رئیس سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه ۲۱ مهر گفت اگر کشورهای ابزارهای مناسب را به کار ببرند، می‌توان به سرعت بر همه‌گیری جهانی کروناویروس غلبه کرد.

India

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز دکتر تدروس آدهانوم قبریسوس در عین هشدار داد اگر این ابزارها به کار گرفته نشوند، همه‌گیری کروناویروس برای مدتی دراز ادامه خواهد یافت.

تدروس در اجلاس آنلاین اجلاس آفریقای رونامه فایننشال تایمز همچنین گفت که انتظار یک واکسن در اواخر سال ۲۰۲۰ یا اوائل سال ۲۰۲۱ در دست قرار گیرد.

در همین حال هند روز یکشنبه گزارش کرد با وجود اینکه موارد جدید عفونت کرونا در هفته‌های اخیر کاهش یافته است، شمار کل عفونت‌ها در این کشور از ۷ میلیون بیشتر شده است. کارشناسان از خسته شدن مردم از ماسک زدن و فاصله‌گیری اجتماعی خبر می‌دهند.

انتظار می‌رود هند که تا به حال ۷.۷ میلیون مورد عفونت کروناویروس گزارش کرده است، جای آمریکا را در راس فهرست کشورهای با بیشترین آمار کرونا بگیرد.

شمار موارد مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در هند اکنون بیش از ۱۰۸ هزار مورد رسیده است.

اما دکتر راندیپ گولریا گفت شمار تلفات کرونا در کشورهای جنوب و جنوب شرق آسیا – از هند تا ویتنام و تایوان- نسبت به کشورهای اروپایی و آمریکا پایین مانده است.

او با اشاره به جمعیت ۱.۴ میلیارد نفری هند گفت:‌«ما توانستیم جلوی بالا رفتن سریع نمودار کرونا را بگیریم، اما می‌پذیرم که نتوانسته‌ایم آن را به شدت پایین بیاوریم. علت این وضعیت به تراکم جمعیت و گوناگونی کشور ما و چالش‌های اجتماعی-اقتصادی  در کشور مربوط می‌شود.»

برخی کارشناسان می‌گویند میزان تلفات گزارش‌شده از هند ممکن است به علت ضعیف بودن گزارش‌دهی و زیربناهاهی بهداشتی و آزمایش‌های ناکافی قابل‌اعتماد نباشد.

از طرف دیگر هارش واردهان، وزیر بهداشت هند هفته پیش اعلام کرد این کشور قصد دارد تا ماه ژوئیه (تیر) ۲۰۲۱ برای ۲۵۰ میلیون نفر واکسن فراهم کند. او افزود که دولت هند در حال برنامه‌ریزی برای دریافت ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلیون دوز واکسن است و «دسترسی برابر» به واکسن را تضمین می‌کند.

سرعت انتشار کرونا در هند از اوائل شهریور که به رکورد شمار روزانه حدود ۹۸۰۰۰ مورد عفونت جدید رسیده بود، کاهش یافته و در ماه اکتبر شمار عفونت‌های روزانه به اندکی بیش از ۷۰۰۰۰ مورد در روز رسیده است.

البته کارشناسان هشدار داده‌اند با شروع فصل جشنواره‌های مذهبی هند که با گردهمایی‌های بزرگ در معبدها و مناطق فروشگاهی همراه هستند، ممکن است شیوع کرونا دوباره بالا بگیرد.

کد خبر 556836

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha