این روزها امنیت تنها با ارائه راهکارهای انتظامی ‌و امنیتی تأمین نمی‌شود.

اولويت شناسايي نقاط نا امين

مشارکت شهروندان هر محله و انجام اقدامات حداقلی مانند تأمین روشنایی خیابان‌ها و کوچه‌ها هم در کاهش حس ناامنی نقش پررنگی دارد. تأمین روشنایی پل‌های عابرپیاده و همچنین نصب بنرهای تبلیغاتی با فاصله بیشتر برای جلوگیری از مزاحمت برای بانوان مسئله‌ای است که نیاز به پیگیری مسئولان دارد. معاونت اجتماعی شهرداری تهران به تازگی طرحی را در مورد امنیت زنان به‌صورت پایلوت در منطقه ۱۰ اجرایی کرد. این طرح در سطح دیگر مناطق هم کم‌کم جای خود را باز کرده است.  
«در این راستا مقرر شده در مناطقی که پر تردد است، ولی از روشنایی کافی برخوردار نیست پروژه‌های کوچک‌مقیاس تعریف شود تا هم به مردم خدمت‌رسانی شود و هم امنیت این مناطق تأمین شود. به تازگی در جلسه شورای فرهنگی هم درباره این پروژه‌ها و چگونگی اجرای آنها صحبت شده است.» 
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۶ با بیان این مطلب می‌افزاید: «از آنجایی که در فصل سرد سال درگیر اموری مانند رسیدگی به کارتن‌خواب‌ها یا درراه‌ماندگان هستیم، بنابراین طبق برنامه از پیش تدوین شده قبل از اینکه دستورالعملی از طرف اداره کل ابلاغ شود، برای ایجاد امنیت در منطقه ۶ اقداماتی انجام داده‌ایم.»
حبیب‌الله غفوری ادامه می‌دهد: «شهرداری منطقه ۶ طی یک سال گذشته تجربیات مثبتی در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی داشته است.»
 او با اشاره به شناسایی فضاهای بی‌دفاع شهری که در اولویت‌کاری منطقه ۶ قرار دارد، می‌گوید: «در فضاهای بی‌دفاع شهری، احتمال تهدید و آسیب رساندن به شهروندان وجود دارد. در واقع به مکان‌هایی که افراد آسیب‌دیده، کارتن‌خواب یا بزهکار و افرادی از این قبیل می‌توانند مخفی شوند، فضای بی‌دفاع شهری گفته می‌شود. در همین راستا از ابتدای تابستان امسال با مشارکت و همکاری نواحی شش‌گانه به شناسایی نقاط ناامن و فضاهای بی‌دفاع شهری و رفع آنها اقدام کرده‌ایم.»
او از شهروندان و شورایاران تقاضا کرد برای تعریض خیابان‌ها و اجرای هرچه سریع‌تر عقب‌نشینی ساختمان‌ها نیز با شهرداری همکاری کنند و در شناسایی فضاهای ناامن همان‌طور که در منطقه ۱۰ توسط شهروندان شناسایی شد، مشارکت داشته باشند.  
به گفته غفوری، شهروندان حتی با یک رشته لامپ و تأمین روشنایی جلو منازل خود می‌توانند در اجرای این طرح مشارکت داشته باشند.  
 معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۶ بیان می‌کند: «ملک شخصی رهاشده شهروندان هم می‌تواند جزو فضاهای بی‌دفاع شهری باشد، ولی ما در این زمینه اجازه دخالت نداریم. از طرف دیگر ساختمان‌های متروکه‌ای در منطقه ۶ داریم که بافت فرسوده‌اند و به حال خود رها شده‌اند. یا زمینی وجود دارد که در مرحله گودبرداری متوقف شده است. همه این موارد جزو فضاهای بی‌دفاع شهری هستند که نه تنها برای بانوان، بلکه برای تمام شهروندان به واسطه حضور افراد معتاد یا زورگیر ناامنی ایجاد می‌کنند.»
او به فرورفتگی‌های بین ساختمان‌ها هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «در برخی نقاط منطقه ساختمان‌هایی می‌بینیم که با توجه به عقب‌نشینی املاک واقع در طرح‌های شهرداری و ناهماهنگی‌های ساختمان‌ها برای عقب‌نشینی، فضای ناامنی ایجاد کرده‌اند که ممکن است برای شهروندان حادثه‌آفرین باشد.» غفوری ادامه می‌دهد: «در این زمینه نهادهای درون‌ و برون‌سازمانی مثل اداره برق برای رفع مشکل با ما همکاری خوبی دارند. در این میان نباید از نقش مؤثر شهروندان در این زمینه غافل شویم.»
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۶ بیان می‌کند: «از طریق شماره ۱۳۷ و گزارش‌های مردمی‌ تا امروز برخی از مناطق ناامن شناسایی شده است. امروز تعداد این فضاها در منطقه ۶ با تلاش‌های شبانه‌روزی کارکنان شهرداری انگشت‌شمار شده است.»
غفوری می‌افزاید: «در فصل سرما هم با اسکان افراد بی‌خانمان و معتادان همچنین زباله‌گردها از تجمع آنها در ساختمان‌های نیمه‌کاره و ایجاد ناامنی برای شهروندان جلوگیری می‌کنیم.» او با بیان این مطلب می‌افزاید: «امسال رفع معابر دندانه‌ای، کوتاه کردن شمشادهای بلند، رفع مشکل پل‌های عابرپیاده پوشیده و پیچ‌های بدون دید در برخی معابر به‌صورت ویژه‌تر در برنامه‌های شهرداری منطقه ۶ قرار دارد.» 
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۶ درباره فضای بازی کودکان هم توضیح می‌دهد: «محل بازی در پارک‌ها و بوستان‌هایی که از روشنایی کافی برخوردار نیستند، باعث ایجاد ترس در کودکان می‌شود. در همین راستا در پارک مریم، محدوده پل کریمخان زند در ناحیه ۳ که با این مشکل روبه‌رو بود، نسبت به تأمین روشنایی اقدام شد.»
غفوری ادامه می‌دهد: «روشنایی اطراف پارک قزل‌قلعه که در ناحیه ۴ قرار دارد هم به تازگی تأمین شده است.»
او با اشاره به اینکه گزارش‌هایی از شهروندان درباره نبود نور کافی در پل‌های عابرپیاده مثل انتهای امیرآباد هم داده شده است، بیان می‌کند: «بارها پیگیر این مشکل بوده‌ام، ولی نگهداری این پل‌های عابرپیاده به عهده برخی از دستگاه‌های درون سازمانی یا برون سازمانی بوده و از جانب ما این مشکل هم در حال پیگیری است.» 
غفوری از کمبود تیرهای برق در برخی از خیابان‌ها گلایه می‌کند و می‌گوید: «حل این مسئله به عهده اداره برق است. البته برخی اوقات از سازمان پارک‌ها و فضای سبز هم کمک می‌گیریم.»
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۶ بیان می‌کند: «گاهی افرادی که زورگیر هستند در تاریکی فضای سبز منطقه پنهان می‌شوند و برای رانندگان خانم مشکل ایجاد می‌کنند. البته این موضوع جزء موارد انتظامی ‌است و از حیطه اختیارات ما خارج است، ولی شهروندان در صورت مشاهده کارتن‌خواب‌ها یا زباله‌گردها می‌توانند با ۱۳۷ تماس بگیرند تا به ساماندهی این افراد اقدام شود و فضای امن‌تری برای‌ تردد بانوان ایجاد شود.»

کد خبر 557361

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha