وزرای خارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان مخالفت خود را با بازگشت قطعنامه‌های پیشین علیه ایران اعلام کردند.

نشست کمیسیون مشترک برجام

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اعتماد، از دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات‌متحده اصرار از شرکای سابق امریکا در توافق هسته‌ای انکار. کمتر از ۱۰ روز تا ۳۰ شهریور ماه، موعدی که تیم ترامپ می‌گوید قطعنامه‌های پیشین شورای امنیت علیه ایران بازخواهند گشت، باقی مانده است.

این روزها وزارتخانه‌های خارجه و خزانه‌داری کابینه ترامپ همچنان مشغول افزودن بر لیست موارد تحریمی ایران یا کمپانی‌ها و نهادهای خارجی همکار با تهران هستند، معاون رییس‌جمهور امریکا همچنان در اظهارنظرهایش به سختگیری بر ایران می‌بالد و البته سکاندار کاخ سفید همچنان که تبلیغات انتخاباتی‌اش را پیش می‌برد هر از ‌گاهی این ادعا را تکرار می‌کند که اگر در انتخابات سوم نوامبر پیروز شوم ظرف چند روز یا شاید هم چند هفته با تهران به توافق جدیدی دست پیدا خواهم کرد.

همان ادعای تکراری و آشنایی که دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ همزمان با طرح آن از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد. همزمان با تلاش‌ها در کاخ سفید برای وادار کردن تهران به خروج از برجام، بازماندگان در برجام بیش از پیش به هم نزدیک شده‌اند.

در حالی که روسیه و چین به عنوان دوستان ایران تاکنون از آرای منفی خود به نفع تهران از شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا شورای امنیت سازمان ملل متحد استفاده کرده‌اند، آلمان، فرانسه و بریتانیا هم مقابل متحد سنتی خود (امریکا) ایستاده‌اند تا مانع از فروپاشی شاکله باقی‌مانده از برجام شوند. در تازه‌ترین این موارد وزرای خارجه سه کشور اروپایی در روزگاری که شیوع جهانی ویروس کرونا دید و بازدیدهای دیپلماتیک را تحت‌الشعاع قرار داده دور هم جمع شدند و برای چندمین‌بار اعلام کردند که مقابل برنامه تیم ترامپ برای بازگرداندن قطعنامه‌های پیشین ایالات‌متحده خواهند ایستاد و همچنان به تعبیر ایران و ۱+۴ مبنی بر آنکه واشنگتن دیگر عضوی از برجام نیست، معتقد هستند.

این موضع‌گیری در حالی صورت گرفت که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه به زودی تور آفریقایی‌- اروپایی خود را آغاز خواهد کرد و گفته شده که پایتخت‌های سه کشور اروپایی حاضر در برجام در این تور میزبان ظریف خواهند بود.

وزرای خارجه بریتانیا، آلمان و فرانسه در حالی با هدف موضع‌گیری واحد در قبال تلاش‌های امریکا برای تخریب برجام با هم دیدار کردند که بریتانیا با آلمان و فرانسه بر سر نحوه خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت) اختلاف‌نظر دارند اما تلاش می‌کنند اتحاد سه‌گانه در قبال امریکا در مساله حفاظت از برجام را حفظ کنند. پس از این رایزنی سه‌جانبه هر کدام از طرفین به انعکاس بخش‌هایی از مباحث مطرح شده در این نشست پرداختند.

در حالی که هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان ترجیح داد از حمایت مشترک تروئیکای اروپایی از برجام سخن بگوید، دومینیک راب، همتای انگلیسی او انگشت اتهام را به سمت ایران نشانه گرفته و ادعا کرد که ایران نمی‌تواند به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند و باید هر چه سریع‌تر به اجرای کامل تعهدات برجامی بازگردد.

وزارت خارجه آلمان پس از این دیدار سه‌جانبه که البته جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در آن حضور آنلاین داشت، در توییتر نوشت: «تروئیکای اروپایی با رد تلاش امریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها (علیه ایران) و متعهد باقی ماندن به حفظ برجام موافقند، اما لازم است ایران فورا به پایبندی کامل برگردد.»

وزیر خارجه انگلیس نیز در توییتر نوشت: «ایران نباید سلاح هسته‌ای بسازد. ایران باید به تعهدات هسته‌ای خود پایبند بماند و برجام را حفظ کند. این نتیجه جلسه تروئیکای اروپا و دیدار من با هایکو ماس و لودریان بود. ما به پاسخگو کردن ایران متعهد هستیم.» وزارت خارجه فرانسه نیز در بیانیه‌ای درباره این رایزنی‌ها نوشت: «وزیر خارجه فرانسه با همتایانش درباره گام‌های بعدی درباره این مساله (ایران) رایزنی کرد.

در خلال این جلسه او بار دیگر بر اهمیت تلاش‌های مشترک این سه کشور برای حفظ این توافق هسته‌ای که در سال ۲۰۱۵ با ایران منعقد شد، به‌خصوص در شرایط تلاش‌های بی‌اعتبار ایالات‌متحده برای بازاعمال تحریم‌های چندجانبه علیه ایران تاکید کرد. وزیر خارجه همچنین بر ضرورت تجدیدنظر ایران در اقدامات ناسازگار با تعهدات هسته‌ای این کشور و بازگشت فوری به اجرای کامل آن تعهدات تاکید کرد.» مطابق این بیانیه، وزیر خارجه فرانسه خواستار ادامه تلاش‌های مشترک فرانسه، آلمان و انگلیس در این چارچوب شده و آن را برای حمایت از برجام، «کلیدی» توصیف کرده است.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه پس از انتشار بیانیه‌های بریتانیا، فرانسه و آلمان در توییتر از کشورهای اروپایی خواست با تروریسم اقتصادی امریکا مخالفت کنند. ظریف نوشت: «ایران بنا به دلایل مذهبی و راهبردی که بسیار نافذتر از هر «توافقی» است با سلاح‌های هسته‌ای مخالف است. اما اگر سه کشور اروپایی/ اتحادیه اروپا خواستار اجرای کامل تمهیدات اعتمادساز و ارتقای شفافیتی هستند که برجام امکان آن را فراهم آورده باید همان‌طور که اقدام تبهکارانه امریکا در شورای امنیت سازمان ملل را رد کرده‌اند تروریسم اقتصادی این کشور را هم رد کنند.»

گاردین در گزارشی در این باره می‌نویسد: سه کشور اروپایی حاضر در برجام متفق‌القول اعلام کرده‌اند که در برابر درخواست ایالات‌متحده برای بازگرداندن قطعنامه‌های پیشین سازمان ملل متحد علیه ایران ایستادگی خواهند کرد.

این اتحاد در حالی شکل گرفت که ایالات‌متحده فشار بسیاری را به‌خصوص بر بریتانیا برای همراهی با واشنگتن در این مسیر وارد کرده است. ایالات‌متحده ماه گذشته در فعالسازی مکانیسم ماشه علیه ایران در شورای امنیت تنها ماند و پس از رویارویی با مخالفت اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت، متحدان اروپایی خود را به حمایت از تروریسم متهم کرد. حالا پیش‌بینی می‌شود که این وضعیت دوباره در شورای امنیت سازمان ملل متحد در ماه جاری میلادی (سپتامبر) تکرار شود. نشست سه‌جانبه کشورهای اروپایی درباره برجام به میزبانی دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا انجام شد.

در حال حاضر آلمان و فرانسه با بریتانیا برای حفظ برجام در حالی همراه شده‌اند که این مساله برای لندن باتوجه به دوستی ویژه‌ای که میان بریتانیا و ایالات‌متحده وجود دارد، بسیار حساس است. در حال حاضر بریتانیا سخت مشغول مدیریت بحران‌های متفاوت ناشی از تلاش برای خروج از اتحادیه اروپا است و همه می‌دانند که توافق آزاد تجاری با ایالات‌متحده برای بریتانیا پس از برگزیت از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

اختلاف میان اروپا و ایالات‌متحده بر سر حفظ برجام در شورای امنیت در حالی بالا گرفته که اواخر اکتبر موعد لغو محدودیت‌های تسلیحاتی ایران است و واشنگتن تمام تلاش خود را برای تمدید این تحریم‌ها به کار گرفته اما تاکنون در تمام این موارد با در بسته مواجه شده است.

ادعای دونالد ترامپ: ایرانی‌ها منتظر نتیجه انتخابات ما هستند

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات‌متحده در تازه‌ترین اظهارنظر باز هم ادعای توافق با ایران را مطرح کرده و گفت: «اگر در انتخابات پیروز شدیم، ایران خیلی زود با ما به توافق می‌رسد. به نظرم این اتفاق همان هفته اول رخ بدهد، ولی اجازه بدهید بگوییم یک ماه. می‌دانید چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آنها فقط منتظر انتخاباتند چون کشورشان دارد فرومی‌پاشد.

تولید ناخالص داخلی‌شان ۲۴ درصد کاهش داشته؛ کسی تا به حال چنین چیزی نشنیده. کشورشان دچار مشکل شده. من نمی‌خواهم دچار مشکلات باشند، ولی آنها تا بعد از انتخابات صبر خواهند کرد.

وقتی من در انتخابات پیروز شوم نزد ما می‌آیند و خیلی سریع با ما توافق می‌کنند. نگاه کنید ببینید این اتفاق با چه سرعتی رخ خواهد داد. تشنه توافق هستند ولی می‌خواهند صبر کنند. [می‌گویند] بگذارید دو ماه صبر کنیم شاید شانس‌مان زد و جو تنبل رای آورد تا بتوانیم به یک توافق عالی برسیم. اما آنها فورا بعد از انتخابات نزدمان می‌آیند و با ما توافق می‌کنند و ما با آنها به توافق منصفانه‌ای می‌رسیم. اما اوباما و بایدن با آن توافق وحشتناک چه کار کردند؟

کد خبر 548335

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha