رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری گفت: پیش‌بینی کرده‌اند آمار روزانه مرگ‌ومیر ما در آذرماه ممکن است به ۹۰۰ نفر هم برسد. خدا کند به این رقم و شرایط نرسیم، اما خب متاسفانه آمار مرگ‌ومیر و ابتلا بسیار زیاد است. متاسفانه در این شرایط نه مسئولان کاری می‌کند و نه مردم همکاری می‌کنند. با تداوم این رفتارها باید منتظر روزهای سخت‌تر و تلخ‌تر باشیم.

طبرسی

همشهری‌آنلاین - سارا کلهر: دکتر پیام طبرسی در گفتگو با خبرنگار همشهری‌آنلاین در واکنش به برخی اظهارنظرها که شمار قربانیان کرونا در ایران را بیش از آمار رسمی وزارت بهداشت می‌دانند گفت: مطمئنا بیشتر است؛ به دلیل این‌که طبق نظر سازمان جهانی بهداشت، فقط بیمارانی که تست پی‌سی‌آر آن‌ها مثبت باشد جزو آمار به شمار می‌روند در حالی که برخی افراد با وجود داشتن همه علائم بیماری تستشان منفی است یا برخی دیگر از بیماران را چون مطمئن هستیم کرونا دارند دیگر برای تست نمی‌فرستیم. ممکن است برخی از این افراد بر اثر بیماری فوت کنند پس در آمار نیستند. اگر این افراد را هم به آمار اعلام‌شده اضافه کنیم، مرگ‌ومیر روزانه ما حدود دو تا دو و نیم برابر خواهد شد.

وی در پاسخ به این سئوال که شما علام کرده بودید آمار فوتی‌های روزانه کرونا در ایران در صورت ادامه رفتارهای غیرمسئولانه مردم و اعمال نشدن تدابیبر کارآمد از سوی مسئولان به ۶۰۰  نفر افزایش خواهد یافت؛ این پیش بینی شما بر چه اساسی بوده است گفت: این پیش‌بینی من نبود. پیش‌بینی سایت‌های اپیدمیولوژیک دانشگاه‌های معتبر بود. بسیاری از دانشگاه‌های دنیا مثل دانشگاه واشینگتن سایت‌های اپیدمیولوژیک دارند. الان هم این سایت‌ها پیش‌بینی کرده‌اند آمار روزانه مرگ‌ومیر ما در آذرماه ممکن است به ۹۰۰ نفر هم برسد. خدا کند به این رقم و به این شرایط نرسیم، اما خب متاسفانه آمار مرگ‌ومیر و ابتلا در حال حاضر بسیار زیاد است. می‌بینید روزانه بیش از ۴ هزار نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند و هرروز بر شمار بیماران بدحال اضافه می‌شود این در حالی است که در بیمارستان‌ها با کمبود تخت مواجه‌ایم و کادر درمان هم به شدت خسته‌اند.  بنابراین اگر مردم همچنان کرونا را شوخی بگیرند و پروتکل‌ها را رعایت نکنند یا به سفرهایشان ادامه دهند، شرایط سخت‌تری در انتظارمان خواهد بود. 

دکتر طبرسی در توضیح مبنای پیش بینی سایت‌های اپیدمیولوژیک گفت: این سایت‌های اپیدمیولوژیک بر مبنای رفتار مردم کشورها و آماری که خود کشورها از میزان رعایت نکات بهداشتی می‌دهند پیش‌بینی می‌کنند که شرایط وقتی تغییر می‌کند مرگ‌ومیر به چه سمتی می‌رود.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری درباره تاثیر محدودیت دو هفته‌ای اعمال شده در تهران بر کاهش آمار کرونا تصریح کرد: این محدودیت‌ها صوری است و اصلا در بهبود شرایط تاثیری ندارد. بستن باغ وحش و استخرهای شنا که در سال‌های پیش هم در این فصل سرد مراجعه‌کننده‌ای نداشته چه تاثیری در بهبود شرایط خواهد داشت؟ می‌بینید که جاده‌ها همچنان باز است و مردم به سفر می‌روند و محدودیتی اعمال نمی‌شود.  

دکتر طبرسی درباره تکمیل ظرفیت بیمارستان‌ها و شرایط فوق العاده کرونا به ویژه در مورد بیمارانی که به آی‌سی‌یو نیاز دارند نیز گفت: متاسفانه تعدادی از این بیمارها سرگردان‌اند. آن زمانی که به مردم هشدار می‌دادیم اگر رعایت نکنند و به سفرها ادامه بدهند، شرایط سختی خواهیم داشت این روزها را پیش‌بینی می‌کردیم. ما رعایت نکردیم و الان در این وضعیت قرار گرفتیم. متاسفانه کاری از دست ما ساخته نیست. 

وی اضافه کرد: اگر شمار مبتلایان و کسانی که به خدمات بیمارستانی نیاز دارند از این هم بیشتر شود به برپایی بیمارستان صحرایی نیاز پیدا می‌کنیم اما باید به یاد داشته باشیم برپایی بیمارستان صحرایی به این سادگی نیست. برای این کار به فضای مناسب، نیروی متخصص و امکانات نیاز داریم که در حال حاضر موجود نیست.

طبرسی افزود: قرار بود ارتش بیمارستان‌های صحرایی را راه‌اندازی کند که متاسفانه خود آن‌ها به شدت زیر بار کرونا قرار دارند. همه نیروهای متعلق به بیمارستان‌های ارتش ۲۴ ساعته مشغول‌اند. در واقع نیرویی نمانده که بخواهند در بخش بیمارستان صحرایی از آن‌ها استفاده کنند. به یاد داشته باشید کرونا مثل وبا و بیماری‌هایی این‌چنینی نیست که با تزریق سرم و درمان‌هایی از این دست بتوانیم به بیمار کمک کنیم. بیمار مبتلا به کرونا به اکسیژن، امکانات مجهز و پزشکان متخصص نیاز دارد و با بیمارستان صحرایی و امکانات اولیه نمی‌توان به بیماران مبتلا به کرونا کمکی کرد. 

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با تاکید بر اینکه در حال حاضر نیز با کمبود نیروی متخصص در بیمارستان‌ها مواجهیم گفت: نیروی کافی نداریم و کسانی هم که الان مشغول هستند بسیار خسته‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا نیروی متخصص به بیمارستان‌ها تزریق نمی‌شود و اگر شدت بیماری باز هم افزایش پیدا کند چه باید کرد تاکید کرد: این را باید از وزارت بهداشت و رئیس‌جمهور بپرسید. وزارت بهداشت و دولت باید  چاره‌ای بیندیشد از ما کاری ساخته نیست.

طبرسی در بخش دیگری از این گفتگو درباره داروهایی که برای درمان ترامپ تجویز شد به همشهری آنلاین گفت: یکی از این داروها رمدسیویر بود که در ایران هم استفاده می‌شود، یکی دیگر دگزامتازون بود که ما هم برای بیماران تجویز می‌کنیم و داروی دیگر مونوکلرا آنتی‌بادی بود که الان سازمان انتقال خون در ایران در حال ساختن این آنتی‌بادی است. این آنتی‌بادی نوعی از پلاسماست. در واقع پلاسمای افرادی را که بهبود یافته‌اند می‌گیرند و بعد آنتی‌بادی‌هایی را که خنثی‌کننده‌اند جدا می‌کنند و بعد به بیمار تزریق می‌کنند. سازمان انتقال خون در حال ساخت این دارو است باید ببینیم چه زمانی آماده می‌شود و به مرحله استفاده بالینی می‌رسد. 

وی تاکید کرد: البته باید تاکید کنم که این داروها باید در مراحل اولیه درگیری بیمار با ویروس کرونا استفاده شوند. در مراحلی که بیماری شدت پیدا می‌کند و بیمار به آی‌سی‌یو نیاز پیدا می‌کند هیچ‌کدام از این داروها کمک نمی‌کنند.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در پایان تاکید کرد: اوضاع خراب است. متاسفانه در این شرایط نه مسئولان کاری می‌کند و نه مردم همکاری می‌کنند. با تداوم این رفتارها باید منتظر روزهای سخت‌تر و تلخ‌تر باشیم.

کد خبر 556424
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha