یکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۵ - ۱۴:۳۷
۰ نفر

سیدمحمدتقی رسولی: پس از قیمت‌گذاری زون توسط مایکروسافت که در هفته گذشته انجام شد، کارشناسان نظریات مختلفی را در این مورد ارائه دادند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که با قیمت ارائه شده توسط مایکروسافت برای زون (99/249 دلار)، این دستگاه سود چندانی برای مایکروسافت نخواهد داشت و مایکروسافت تنها برای رقابت با Ipod این قیمت را اعلام کرده است.

کارشناسان معتقدند ورود مایکروسافت به عنوان غول نرم‌افزاری جهان به دنیای سخت‌افزار و تولید دستگاه موزیک‌پلیر به جهت مقابله با شرکت‌های کامپیوتری کوچک و خارج‌کردن آنها از میدان رقابت و نهایتاً خرید آنها به قیمت ارزان است.

در واقع مایکروسافت در دنیای نرم‌افزار به همین شکل تبدیل به یک غول بی‌رقیب گشته‌است. این شرکت برای خارج کردن رقبای خود از میدان با هزینه بیشتر، اقدام به تولید نرم‌افزار تولیدی آن شرکت‌ها کرده و به دلیل نفوذ خود در دنیای نرم‌افزار، به راحتی محصول خود را با قیمت پایین‌تر و در برخی اوقات به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌داد.

 با این روش در مدت کمی شرکت رقیب با ضرر و زیان بسیار از میدان رقابت خارج شده و مسئولان مایکروسافت با قیمت کمی کل شرکت را خریداری می‌کردند و به این ترتیب تمام هزینه‌های انجام شده جبران و سود زیادی نیز عاید شرکت می‌گردید. ظاهراً مایکروسافت قصد دارد در دنیای سخت‌افزار نیز با روشی مشابه، رقیب خود را از میدان خارج کند.


طبق بررسی کارشناسان با توجه به هزینه‌های موجود مایکروسافت هر زون را با 50دلار ضرر به فروش می‌رساند، ولی همه چیز بستگی به تمایل کاربران به خرید آن دارد و در صورتی که مشتریان به زون علاقه‌مند شوند، آنگاه سرنوشتی مشابه در انتظار اپل و Ipod خواهد بود. البته مایکروسافت در این زمینه نیز از قدرت نرم‌افزاری خود استفاده کرده است و دستگاه زون، کاملاً به ویندوز و مدیاپلیر آن سازگاری دارد و به این ترتیب کاربران می‌توانند به راحتی فایل‌های موجود روی کامپیوترهای خانگی خود را به آن انتقال داده و استفاده کنند، در حالی که کاربران Ipod چنین امکانی را ندارند. علاوه‌ بر آن زون دارای دو سرویس خاص است که Ipod از آن بی‌بهره است.

 سرویس اجاره موزیک (به جای خرید) و همچنین سیستم اشتراک‌گذاری موزیک بین کاربران که مخصوص زون است، می‌تواند باعث روی آوردن کاربران بیشتر به سمت این دستگاه شود. علاوه‌بر آن سازگاری زون با ویندوز و آشنا بودن بیش از 70 درصد کاربران در کل جهان با این سیستم عامل، می‌تواند دلیلی برای انتخاب توسط مشتریان باشد. زون همچنین دارای یک حافظه 30گیگابایتی با مانیتور 3اینچی است (Ipod نیز دارای 30 گیگابایت حافظه و مانیتور 5/2 اینچی است).


با وجود تمام این مسائل، می‌بایست تا 14 نوامبر و ورود زون به بازار منتظر ماند و عکس‌العمل کاربران را نسبت به آن مشاهده کرد.

کد خبر 5577

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز