سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد گفتگوی بسیاری خوبی با سازندگان دومین واکسن روسی بر ضد کووید-۱۹ که به تازگی دولت روسیه به آن مجوز داد، انجام داده است.

EpiVacCorona

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز سومیا سوامیناتان، دانشمند ارشد سازمان جهانی بهداشت در یک کنفرانس خبری در روز جمعه ۲۵ مهر در ژنو گفت: «ما هنگامی می‌توانیم نظری درباره یک واکسن ابراز کنیم که نتایج کارآزمایی مرحله سوم یا نهایی آن مشخص شده باشد.

روسیه روز چهارشنبه از تایید شدن دومین واکسن ساخت این کشور برای کووید-۱۹ خبر داد و اعلام کرد واکسن سومی را هم در دست تایید دارد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز چهارشنبه گفت واکسن تولید شده بوسیله مرکز ویروس‌شناسی و زیست‌فناوری دولتی وکتور که در زمان اتحاد شوروی آزمایشگاه پژوهشی سلاح‌های بیولوژیک بود، برای واکسنش مجوز موقت دریافت کرده است. مقامات روسی همچنین گفتند واکسن سومی تا ماه دسامبر (آذر) ممکن است تایید شود.

روسیه در ماه اوت (مرداد) نخستین کشوری بود که با وجود ابراز تردید دانشمندان و سیاستمداران غربی درباره سرعت تولید واکسن، واکسنی را برای کووید-۱۹ تایید کرد.

این واکسن به نام اسپوتنیک V پس از آزمایش در فقط ۷۶ نفر مجوز اضطراری موقت گرفت. دانشمندان روسی سپس یافته‌های مثبت بررسی‌های اولیه این واکسن را منتشر کرددند و کارآزمایی بالینی در مقیاس بزرگ یا مرحله سوم این واکسن را شروع کردند.

پوتین خطاب هیات دولت گفت که این کشور باید تولید واکسن‌ّ‌های اول و دوم را افزایش دهد.

روسیه تا به حال قراردادهایی برای فروش واکسن اسپوتنیک V به کشورهای دیگر از جمله برزیل، هند و مکزیک امضا کرده است.

مقامات روسی گفته‌اند نخستین مجموعه واکسن جدید به نام «اپی‌واک‌کرونا» (EpiVacCorona)  به زودی تولید خواهد شد.

این واکسن از قطعات پروتئین ویروسی تولید شده در آزمایشگاه به نام «آنتی‌ژن پپتیدی مصنوعی» استفاده می‌کند تا دستگاهع ایمنی را به دفاع از خودش در برابر کروناویروس تحریک کند.

روسیه هنوز داده‌های کارآزمایی‌های مرحله ابتدایی واکسن جدید را منتشر نکرده است، اما مقامات روسی می‌گویند این کارآزمایی‌های بی‌خطر بودن و تاثیربخش بودن آن را نشان داده‌اند. قرار است مرکز وکتور، سازنده این واکسن آزمایش آن در ۴۰۰۰ نفر را شروع کند. این واکسن در یک بررسی جداگانه در ۱۵۰ نفر بالای ۶۰ سال هم آزمایش خواهد شد.

این واکسن جدید نیز مانند اسپوتنیک V پس از تایید شدن وارد مرحله کارآزمایی‌های بالینی در مقیاس بزرگ یا مرحله سوم خواهد شد.

روسیه هم اکنون با بیش از ۱.۴ مورد عفونت با کروناویروس در رده چهارم جهان قرار دارد و شمار موارد روزانه عفونت در این کشور به بالاترین حد خود تا به حال رسیده است. بیش از ۲۳۰۰۰ نفر در روسیه به علت کووید-۱۹ درگذشته‌اند.

کد خبر 557771

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha