مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱
۰ نفر

در این مقاله نظریه عشق استرنبرگ در دو محور اصلی آن یعنی نظریه مثلث عشق و نظریه قصه عشق مورد بحث قرار می گیرد. محور اول اشاره به 8 مولفه عشق دارد که توسط تست عشق مثلثی سنجیده می شود. محور دوم نیز 5 قصه کلی و 25 قصه فرعی در رابطه با عشق بین فردی را مدنظر قرار می دهد. این دیدگاه نیز توسط تست قصه عشق استرنبرگ مورد ارزیابی قرار می گیرد.

خانواده - ازدواج - عشق

عشق یکی از مفاهیمی است که بسیاری از ما آن را در زندگی تجربه می کنیم. انواع عشق به صورت علمی توسط استرنبرگ بررسی شده و آزمون ارزیابی آن تحت عنوان تست عشق در بسیاری از مطالعات به کار رفته است. نظریه عشق مضاعف آنچه در گذشته دو نظریه جداگانه بود را با هم ادغام می کند: نظریه مثلث مثلث عشق و نظریه قصه عشق. در ادامه به بررسی این دو نظریه عشق خواهیم پرداخت.

در این  مقاله نظریه عشق استرنبرگ در دو محور اصلی آن یعنی نظریه مثلث عشق و نظریه قصه عشق مورد بحث قرار می گیرد. محور اول اشاره به 8 مولفه عشق دارد که توسط تست عشق مثلثی سنجیده می شود. محور دوم نیز 5 قصه کلی و 25 قصه فرعی در رابطه با عشق بین فردی را مدنظر قرار می دهد. این دیدگاه نیز توسط تست قصه عشق استرنبرگ مورد ارزیابی قرار می گیرد. به طور کلی این دو رویکرد را می توان مهمترین الگوهای ارائه شده در حوزه روانشناسی عشق و ازدواج دانست.

نظریه مثلث عشق

نظریه مثلثی عشق بیان می کند که عشق را می توان بر اساس سه جز درک کرد که با هم می توان رئوس مثلث را تشکیل داد. این سه مولفه عبارتند از؛ تعهد، اشتیاق، صمیمت. هر جنبه بخش متفاوتی از عشق را نشان می دهد.

صمیمیت به احساس نزدیکی، پیوند و تعلق در روابط عاشقانه اطلاق می شود. بنابراین، این احساساتی را شامل می شود که باعث ایجاد گرما و کحبت در یک رابطه عاشقانه می شود.

اشتیاق یا شور به انگیزه هایی اشاره دارد که حرارت و جاذبه جنسی و پدیده های مرتبط با آن در روابط عاشقانه را شمال می شود. این مولفه شامل شامل منابع انگیزشی و سایر اشکال برانگیختگی است که منجر به تجربه هیجان و برانگیختگی در یک رابطه دوستانه می شود.

تعهد به تصمیمی اشاره دارد که باعث می شود شخص در بلند مدت، برای حفظ این عشق بجنگد و ثابت قدم بماند.

مولفه های عشق با یکدیگر تعامل دارند. به عنوان مثال، صمیمیت بیشتر ممکن است به اشتیاق یا تعهد بیشتر منجر شود، همانطور که تعهد بیشتر ممکن است به صمیمیت بیشتر منجر شود، یا با احتمال کمتری به اشتیاق بیشتر. بنابراین، به طور کلی، اجزا عشق قابل تفکیک هستند، اما با یکدیگر تعامل دارند. اگرچه هر سه مولفه عشق از بخشهای مهم روابط عاشقانه می باشند، اما اهمیت آنها ممکن است از یک رابطه به رابطه دیگر یا با گذشت زمان در یک رابطه معین متفاوت باشد. در حقیقت، انواع مختلفی از عشق را می توان با محدود کردن موارد مختلف ایجاد کرد. سه مولفه عشق وقتی به صورت ترکیبی در نظر گرفته شوند، هشت نوع عشق را ایجاد می کنند. در زیر به برخی از این موارد اشاره خواهیم کرد:

فقدان عشق: در این نوع عشق هیچ یک از مولفه های عشق حضور نداشته و رابطه در معرض خطر قرار دارد.

عشق همدلانه: در این عشق اشتیاق و تعهد کم و صمیمت بالاست. مانند عشقی که با دوستان صمیمی داریم.

عشق هیجانی: در این عشق شور و شوق بالا می باشد. این عشق ممکن است زودگذر باشد چرا که صمیمت و تعهد پایین است.

عشق متعهدانه: این نوع عشق تعهد بالا و هیجان شدید و صمیمت در سطح پایین است.

عشق رمانتیک: این نوع عشق بیانگر اشتیاق و صمیمت بالا اما احساس تعهد پایین است.

عشق ساده انگارانه: عشقی است که در آن اشتیاق بالا اما صمیمیت کم است.

عشق آرمانی: عشقی است که فرد هرسه عنصر را در سطح بالایی در خود تجربه می کند.

مثلث عشق به دو عامل بستگی دارد؛ میزان عشق و تعادل عشق. تفاوت در مقدار عشق با مناطق مختلف مثلث عشق نشان داده می شود: هرچه مقدار عشق بیشتر باشد، مساحت مثلث بیشتر خواهد بود. تفاوت در تعادل سه نوع عشق با اشکال مختلف مثلث نشان داده می شود. به عنوان مثال، عشق متعادل با یک مثلث متساوی الاضلاع نشان داده می شود.

نظریه قصه عشق

مثلث های عاشقانه از داستان ها سرچشمه می گیرند. تقریباً همه ما در معرض تعداد زیادی داستان متنوع قرار داریم که برداشت های مختلفی از نحوه درک عشق را منتقل می کنند. برخی از این داستان ها ممکن است صریحاً به عنوان داستان های عاشقانه در نظر گرفته شوند. سایر موارد ممکن است داستان های عاشقانه ای داشته باشند که در متن داستان های بزرگتر گنجانده شده است. در هر صورت، فرصت های متنوعی برای مشاهده تصورات مختلف از آنچه عشق می تواند به ما ارائه شود، اوجود دارد. این داستان ها ممکن است با تماشای افراد در روابط ، با تماشای رسانه یا خواندن داستان ها مشاهده شود. بنابراین در اثر قرار گرفتن در معرض چنین داستان هایی، با گذشت زمان داستان های خود را در مورد اینکه عشق چیست یا باید چگونه باشد شکل می دهیم.

اگرچه داستانهایی که ما می سازیم مربوط به خود ماست، اما از تجربه ما در زندگی در جهان ناشی می شوند. از داستانهایی که ممکن است در نوجوانی شنیده باشیم، از مدلهای روابط عاشقانه ای که در اطراف خود در والدین و بستگان مشاهده می کنیم، از تلویزیون و فیلم، از مکالمه با افراد دیگر در مورد روابط آنها ، و غیره.

اگرچه تعداد داستانهای احتمالی بی نهایت است ، به نظر می رسد ژانرهای خاصی از داستانها بارها و بارها در تجزیه و تحلیل های آزمایشی که از ادبیات، فیلم و توصیفات شفاهی مردم از روابط انجام داده ایم، ظهور می کنند. برخی از این داستان های رایج عبارتند از:

اعتیاد: دلبستگی شدید با اضطراب و ترس از دست دادن شریک

هنر: عشق به شریک زندگی برای جذابیت جسمی

تجارت: روابط به عنوان گزاره های تجاری؛ پول، قدرت و ...

فانتزی: انتظار ازدواج با یک شاهزاده و موفقت برای همیشه

بازی: عشق به عنوان یک بازی یا ورزش

باغبانی: نیاز پرورش روابط به طورمداوم

دولت  خودکامه: یکی از شرکا بر دیگری سلطه دارد یا حتی آن را کنترل می کند.

دولت دموکراتیک: دو شریک به طور یکسان قدرت مشترک دارند.

وحشت: روابط وقتی جالب می شوند که همسرتان را وحشت زده کنید.

خانه و خانه: روابط از طریق توسعه و نگهداری از خانه

شوخ طبعی: عشق عجیب و خنده دار است.

رمز و راز: عشق یک رمز و راز است.

پلیس: باید مطمئن شوید که همسرتان همشیه درست رفتار می کند.

پورنوگرافی: عشق کثیف است و دوست داشتن یعنی تنزل یا فرومایه شدن.

دین: نگاه به عشق به عنوان مجموعه ای از احساسات و فعالیت های توصیه شده در دین.

ایثار: دوست داشتن این است که از خودتان بگذرید یا کسی از خودش برای شما بگذرد.

علم: عشق را می توان درست مثل هر پدیده طبیعی دیگر درک، تحلیل و تجزیه کرد.

خیاطی: عشق همان چیزی است که شما آن را درست کنید.

تئاتر: عشق  با اعمال، صحنه ها و خطوط قابل پیش بینی، نوشته شده است.

سفر: عشق یک سفر است.

جنگ: عشق مجموعه ای از نبردها در یک جنگ ویرانگر اما ادامه دار است.

نظریه عشق استرنبرگ با در نظر گرفتن انواع عشق و قصه های عشق سعی می کند تا این موضوع را به صورت علمی بررسی نماید. در این راستا برای سنجش انواع عشق تست قصه عشق و تست مثلث عشق را تنظیم نموده است که می تواند آگاهی خوبی به افراد به منظور انتخاب شان دهد. مقالات علمی زیادی در سراسر جهان نظریه عشق استرنبرگ را به صورت عملی مورد بررسی قرار داده و نشان داده اند که مفاهیم گفته شده توسط وی می تواند پیش بینی کننده خوبی برای موفقیت زناشویی باشد. به منظور سنجش سبک عشق ورزی خود می توانید به سایت ای سنج مراجعه کنید.

کد خبر 556705

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha