رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری درباره امکان ابتلای همزمان به کوویدـ۱۹ و آنفلوآنزا توضیحاتی ارائه داد. 

کرونا ـ آنفلوآنزا

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر پیام طبرسی رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به برخی اظهارنظرها در خصوص کاهش بروز و شیوع سایر ویروس‌های تنفسی در زمان شیوع کووید۱۹ گفت: به طور معمول در زمان بروز یک پاندمی، میزان گردش سایر ویروس‌ها در جامعه پایین می‌آید بنابراین در زمان پاندمی کووید۱۹ و زمانی که این ویروس در سطح جامعه به میزان بالایی شایع است، میزان بروز سایر ویروس‌های تنفسی همچون سرماخوردگی و آنفلوآنزا تا حدودی کاهش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به تایید این مسئله در کشورهای نیمکره جنوبی همچون برزیل توضیح داد: به عنوان نمونه در برزیل که میزان شیوع کرونا بسیار بالاست، بروز و شیوع آنفلوآنزا نسبت به سال‌های گذشته خیلی کمتر شده است، به عبارت دیگر زمانی که یک ویروس در جامعه غالب است ویروس‌های دیگر سرکوب می‌شوند.

این متخصص عفونی افزود: این مسئله در کشورهای دیگر مانند استرالیا، برزیل و آمریکا تست و ثابت شده که وقتی کرونا شایع است، بروز و شیوع سایر بیماری‌های تنفسی به شدت کاهش پیدا کرده است.

طبرسی این مسئله را به معنای عدم گردش سایر ویروس‌های تنفسی در سطح جامعه ندانست و در این باره گفت: این مسئله به این معنا نیست که در فصل شیوع یک پاندمی سایر ویروس‌ها وجود ندارند، بلکه شدت بالایی پیدا نمی‌کنند؛ چراکه الان کووید۱۹ در جامعه شایع بوده و در واقع ویروس‌های دیگر قدرت گردش پیدا نمی‌کنند و از آنجا که کرونا قدرت انتقال و سرایت بالاتری دارد، لذا مردم را بیشتر درگیر می‌کند.

وی با اشاره به سایر علل این مسئله افزود: همچنین در زمان وقوع و بروز پاندمی، میزان رعایت اصول بهداشتی و تنفسی همچون شست‌وشوی دست‌ها و پوشش ماسک افزایش یافته و همین مسئله در کاهش بروز سایر ویروس‌ها تاثیرگذار است؛ چراکه کرونا نسبت به سایر ویروس‌های تنفسی مسری‌تر بوده، لذا با رعایت اصول بهداشتی شدت بروز و شیوع سایر ویروس‌ها کمتر می‌شود.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در ادامه با تاکید بر این‌که این مسئله به معنای عدم امکان ابتلای همزمان به دو ویروس تنفسی نیست، گفت: این مسئله به این معنا نیست که اگر کسی کرونا بگیرد دیگر به آنفلوآنزا یا سرماخوردگی مبتلا نمی‌شود یا بالعکس؛ با این حال احتمال بروز همزمان دو ویروس تنفسی ناشایع بوده اما غیرممکن نیست؛ همان‌گونه که در چین مواردی از ابتلای همزمان به کووید و آنفلوآنزا گزارش شده است.

طبرسی با تاکید بر ضرورت و اهمیت تشدید رعایت اصول بهداشتی و پوشش ماسک در فصول سرد سال توضیح داد: به همان دلایلی که ذکر شد، در زمان پاندمی کرونا میزان بروز سرماخوردگی بسیار پایین است، لذا شهروندان نسبت به بروز هر یک از علائم تنفسی حتی آبریزش بینی حساس بوده و در ابتدا آن را کرونا فرض کرده و نسبت به قرنطینه و استراحت در منزل اقدام کنند.

این متخصص عفونی با بیان این‌که این شرایط در فصول سرد سال و تا زمانی که کرونا شایع است ادامه دارد، گفت: الان نیز مواردی از بیماران کرونایی داریم که با علائم سرماخوردگی و با تصور سرماخوردگی مراجعه می‌کنند ولی بعد مشخص می‌شود که کرونا داشته‌اند، لذا در این فصل باید بسیار هوشیارانه‌تر عمل و رفتار کنیم.

معاون بیمارستان مسیح دانشوری در خاتمه با تاکید بر این‌که اوضاع تهران در رابطه با شیوع کرونا بسیار خطرناک است، افزود: تخت‌های بستری بیمارستان تکمیل شده و جایی برای بستری بیماران جدید نیست، همان‌گونه که اعلام شده در حال حاضر ۱۰۵ بیمارستان در تهران نسبت به بستری بیماران کرونایی اقدام کرده‌اند ولی همچنان ظرفیت‌ها تکمیل است، لذا باید بیش از پیش مراقب باشیم و پروتکل‌های بهداشتی را به صورت جدی رعایت کنیم.

کد خبر 554462

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha