یکشنبه ۲ تیر ۱۳۸۷ - ۰۶:۳۷
۰ نفر

نگرانی یا اضطراب امتحان بسیار در بین دانش آموزان رایج است.

گاهی دانش آموزان فکر می‌کنند که نمره خوبی دریافت می‌کنند اما در زمان امتحان توانایی‌هایشان کمتر از انتظارشان است. عدم‌آمادگی کافی برای امتحان یا استرس زیاد می‌توانند از عوامل این مشکل باشند.

تحقیقات نشان داده است بسیاری از دانش آموزان در مرحله امتحان از خود بیش ازحد انتظار دارند. برای مثال دانش آموزی که معمولا نمره 12در ریاضی می‌گیرد یک دفعه از خود انتظار 15دارد این موضوع که بخواهیم پیشرفتی در امتحاناتمان ایجاد شود چیز بدی نیست اما باید بدانیم که برای رسیدن به هدف، پرش بلند یک انتظار غیرواقعی است.

راه رسیدن به این موفقیت چند مرحله‌ای است؛ ابتدا از خودتان مطمئن شوید که می‌توانید نمره 13را کسب کنید بعد روی 15برنامه ریزی کنید. اگر ما واقعیت را برای خودمان
قراردهیم احتمال موفقیت بیشتری خواهیم داشت. سعی کنید انتظارا ت دور از واقعیت را به‌خصوص در مواردی که بیشتر استرس زا هستند پیدا کنید، سپس یک طرح چند مرحله ا ی و گام به گام برای رسیدن به هدفتان پایه‌ریزی کنید.

گاهی استرس از مقایسه پیشرفت امتحانی خود یا آمادگی امتحانی با همکلاسی مان ایجاد می‌شود. کاری که ما باید انجام دهیم این است که ازدرک خود برای رسیدن به هدفمان استفاده کنیم.

وقتی ما کارها را براساس موفقیت دیگران پایه ریزی می‌کنیم می‌شود گفت تقریبا همیشه انتظاراتمان نادرست است. یعنی یا بسیار کم است یا بسیار زیاد.  گاهی انتظارات بیش از حد و غیرواقعی توسط مردم باعث ایجاد فشار و استرس در ما می‌شود. توانایی‌های خود را مرتبا نمایش دهید و در ذهن خود نگاه دارید تا خودتان بهترین قاضی برای تنظیم درک خود ازانتظارات واقعی شوید.

کد خبر 55713

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز