سخت تلاش کنی و سختی‌های زیادی را پشت سر بگذاری. خودم قبل از مسابقات برای رسیدن به موفقیت و کسب قهرمانی حدود ۸ ماه رژیم بودم و روزانه به‌طورمداوم ۸ ساعت ورزش و تمرین سخت و فشرده داشتم.»

  • توجه به اخلاق و کسوت

قهرمان پرورش اندام محله ورد آورد معتقد است در این رشته نکات اخلاقی و زمانبندی برای طی کردن مدارج‌ترقی و پیشرفت چندان مورد توجه قرار نگرفته و لازم است تا مربیان و استادها توجه ویژه‌ای به این موارد داشته باشند اخلاق است. . فیضی در این‌باره می‌گوید: «ورزش بدنسازی، ظاهر گول زننده‌ای دارد. شاید بسیاری با مشاهده ظاهر بدنسازان تصور کنند، افرادی خشن هستند و دید منفی نسبت به آنها داشته باشند، اما برخلاف این تصور، اغلب مهربانند و به قول معروف دل نازک‌اند. تنها عیب ورزش ما بی‌توجهی و کم توجهی به مقوله احترام و کسوت است. در رشته‌های ورزشی دیگر مانند، تکواندو، کاراته، کشتی نخستین چیزی که به ورزش یاد می‌دهند احترام و زمانبندی مناسب برای رسیدن به درجات بالاتر است. اما متأسفانه در ورزش پرورش اندام چون از ابتدا این مسئله موردتوجه قرار نگرفته، آن‌طور که باید و شاید این احترام و زمانبندی برای طی کردن مدارج‌ترقی دیده نمی‌شود. به نظرم باید در این زمینه بیشتر کار شود.»

دبیر شورایاری محله وردآورد:
رضا، افتخاری برای محله و کشور است

من افتخار این را داشته‌ام که در دوران مدرسه معلم رضا فیضی، این قهرمان هم‌محله‌ای باشم. «ساسان احمدی» دبیر شورایاری محله ورد آورد و معلم دوران مدرسه رضا فیضی، درباره این چهره ورزشی محله وردآورد می‌گوید: «رضا چه آن زمان که به‌عنوان شاگرد مدرسه بود و چه اکنون که به‌عنوان قهرمان و چهره ورزشی شناخته می‌شود، اخلاق خوب‌اش زبانزد خاص و عام بود. البته امثال رضا در وردآورد کم نیستند و این برای ما جای خوشحالی دارد که در محله‌ای زندگی می‌کنیم که با همه محدودیت‌ها فرزندانی دارد که در همه زمینه‌ها موفق هستند و الگویی مناسب برای نسل جوان به حساب می‌آیند.

آقا رضا با پشتکاری که دارد و با کمک برادرهایش توانست نخستین باشگاه بدنسازی را در ورد آورد راه‌اندازی کند و در خدمت جوانان محله باشد. شما وقتی در ورزش می‌خواهید به قله موفقیت برسید، باید سختی‌های بسیاری را تحمل کنید. رضا برای خانواده و محله و کشور افتخارآفرین شد. برای رضا و دیگر قهرمان‌ها و افتخارآفرینان ورد آورد آرزوی موفقیت می‌کنیم و امیدواریم همیشه شاهد موفقیت‌های آنها در عرصه‌های مختلف باشیم. .»

کد خبر 558160

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha