هرمیداس باوند، تحلیلگر مسائل بین الملل معتقد است که آمریکا با تحت فشار قراردادن ایران درصدد است زمینه مذاکرات دوجانبه میان تهران و واشنگتن را مهیا کند. ترامپ و تیم همراه او تصور می‌کنند با فشار حداکثری ایران وادار به گفت‌وگو با ایالات متحده می‌شود.

داوود هرمیداس باوند

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از شرق، داوود هرمیداس‌باوند- استاد روابط بین‌الملل در یادداشتی با عنوان «آمریکا با ایران چه می‌کند؟» نوشت:

با نزدیک‌شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا، کاخ سفید برای رسیدن به یک دستاورد که بتواند شکست‌های دولت ترامپ را در مسائل داخلی – به‌ویژه مقابله با ویروس کرونا و ناآرامی‌های خیابانی – تحت‌الشعاع قرار دهد، بر پرونده ایران متمرکز شده است. آمریکا در شورای امنیت به دنبال بازگرداندن تحریم تسلیحاتی بود که در برجام برای آن سقف زمانی تعیین شده است. بهانه نخست آمریکا این بود که تحریم‌های تسلیحاتی ایران در مهر ماه لغو می‌شود و این مسئله بر وضعیت خاورمیانه اثرگذار است. اما بی‌توجه به آن است که همه کشورها باید حداقلی از توان نظامی را برای دفاع مشروع از خود داشته باشند ولی آمریکا به دنبال خلع سلاح کامل ایران است.

استدلال آمریکا هم درباره تمدید تحریم‌های تسلیحاتی و هم بازگرداندن تحریم‌ها برای اکثریت کشورها قابل توجیه و پذیرش نبود. با وجود ناکامی آمریکا در زمینه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی، مجددا به این بهانه که مشارکت‌کننده در قطع‌نامه ۲۲۳۱ است، خواهان اسنپ‌بک شد اما این بهانه هم مورد پذیرش جامعه جهانی قرار نگرفت و ۱۳ عضو شورای امنیت با این درخواست مخالفت کردند. تلاش آمریکا برای فعال‌کردن یک‌جانبه مکانیسم ماشه درحالی‌که هیچ کشوری با این خواست واشنگتن موافق نیست، به نوعی تجاوز به حقوق بین‌الملل و شورای امنیت است و پیگیری و اصرار ایالات متحده در این زمینه سؤال‌برانگیز است. پافشاری آمریکا بر تحریم ایران را باید در چارچوب کمپین‌های تبلیغاتی انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر ارزیابی کرد. ترامپ می‌خواهد روش خود در برخورد با جمهوری اسلامی را دستاورد معرفی کند و بگوید با این کار، صلح و امنیت بین‌المللی را هم تأمین کرده است.

آمریکا با تحت فشار قراردادن ایران درصدد است زمینه مذاکرات دوجانبه میان تهران و واشنگتن را مهیا کند. ترامپ و تیم همراه او تصور می‌کنند با فشار حداکثری ایران وادار به گفت‌وگو با ایالات متحده می‌شود. مخالفت اتحادیه اروپا با درخواست آمریکا در حالی رخ داده که اروپا و آمریکا تعاملات زیادی در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، نظامی و... دارند. اما اتحاد فراآتلانتیکی آنها در دوران ترامپ به‌شدت آسیب دید و اروپایی‌ها دل خوشی از ترامپ ندارند.

آنها هرچند در بسیاری از موضوعات مانند مسائل منطقه‌ای یا موشکی با آمریکا هم‌نظر هستند، اما استدلال آمریکایی‌ها که منتج به نابودی برجام می‌شود را غیرمنطقی دانسته و نمی‌خواهند با همراهی با آمریکا، برجام را نابود کنند. برجام همچنان کارکرد دارد و تلاش تندروها در هر دو طرف برای نابودی آن، بسیار عبرت‌آموز است. تندروها اکنون پرونده ایران را در در واشنگتن دست گرفته‌اند و عملکرد آنها به گونه‌ای است که دولت بعدی آمریکا نتواند به برجام برگردد و عادی‌سازی روابط تهران و واشنگتن به‌راحتی انجام شود. آنها می‌خواهند اگر بایدن هم پیروز انتخابات آبان‌ماه شد، بهبود روابط با تهران به‌سادگی امکان‌پذیر نباشد.

در عین حال باید دانست آمریکا به دوران اوباما بازمی‌گردد. جو بایدن روش اوباما را با تعدیل‌ها و تفاوت‌هایی دنبال خواهد کرد به این معنا که نه آن‌قدر مانند اوباما مثبت عمل خواهد کرد و نه روش ترامپ را دنبال می‌کند. در این چارچوب تلاش خواهند کرد نظرات مبثت جمهوری‌خواهان و متحدان منطقه‌ای آمریکا را در مواردی همانند افزایش بند غروب برجام جلب کنند. در شرایط کنونی بعید است پافشاری آمریکا به نتیجه برسد. تا مشخص‌شدن نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، فضا در حالت ابهام و تعلیق باقی می‌ماند. اروپایی‌ها هم می‌دانند نابودی برجام بر آشفتگی خاورمیانه دامن خواهد زد که این مسئله در شرایطی که آمریکا حضورش در منطقه را کم‌رنگ کرده، به نفع آنها نیست.

آمریکا این موضوع را در حالی مطرح کرده که با وتو و مخالفت روسیه و چین در شورای امنیت مواجه خواهد شد؛ البته که روسیه و چین خود فروشنده تسلیحات به ایران هستند. روابط جمهوری اسلامی با آمریکا و غرب، بی‌تنش و حسنه‌ نیست. از اتحادیه اروپا انتظار می‌رفت در این‌گونه موضوعات و حتی در قبال خروج آمریکا از برجام، آنها که خواهان ادامه برجام بودند، قاطع‌تر موضع‌گیری کنند. در واقع انتظار ایران به فرایند قابل قبولی منجر نشد. آمریکا فراتر از مسئله اقتصادی، مسئله تسلیحاتی را مورد تحریم قرار داده تا علاوه بر فشار همه‌جانبه اقتصادی، از طریق تسلیحاتی نیز فشار وارد کند. باید در نظر داشته باشیم چین و روسیه هرگاه طرحی درباره محدودیت تکنولوژی هسته‌ای و... بود، مخالفتی نداشتند اما درباره مسئله تسلیحاتی مخالفت کردند چون آنها فروشنده سیستم تسلیحاتی هستند. آمریکا و اروپا تعاملات گسترده‌تری با یکدیگر دارند بنابراین از اروپا انتظار می‌رفت در قبال فشار آمریکا ایستادگی کند که چنین نکرد. منافع اروپا در این است که نیازهای تسلیحاتی ایران تأمین نشود. 

ایران باید سعی کند روابط حسنه از همه جهات و با کشورهای منطقه‌ای داشته باشد؛ گرچه کشورهایی مانند ترکیه و پاکستان در ظاهر صحبت از دوستی با ایران می‌کنند اما از اینکه ایران قدرت منطقه‌ای باشد خرسند نیستند. در سیاست خارجی باید با همه کشورها رابطه حسنه داشت و خط‌مشی مشخصی را ترسیم کرد. تحریم‌های آمریکا یک‌جانبه و مضاعف است. اگر این مسئله حل نشود نمی‌توان انتظار روابط تجاری- مالی با کشورها را داشت. اتحادیه اروپا یک خط‌مشی‌ برای خود در پیش گرفته که با تحریم‌های آمریکا در تعارض نباشد. ایران باید سعی کند خود را در یک انزوای جغرافیایی قرار ندهد و با همه روابط حسنه داشته باشد. می‌گویند در سیاست هرگز و غیرممکن وجود ندارد؛ یعنی کشوری که روزی دشمن تلقی می‌شود می‌تواند در پرتو تحولات پیش‌آمده تبدیل به دوست امروز شود؛ بنابراین ایران هم باید تلاش کند تا در یک انزوای سیاسی و اقتصادی قرار نگیرد.

در عین حال برای فضای احتمالی پیروزی بایدن یا ماندگاری ترامپ، باید دانست برجام می‌تواند دستخوش تغییر و تحولاتی شود. اگر فرضا در انتخابات نوامبر ایالات‌ متحده جو بایدن به پیروزی برسد و دموکرات‌ها روی کار بیایند؛ ازآنجایی‌که برجام در زمان خود آنها انعقاد یافته و محور برجام خود آنها بودند، با بازگشت دموکرات‌ها به برجام این توافق می‌تواند سر و شکل تازه‌ای به خود بگیرد و باز هم منافع طرفین را با عمل به تعهدات جلب کند. بنابراین اگر دموکرات‌ها بیایند سعی خواهند کرد نسبت به دیدگاه‌هایی که زمان دونالد ترامپ اجرا می‌شده تجدید نظر کنند و ایران نیز استقبال می‌کند. با این حال برای ترامپ هم باید استراتژی مشخصی داشت که اگر در کاخ سفید ماندگار شد، مسئله دو کشور به سمت حل‌وفصل برود.

کد خبر 548986

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 47
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 11
  • شهروند ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    از این وب سایت چهار تا جمله منطقی هم مطرح شد. دو پاراگراف آخر صحبتهای این بنده خدا باید مد نظر قرار گیرد. چند ماه دیگه همه کشورهای اسلامی با اسراییل آشتی می کنند و ایران منزوی می گردد و بعنوان مخل امنیت و صلح به دنیا معرفی می شود. امارات با هوشترین کشور بود که آینده را دید و تصمیم گرفت.
    • سالم US ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
      چرت میگی روزی خواهد رسید که این عربها التماس کنند تا ایران به دادشان برسد اسرائیل جانوریست که به خودش هم رحم نمی کند
    • مهرداد IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
      ساده لوحی
    • محمد AE ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
      7 11
      امان از سادگی شما
  • علی IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    آمریکا سگ کی باشد .!
    • محمود IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
      چرت نگو کدوم ایران علمی حرف بزن تعصب خشک نداشته باش همه ما ایرانی هستیم حتی عراق روابط با ایران و محدود کرده سیاست .. زیرکی .زرنگ بودن . پیش بینی کردن .۴۰ سال ایران عقب رفته کره جنوبی رو ببین بعد بگو
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    غربیها نامردند
    • بیکار IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
      فعلا که میبینی وضعیت رو!!!!!
  • ترسو IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    یکی به این آمریکا بگه مگه ما یکی از ایالتهای شما نیستیم چرا با ما این کار ها را می کنی آخه نا مسلمون !!!
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    حرفای بایدن یک سفسطه است در واقع ادامه اقدامات ترامپ است شاید هم بیشر از آن، ممتهی با ادبیات نرم و این سبک حزب دموکرات است. بنابراین با توجه به نظر رهبری که با قاطعیت مذاکره با امریکا را در هر زمان منع کردند و آنرا سمی مهلک خواندند، اگر کسانی با هر عنوانی بخواهند با امریکا مذاکره بکنند بی شرف و خائن هستند حتی اگر جوبایدن هم انتخاب شود حق مذاکره با امریکا رو ندارند.
  • ايراني IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    قدرت طلبي و غرور ، وقتي نمي خواهي درست زندگي كني به چه درد مي خورد ؟ مردم فقير اوضاع خرابي دارند اگر انسانيت را نشان بدهيد ........
  • کمال IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    مهم این نیست که امریکا باایران چه میکند حمله نظامی که نکرده .اصل این است که ایرانی با ایران چه میکند.ایران اباد یا ایران ویران؟
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    هی هی ایران فکر میکنه که انگار میتونیم بقیه رو راضی به خوب بودن و... بکنیم، نه عزیز من نمیشه پس چه بهتر که از اول انقلاب مثل سوئیس یه کنار میشستیم کاشکی!
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
      75 6
      ایرانی وروخوب اومدی،واقعیت وگفتی
  • در به در IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    65 سالمه مستاجرم !!! دیگه خسته شدم
  • مجید رئیسی IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    ما بایدفارق از هر کسی که در کاخ سفید بیاد بای فکر موشک اتمی باشیم اونم نه مث موشک اتمی پاکستان بلکه مث چین تاازتحدیدنظامی خیال اسوده وبه فکر برگردان بحرین اذر بایجان گرجستان وتمامیکردستانها ازازمیرتا یرموک ۴کردستان به ایران الحاق شود
    • ناشناس ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
      87 15
      حتما. بقیه دنیا هم نشستند تا ما اینکارو انجام بدیم!
    • Ali IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
      14 91
      از بیست سالگی هم زن گرفته باشی الان با 65 سال اجاره نشینی باید 85 سالت باشه. قبل از بیست سال هم که خونه بابات بودی جز اجاره نشینی تو نیست. یا شوخی بی معنی بود یا هم از اون بابا بزرگ های به روز و آپدیت شده هستی همیشه کج بشین راست بگو
    • مجید IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
      32 3
      بند خدا تو 65سال مستاجر منو بدبخت رفتم زمین خریدم ساختم الان رفتم برا امتیاز آب بگیرم به من نمیدن میگن زمین دولتیه این همه حزینه کردم تمام زندگیم فروختم گذاشتم اگر دولتی بود چرا 7بار زمین خرید فروش شده دولت جلوش نگرفته الان من ساختم شده دولتی جالب اینجاست میگن از 100متر هرچی بیشتر باشه بروز پول زمین بده سند بهت بدیم من یه کارگر با ماهی 290دارم زندگی میکنم مستاجر هستم
  • محمد بداقی نویسنده و کهنه سرباز ایرانی IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    42 61
    عرض ادب ترامپ و بایدن فرقی ندارد بعد از انتخابات آمریکا ...... بازگشت به بر جام قوت خواهد گرفت .. جان بولتون یار تازه نفس ترامپ در ۲۰۲۰
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    مملکت با این اگر و مکر ها همیشه پا در هوا خواهد ماند و از قافله پیشرفت جهانی دور خواهد ماند و در سراشیبی نابودی به راه خود که به ناکجا آباد است ادامه خواهد داد
  • سید IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    سلام سیاست پیچیده است اما با تمام توان ملت ایران دروقابل زورگوییهای انها ایستاده است مذاکرات با ترامپ بی شخصیت برای ملت با فرهنگ وریشه دار در تاریخ خنده دار است ایران میخ بازدارندگی و امنیت منطقه است واین خاله زنکهای مو بور ترسو فقط مانند مگس وزوز میکنند درود برملت مبارز ومستحکم ایران ورهبری ومرجعیت عالیقدر حضرت امام خامنه ای دروردوسپاس
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    امریکا هیچ غلطی در عرصه نظامی نمتونه بکنه
    • داود IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
      56 15
      انگار شکمتان خیلی سیره
  • سید IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    سلام اگر بدانید کشورهای منطقه از فدیمالایام با اسرایل روابط پنهان داشته اند ودر پشت پرده روابط امنیتیشان چه بلاها که بر سر فلسطینیان که نیاوردهاند لذا اگر انها نمیخواهند ویا اجازه ندارند با ایران آزاد ارتباط داشته باشند چه بایدکرد سعودی حیات خلوت امریکا واسراییل است چطور میشه با دوست دشمن تعامل حسنه داشت وچطور میشه با دشمن دوست مداراکرد تنها راه همان است که ترامپ میخواهد جلوی ان را بگیرد جلوگیری تز قدرت نظامی ایران پس نترسید ونهراسید وبا برجام پس از مهرماه توان نظامینان را ارتقا دهید تا امریکاییها وارد مرحله خفگی شوند این سیاست محکمتر از دریوزگی وخواهش وتمناست باید از اینکه هزاران سال تمدن وفرهنگ کهن ایران تسلیم هارت وپورت آمریکا شود خجالت کشید بهترین سیاست قدرت وتوان تسلیحاتی باسیاست دوری از درگیری است شما به ژاپن و کره وکشورهای فتح شده جنوب شرقی آسیاتوجه کنید بدون اجازه امریکا آب هم نمیخورند آیا فکر نمیکنید آنها بیشتر شبیه ایالتهای آمریکا هستند حتی سر سپرده تر از انها لهذا باید بعداز چهل سال انها از سر دوستی وتعامل با ایران برایند نه از طریق هویج وچماق بلکه بر اساس قدمت وتاریخ تمدن ا
  • احمد IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    38 56
    پروفسور باوند.از خاندان اصیل باوندهای سوادکوه.افتخار طبرستان و سوادکوه
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    134 6
    قبلاً یه رویا داشتیم دلمون را به رویا هامون خوش میکردیم الان همون رویا هم از بین رفته ! خدایی اگه دولت مردان ایران هم وضعیت مردم عادی را داشتند و مثل ما حقوق میگرفتن و زندگی ساده ای داشتند همه ملت یک صدا میگفتن گور بابای آمریکا و پشت میکردن به هر چه کشور خائن و پشت دولت بودن ولی با این شرایط اصلا اینجور نیست و نخواهد شد !!!
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    180 5
    متاسفانه با صرف هزینه های کمر شکن اخر هم برگشتن سر خانه اول
  • RO ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    اگر ترامپ برنده شود تا ۴آینده همه کشورهای عربی با اسرائیل آشتی خواهند کرد شاید حتی سوریه و لبنان و عراق هم روابط عادی با اسرائیل برقرار کنند.
    • IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
      10 13
      مشکل شما اینه که فکر میکنی با دوستی اسرائیل وضعیت خیلی برای اونا بهتر میشه ! قبلا هم از این دوستی ها دیدیم:-)
  • مدملیل IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    آمریکا هر غلطی را که میتوانست انجام داده بیشتر از این نمی تواند آخرین ترکش ها را پرتاب میکند. مرگ بر تفکر آمریکایی.
    • IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
      سفره ما خالیتر شده
    • AE ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
      52 40
      خدا کنه جنگ نشه
  • مذهبی IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    هیچ کاری نمیکند . فقط به نون شب محتاجمون کرده . البته به جز از ما بهترون که نونشون در مخالفت ظاهری با امریکاست . خداوند ظهو ر منجی را برساند ان شا الله
  • رسول ایرانی IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    آمریکا در حدی نیست که بخواهد غلطی بکند - جبهه حق علیه باطل پیروز خواهد شد و هیمنه پوشالی به باد خواهد رفت و آتش در خرمن حبابی و بدهکارترین کشور دنیا خواهد افتاد و به دست رهبر فرزانه و عزیزمان ،کشتی امن نوح زمانه در ساحل امن خواهد نشست - انشاا...- -و مکروا و مکرا... خیرالماکرین . وعده الهی حق است و تمامی کاخ های ستم یکی پس از دیگری فرو خواهد ریخت ، اسرائیل و سعودی و شیوخ خودباخته چشم به راه سقوطشان باشند زیرا با طناب پوسیده شیطان یزرگ به چاه جهالت رفته اند ......... و راه حق ادامه دارد ...اخبار خوب عدالت علی در راه است.....
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    درود بر روحانی
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    36 91
    شدیدترین تحریم ها اعمال شده ، توی لیست سیاه fitf هستیم ،وقتی زورم به کسی نمیرسه سعی میکنم با زبون خرش کنم
  • ححح IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    آمریکه هیچ غلطی نمیتونه بکنه .آمریکا کجا میتونه یک شبه تخم مرغ و ... رو بکنه هزار برابر . پراید هفت تومنی بشه ۱۰۵ تومن
  • س IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    60 86
    سلام به قول ما مامشهدیها چغندر گوشت نمیشه دشمنم دوست نمیشه ،،،مومن ازیک سوراخ یکدفعه گزیده میشه مرگ براستکبار
  • FR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    79 34
    سلام دوستان بنده اعتقادم بر این هست که کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من ما باید در کلیه سیاستهای داخلی و خارجی مان تجدید نظر کنیم
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    18 38
    آمریکا بیاید جلو تا بفهمد یک من کره چندکیلو روغن داره
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    19 50
    دریک کلام وطن فروشی ودلا راست شدن و گاوشیرده شدن اکیدا ممنوع من یک کارگر فقیرم اما شیعه مولاعلی وملت امام حسینیم میمیریم ذلت نمیپذیریم
  • قاسم سلیمانی NL ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    29 51
    دوستانی که میگن آمریکا بدبختمون میکنه و ایران بخاطر آمریکاست که اینجوریه توجه کنن کشور های جنگ زده ای که آمریکا یا شبه نظامیاش بهش حمله کردن رو نگاه کنین هیچکدومشون اندازه ی ایران ارزش پولشون پایین نیومده مشکل ما آمریکا یا هیچ کشور دیگه ای نیس ما ی استانمون اندازه چند تا کشور اروپاییه و ایران پر از معادن و ذخایر و نخبگانه پس ما هیچ احتیاجی به کشور های دیگه نداریم که از این بترسیم روابطشون رو با ما قطع کنن ما همه چی تو کشور خودمون داریم ، یه تنگه هرمز بسته بشه اقتصاد های کشور های دنیا تحت تاثییرش قرار میگیره مشکل ما فقط از داخله و راه حلش هم بدست خود ماست نه کشور های بیگانه که فقط به دنبال سود و رفاه خودشونن
  • سید حسین IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    44 18
    آقای باوند چرا همیشه ما باید روابط حسنه داشته باشیم و بقیه روابط خصمانه. چرا به غربی ها و عرب های منطقه پیشنهاد نمی کنی با ایران روابط حسنه برقرار کنند و دست از مشکل آفرینی با ایران بکشند. مگه ایران با عمل به تعهدات برجامی حسن نیت خودش رو نشون نداد؟ متاسفانه این غرب گداها منظورشون از روابط حسنه داشتن با دیگر کشورها چیزی جز امتیاز بیشتر به غربی ها و عرب ها دادن نیست.
  • علی US ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    40 8
    عجب تفکراتی دارین ولی الان به فکرنون فردا هسیم
  • میلاد IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    38 7
    آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند ولی کرده است؟؟
  • احمد IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
    18 5
    سیاست یعنی کشور داری و نه لجبازی سیاست این است که هم کشور را از خطرها حفظ کرد و هم مردم احساس ارامش کنند ترامپ برود یا بماند نتیجه انتخابات هیچ تاثیری در سرنوشت سلطه طلبی امریکا نداردایران شاید با امریکا سر یک میز بشیند اما تعظیم نمی کند