گروه سلامت: در شرایطی که کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند کمیسیون بهداشت و درمان مجلس‌هشتم، یکی از قوی‌ترین و شاخص‌ترین کمیسیون‌های این مجلس باشد، انتخابات رئیس و هیأت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

 انتخاباتی که در آن، ۴ نماینده شاخص مجلس هشتم حضور دارند: دکتر علیرضا مرندی، وزیر اسبق بهداشت که او را موفق‌‌ترین وزیر بهداشت پس از انقلاب و معمار نظام سلامت در ایران به حساب می‌آورند؛

دکتر مسعود پزشکیان، مشهورترین نماینده اصلاح‌طلبان در مجلس هشتم که یک دوره وزیر بهداشت دولت اصلاحات بود؛ دکتر شهاب‌الدین صدر، یکی از نماینده‌های محوری جبهه متحد اصولگرایان که همزمان، ریاست سازمان نظام پزشکی را نیز به‌عهده دارد و سرانجام، دکتر امیدوار رضایی که ۲ دوره ریاست کمیسیون بهداشت و درمان مجلس را به‌عهده داشته و برای ریاست کمیسیون بهداشت مجلس هشتم نیز خود را نامزد کرده است.

به این ترتیب، ۲ نفر از نامزدهای مطرح، کسانی هستند که سابقه اجرایی و مدیریتی در سطوح بالای حوزه سلامت دارند؛ یک نفر دیگر گذشته از سابقه ریاست بر کمیسیون، بالاترین سمت اجرایی‌اش، ریاست بیمارستان لقمان تهران بوده است و نفر آخر، اگرچه سوابق اجرایی دولتی‌اش چندان زیاد نیست، اما ریاست مهم‌ترین و فراگیرترین نهاد صنفی غیردولتی ایران را به‌عهده دارد.

کمیسیون بهداشت مجلس هشتم درحالی شکل می‌گیرد که به‌نظر می‌رسد وزارت بهداشت عزم خود را جزم کرده تا از همین ابتدا تعامل پررنگی با نمایندگان این کمیسیون برقرار کند.

تشکیل جلسه‌ای با حضور همه نمایندگان پزشک مجلس هشتم با محوریت وزارت بهداشت، در کنار اعلام خبر تشکیل فراکسیون سلامت، که آن هم پیشنهاد مسئولان وزارت بهداشت به حساب می‌آید، نشان می‌دهد که این کمیسیون در این دوره به شدت مورد توجه مسئولان وزارت بهداشت است.

در عین حال، به زعم کارشناسان، انتخاب یکی از 4 گزینه اصلی برای ریاست کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هشتم، از آن جهت حائز اهمیت است که حوزه سلامت در دولت نهم همواره مورد انتقاد کارشناسان قرار داشت، اما دکتر کامران باقری لنکرانی، وزیر بهداشت، کمتر زیر تیغ صریح این انتقادات بود و مجلس هفتم نیز تا حدود زیادی از کنار این موضوع گذشت و به نوعی رابطه مجلس و دولت در حوزه سلامت تنها در سطح انتقاد برخی اعضای کمیسیون بهداشت و درمان باقی ماند و فراتر نرفت.

اما با حضور نمایندگان شاخص در این حوزه در مجلس جدید، بعید به‌نظر می‌رسد که روند گذشته ادامه یابد.

با توجه به اینکه یک سال دیگر از عمر دولت نهم باقی مانده و مجلس هشتم نیز با شعارهای جدید خود، ابتدای عمر ۴ ساله فعالیتش قرار دارد، مدیریت حاکم بر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و نحوه موضع گیری در قبال عملکرد دولت در حوزه‌ای که هنوز با چالش‌های جدی مواجه است، می‌تواند عاملی تعیین‌کننده، حتی در ارتباط میان ۳ قوه به حساب آید.

با این اوصاف، به‌نظر می‌رسد با توجه به اختلافات وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی و همچنین اختلاف سیاسی میان دولت هشتم و نهم، ریاست دکتر شهاب‌الدین صدر و دکتر مسعود پزشکیان بر این کمیسیون، چندان برای دولت خوشایند نباشد.

از سوی دیگر، تجربه و شخصیت غیرسیاسی و متعادل دکتر مرندی، او را شایسته‌ترین فرد برای ریاست کمیسیون بهداشت نشان می‌دهد و با همه این دلایل، شانس او برای موفقیت در انتخابات امروز بیش از سایرین است؛ انتخاباتی که نتیجه آن حداکثر تا عصر امروز روشن می‌شود.

مسلما کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دوره هشتم، از ترکیب قوی تری به جهت حضور متخصصان حوزه بهداشت و درمان برخوردار است و گذشته از آن، ۳۳ نفر از نمایندگان مردم در این مجلس، از جامعه پزشکی هستند.

اما آیا در پایان دوره هشتم مجلس، می‌توان «مجلس‌پزشکان» را موفق‌تر از دوره‌های پیشین ارزیابی کرد؟ انتخابات امروز، تا حدی به این سؤال پاسخ می‌دهد.

کد خبر 55658

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز