پنجشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۶
۰ نفر

آرامگاه بی‌بی شهربانو از آن دست مکان‌های زیارتی و تاریخی است که حضور در آن باعث آرامش روح و روان انسان می‌شود؛

ماشين دودي در ري به راه افتاد

آرامگاهی که بر فراز صخره‌ای کوهستانی در شهرری قرار دارد و براساس کتیبه موجود در این آرامگاه و باور اهالی منطقه ۲۰، مقبره همسر امام حسین(ع) و مادر امام سجاد(ع) است. معماری این آرامگاه درخور توجه است و هسته اصلی آن را در دوران ساسانی ساخته‌اند. در جنوب‌شرقی آرامگاه بنای چهار گوش با پوشش ضربی سنگ و آجر وجود دارد که از عهد آل بویه، حرم و اتاق طویل جنوبی آن از دوران ساسانی و دیوارهای خارجی صحن از عصر سلجوقیان به یادگار مانده است.

گنبد بقعه هم از عهد دیالمه است و روی صندوق منبت شده روی مزار، حدیث‌هایی از پیامبر(ص) و لقب‌های شهربانو را نوشته‌اند. این صندوق بنابر نوشته‌های روی آن در سال ۸۸۸هجری قمری ساخته شده و اسم‌بانی و سازندگان آن ذکر شده ‌است. بنای اصلی بقعه از سنگ و گچ ساخته شده و طاق‌های آن آجری است.

در جلو مقبره دهلیزی وجود دارد که در گذشته به‌صورت ایوانی بوده و بخشی از حیاط اندرونی بقعه را شامل می‌شد. در پایین پله‌های بقعه بی‌بی شهربانو و در سمت راست، غاری وجود دارد که تنگ و باریک است و زائران در آن برای نذورات خود شمع روشن می‌کنند. هروقت دلتان گرفت و دوست داشتید در محیطی با هوای تمیز به زیارت بروید، پیشنهاد می‌کنیم سری به آرامگاه بی‌بی شهربانو بزنید. البته بهتر است این کار را پس از فروکش کردن ویروس کرونا و شیوع آن انجام دهید تا بی‌دغدغه در این مکان به زیارت و راز و نیاز بپردازید.  
 

کد خبر 557020

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha