همشهری آنلاین: نشریات عامه‌پسند از محتوایی همه‌فهم و ساده‌ برخوردار بوده و در مواقعی که مخاطب شرایط مطالعه‌ی جدی را ندارد، مانند مترو، اتوبوس، مطب دکتر و غیره در کنار سرگرم کردنش، اطلاعات مفید‌ی نیز در اختیارش قرار می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجو یان ایران (ایسنا)، مهدخت بروجردی - مدرس ارتباطات - در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه‌ی، با بیان این مطلب و با تاکید بر این که نشریات عامه‌پسند یک نقطه‌ی شروع برای مطالعه‌ی مطبوعات جدی در میان مخاطبان است، اظهار کرد: گرایش به مطالعه‌ی مطبوعات معمولا از نشریات عامه‌پسندی چون ورزشی، هنری و غیره شروع شده و به سمت مطبوعات جدی سوق پیدا می‌کند.

وی افزود: نشریات عامه‌پسند که در درجه‌ای بالاتر از نشریات زرد قرار دارند، از محتوایی همه‌فهم و ساده‌ برخوردار بوده و در مواقعی که مخاطب شرایط مطالعه‌ی جدی را ندارد، اطلاعات مفید‌ی نیز در اختیارش قرار می‌دهند.

او با اشاره به این که نشریات زرد با توجه بیش‌تر به منافع مادی فعالیت می‌کنند، ادامه داد: این دسته از مطبوعات با داشتن تیترهای جنجالی که اغلب با محتوا نیز مغایر و متفاوت است، بیش از اطلاع‌رسانی و آگاهی‌دهی به مخاطب، به منافع خود توجه می‌کنند.

او ادامه داد: به بیان دیگر نشریات زرد گاهی با تشویش اذهان عمومی و بی‌اعتماد کردن او نسبت به تمامی مطبوعات، در نهایت بی‌اعتمادی عمومی نسبت به تمامی رسانه‌ها را نیز باعث خواهند ‌شد.

به گفته‌ی این مدرس ارتباطات ‌به نظر می‌رسد سواد رسانه‌یی مخاطب داخلی در شرایط فعلی در حدی قرار گرفته است که با تجزیه و تحلیل مطالب و شناخت از نشریات، به مطالعه‌ی آن‌ها پرداخته و تمایل کمتری به نشریات زرد با مشخصات ارایه شده از خود نشان دهد.

وی حوزه‌های ورزشی، حوادث، جدول، لطیفه و خانوادگی را از انواع مطالب موجود در نشریات عامه پسند عنوان و خاطر نشان کرد:‌ مطبوعات عامه پسند با ارایه‌ی مطالب جدی در قالبی قابل فهم برای عموم و عامه‌ی مردم و همچنین افزایش شناخت و معرفت آن‌ها، گرایش به نشریات جدی و مطالعه‌ی آن‌ها را افزایش می‌دهد.

بروجردی زنان و جوانان را مخاطبان عمده و اصلی نشریات عامه‌پسند دانست و اضافه کرد: از آنجا که زنان خانه دار معمولا وقتی برای مباحث جدی اختصاص نداده و نیازی نیز به این امر احساس نمی‌کنند به مطبوعات عامه‌پسند گرایش بیش‌تری دارند.

او ادامه داد: این طیف از مخاطبان با مطالعه‌ی این دسته از نشریات، علاوه بر ارتقای آگاهی‌های خود، فرهنگ مطالعه را نیز به خانواده‌ منتقل کرده و بدین صورت گونه‌ای فرهنگ‌سازی را نیز انجام می‌دهند.

به عقیده‌ی او هم‌چنین برگزاری جشنواره‌ای برای نشریات عامه‌پسند عاملی مناسب برای افزایش مخاطب و نیز ارتقای آگاهی‌دهی توسط این دسته از نشریات است.

کد خبر 55681

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز