نمای بصری یک شهر، منطقه و محله را ساختمان‌هایش به نمایش می‌گذارند. یک پس زمینه‌ای که متأثر از هویت، تاریخ و اقتصاد آن محدوده است.

سحر جعفرزاده

این رونمای محله‌ها به‌عنوان کوچک‌ترین واحدهای کالبدی شهر، در گذر زمان دچار تحولاتی می‌شوند که‌گاه فرسودگی نام می‌گیرند و یاگاه با نوسازی جلوه‌ای تازه می‌یابد. در محله‌های قدیمی و جنوبی پایتخت که اغلب کوچه‌ها فشرده از تراکم‌های تنگ و درهمِ بافت‌های متروک و فرسوده هستند، نمای بصری رنگ کهنگی به خود گرفته که از سویی با نابه‌سامانی اقتصادی گره خورده و توان بازسازی و بازآفرینی توسط صاحبان پلاک‌ها را سلب کرده است.

در این شرایط شهرداری مناطق می‌توانند وارد عمل شوند. اما به گونه‌ای که شهروندان نیز به‌عنوان مشارکت‌کنندگان اصلی و معنوی طرح‌های زیباسازی و آرام‌سازی نماها، آموزش‌های لازم برای نگهداشت سیمای شهری نونوار شده را دریافت کنند. به تعبیری، سهم مستقیم شهروندان در این‌گونه طرح‌ها، مشارکت خلاقانه و داوطلبانه تعبیر می‌شود. البته آنچه در گام نخست اهمیت می‌یابد حفظ هویت محله، ایجاد زیبایی همگون با سایر محله‌های مجاور و استفاده از مصالح با کیفیت است تا الگو و یکپارچگی شهری در سایه سنت و مدرنیته حفظ شود.

یکی از طرح‌هایی که با اهداف ذکر شده در منطقه ۹ در حال اجراست، طرح «کوچه دوستی» است. طرحی که در آن «رنگ، طبیعت و خلاقیت» چاشنی شده تا نازیبایی بافت فرسوده نمایان نشود و آراستگی ظاهری و طراوت بر کیفیت زندگی محله‌نشینان تأثیری مثبت‌گذارد. کوچه‌های شهید قدیانی و رضوان‌فر در محله‌های منطقه انتخاب شده‌اند تا با تدارک زیرساخت‌های لازم، بدنه فیزیکی آنها منظری بکر همراه با نقاشی، کاشیکاری، نصب فلاور باکس، تابلو نوشته و جایگاه معرفی هویت محله به خود گیرد. این مؤلفه‌های زیباسازی همراستا باارزش‌های فرهنگی و سنتی محله به احیای فضاهای عمومی می‌پردازد تا بهسازی و ساماندهی نماها روحیه نشاط ساکنان افزایش دهد. طرح کوچه دوستی با جدیت و مشارکت اهالی دنبال می‌شود تا ضمن ایجاد حس تعلق، زمینه‌های جاذبه‌های گردشگری نیز فراهم شود.  

کد خبر 556345

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha