سید حسین موسویان مسئول پیشین کمیته سیاست خارجی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران و کریستن فونتن رز، مدیر پیشین حوزه خلیج فارس در شورای امنیت ملی آمریکا، دو مقام پیشین امنیت ملی ایران و آمریکا با رادیو ملی آمریکا درباره "امنیت آمریکا بعد از خروج ترامپ از برجام" به بحث و بررسی پرداختند.

سید حسین موسویان

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، بخش هایی از مناظره دو مقام پیشین امنیت ملی ایران و آمریکا در زیر می آید:

مجری: آیا آمریکا با خروج ترامپ از برجام امن تر شده؟ تصمیم ترامپ از خروج برجام و کشتن قاسم سلیمانی، به این بحث در آمریکا دامن زده که بعد از این حادثه امنیت آمریکا بهتر شده یا خیر؟

فونتن رز: آمریکا به دو دلیل امنیت بیشتری دارد. یکی به دلیل تامین امنیت آمریکایی‌ها در منطقه چون گروه‌های وابسته به ایران ضعیف‌تر شدند و دیگر اینکه قدرت موشکی ایران کاهش یافته چون توان مالی ایران از بین رفته است.

موسویان: من معتقدم امنیت آمریکا کاهش یافته است. عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای جزء لاینفک امنیت جهانی است. برجام جامع‌ترین و کامل‌ترین سند تاریخ عدم اشاعه هسته‌ای است. ترامپ با نابودی برجام، ضربه بزرگی به تحقق عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای و صلح و امنیت جهانی زده است. درست است که ترامپ با تحمیل گسترده ترین تحریم‌ها، موجب صدها میلیارد دلار خسارت اقتصادی به ایران شده که به طور طبیعی تاثیر منفی بر امنیت ایران نیز داشته است، اما با خروج ترامپ از برجام؛ ایران دامنه فعالیت‌های هسته‌ای و غنی‌سازی خود را گسترش داد که آمریکایی‌ها خودشان این امر را مغایر امنیت آمریکا می‌دانند.

مجری: سازمان‌های امنیتی آمریکا مدعی دخالت ایران در انتخابات آمریکا شده‌اند که برخی معتقدند به خاطر سیاست‌های ترامپ است.

فونتن رز: این تفسیر غلط از سیاست‌های ترامپ است. البته آمریکا و ایران هر دو درک اشتباه متقابل از یکدیگر دارند. آمریکا با سیاست فشار حداکثری می‌خواهد که سرمایه گذاری‌های ایران روی گروه‌های مبارز در منطقه و توان موشکی کاهش یافته تا این بودجه صرف بهبود اقتصادی وضع مردم شود. ایرانی ها هم معتقدند با گسترش دامنه فعالیت‌های هسته ای خود، ترامپ را مجبور به بازگشت به برجام و میز مذاکره خواهند کرد.

موسویان: همه نهادهای امنیتی و نظامی آمریکا معتقدند که با خروج ترامپ از برجام، جنگ سایبری بین دو کشور گسترش یافته است که این خود اثبات می‌کند تهدیدات امنیت آمریکا افزایش یافته است. آمریکا مدعی است که ایران در انتخابات آمریکا مداخله می‌کند؛ اگر این ادعا درست باشد، این هم دلیل دیگری بر افزایش تهدیدات امنیتی آمریکا بعد از خروج از برجام است. البته ایران هم ادعاهای مشابه متقابل دارد.

مجری: تا چه اندازه موضوع ایران و امنیت ملی در انتخابات آمریکا تاثیرگذار خواهد بود.

فونتن رز: تاثیر مهمی دارد چون می‌تواند روند زندگی ما آمریکایی‌ها و سیستم حکومتی ما را نابود کند. اما اگر شعارهای دو طرف به ویژه ایران تغییر کند و ایران تمایلات منفی خود علیه آمریکا را کاهش دهد، موضوع ایران می‌تواند در انتخابات کمتر شعله‌ور شود.

موسویان: روند فعلی افزایش تخاصم‌های آمریکا علیه ایران، هیچ کمکی به امنیت آمریکا و صلح و ثبات منطقه نخواهد کرد. ایران یک قدرت مهم منطقه‌ای است و آمریکا هم یک قدرت جهانی. تا زمانی‌که همکاری این دو قدرت تحقق نیابد، امیدی به حل و فصل بحران‌های این منطقه نخواهد بود.

کد خبر 556782

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha