از همان دوران کودکی وقتی به آسمان نگاه می‌کرد، سودای پرواز در سر داشت. عاشق داستان‌های علمی‌ـ تخیلی «ژول ورن» بود و با خواندن هر داستان غرق در رویای قهرمان قصه می‌شد. آرزو داشت به جای یکی از این قهرمانان داستان بود که در بی‌وزنی آسمان و دریا سجده شکر خدا را به جا می‌آورد.

فريسا نيكومنش

همشهری آنلاین_محمدرضا محمدی‌تاش: «فریسا نیکومنش راد» دختر پرتلاش و همسایه ما در محله بریانک برای رسیدن به همین آرزوهای دست‌نیافتنی و دور از ذهن تلاش کرد تا توانست رکورددار بین‌المللی شنا، غواصی و پرواز با پاراگلایدر شود. این روزها کلکسیون افتخارات این مدرس بین‌المللی غواصی و پرواز پر از مدال‌ها و لوح‌های تشویق و قدردانی از یک دختر ایرانی است که با حجاب کامل اسلامی‌ توانسته به این موفقیت‌ها دست یابد و هیچ‌گاه حجاب برایش محدودیت ایجاد نکرده است. همین موضوع باعث شد تا از دست مقام معظم رهبری تقدیرنامه دریافت کند. در این گزارش همسفر «فریسا نیکومنش راد» از اهالی محله بریانک و عضو هیئت‌رئیسه شورایاری محله بریانک شدیم تا ببینیم این همسایه ما چطور مسیر رسیدن به آرزوهایش را پیدا کرد.

محل قرارمان در یک ظهر گرم تابستانی، ایستگاه مترو بریانک است؛ جایی که نیکومنش معتقد است فضای پشت آن برای آموزش پرواز با پاراگلایدر در تکه دهم پایتخت ظرفیت خوبی دارد. فریسا با کلی وسایل عجیب و غریب مانند چراغ یک دکل نفتی، بال پرواز و کپسول اکسیژن به استقبال ما آمد. او سر صحبت را با معنی نامش باز می‌کند و می‌گوید: «معنی اسم من شگفت‌آور است و از معدود دخترانی‌ام که این نام را دارم. علاقه‌مندم به نمایندگی از دختران ایرانی یک دختر شگفت‌آور باشم؛ دختری که با حجاب کامل توانست به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کند و دنیا بداند که دختران و زنان ایرانی بسیار توانمندند و توانایی انجام کارهای بزرگ و غیرممکن را دارند.»

  • نصب پرچم ایران در عمق ۴۰ متری اقیانوس هند

فریسا ۱۸ سال است که به‌عنوان مدرس بین‌المللی فدارسیون‌های ایران، ایتالیا، فرانسه و آمریکا فعالیت دارد و دارای مدرک مربیگری پاراگلایدر از سازمان هواپیمایی کشور است و رشته‌های غواصی و پرواز با پارگلایدر را آموزش می‌دهد. او در ادامه می‌گوید: «پرچم ایران را در دریای آبی و عمق ۴۰ متری اقیانوس هند نصب کردم. همچنین برای زنده نگه داشتن یاد و نام شهدای ۸ سال دفاع‌مقدس و سردار سلیمانی بنر یادواره شهدای کشورمان را در مرزهای آبی کشور نصب کردم. از طرف دیگر برای اثبات صلح‌طلبی کشور عزیزمان برای نخستین بار رکورد پرواز هوایی در مرز هوایی ایران و پاکستان را در چابهار زدم.»
مهم‌ترین هدف فریسا از شرکت در تورنمنت‌های جهانی و ثبت رکوردهای جهانی، رساندن پیام صلح‌طلبی ایران به همه دنیاست. او با تأکید بر این موضوع توضیح می‌دهد: «ما ایرانی‌ها جنگ‌طلب نیستیم و مهم‌ترین دلیلم برای زدن رکوردهای طولانی همین موضوع است. اما اگر تعرضی به خاک کشور شود، حتماً همه یکدل و هم‌نفس تا پای جان با دشمن می‌جنگیم. من هم برای دفاع از مرزهای آبی کشورم همیشه آماده‌ام تا در صورت کوچک‌ترین نگاه چپ دشمن تا جان در بدن دارم مبارزه کنم.»
فریسا همه مدال‌ها و رکوردهایش را تقدیم مقام معظم رهبری و خانواده شهید سردار قاسم سلیمانی کرده است. او می‌گوید: «من راه رهبر و سردار سلیمانی را ادامه می‌دهم. دوست دارم همانند رهبرم و سردار قاسم سلیمانی در مقابل ابرقدرت‌ها بایستم.»

  • قهرمان داستان‌های ژول ورن 

اما اینکه فریسای قصه ما از کجا به فعالیت در ۲ رشته متفاوت آسمان و دریا علاقه‌مند شد، حکایت جالبی دارد. این دختر ۳۸ ساله محله بریانک، ریشه علاقه‌مندی‌اش به آسمان و دریا را مطالعه داستان‌های علمی ‌و تخیلی سفرهای «ژول ورن» بیان می‌کند و به روزهای کودکی‌اش گریزی می‌زند: «از کودکی به آسمان و دریا علاقه‌مند بودم. وقتی به آسمان نگاه می‌کردم، دوست داشتم پرواز کنم. عاشق قصه پرواز برادران «ویلبر رایت»، کتاب‌های «پنج هفته دربالن»، «بیست هزار فرسنگ زیر دریا» و دیگر داستان‌های ژول‌ورن بودم.

با خواندن همه این کتاب‌ها دوست داشتم جای قهرمان داستان‌ها بودم و به اوج آسمان و اعماق زمین سفر می‌کردم. جالب است که همیشه برای فعالیت در حوزه پرواز و غواصی از سوی خانواده منع می‌شدم. هر وقت همراه خانواده به شمال سفر می‌کردم و کنار دریا می‌رفتم خانواده از نزدیک شدن به دریا منعم می‌کردند و می‌گفتند خطرناک است. اما دوست داشتم تجربه کنم و بزرگ‌تر که شدم سراغ کلاس‌های آموزش شنا رفتم و توانستم شنا کنم. این برای من شروع ماجرا بود.»

  • از شاگردی تا مربیگری

فریسا از پیمودن راه سخت، اما خستگی‌ناپذیرش برای رسیدن به اعماق آسمان و زمین تعریف می‌کند: «مدت‌ها با فدراسیون نجات غریق کار کردم و با کمک و راهنمایی استاد عطاران غواص شدم. پرداخت هزینه‌ دوره‌های آموزشی و حضور در کلاس‌ها برای من که یک خانواده از نظر مالی متوسط داشتم کار چندان ساده‌ای نبود. به همین دلیل کمک مربی بودم تا بتوانم‌کاری یاد بگیرم و به هدفم و مرحله عالی مربیگری برسم. در محضر درس استادانی همچون خانم «بوژانا استاتژیک» و آقای «ژان قدیا» آموزش دیدم. خاطرم هست یک دوره آموزش شبانه داشتیم و یک گروه ۵ نفره را به من سپردند که باید در عمق ۲۵ متری شنا می‌کردیم.

خانم «بوژانا استاتژیک» گفت: وسایلت را زیر آب می‌ریزم، باید بگردی همه وسایلت را جمع کنی و بالا بیایی. خوشبختانه توانستم این کار را انجام دهم و شاگرد نمونه این دوره از کلاس‌ها شدم.» فریسا به واسطه غواصی و فعالیت در دریای شمال و جنوب حسابی میان مردم به‌ویژه جنوبی‌ها مشهور است و جنوبی‌ها به او لقب آقا فرید را داده‌اند.  

  • رکوردهای ویژه دختر محله بریانک 

برای فریسا بی‌وزنی آسمان و زمین لذت‌بخش‌ترین قسمت کار پرواز و غواصی است. او می‌گوید: «وقتی برای نخستین بار به عمق دریا و مرجان‌ها رسیدم و صدایی جز تنفس خودم نشنیدم، سجده شکر خدا را به جا آوردم که به من این‌قدرت داد تا سفر به عمق دریا یا حتی آسمان‌ها را تجربه کنم.» فریسا درباره رکوردهایی که زده توضیح می‌دهد: «رکورد حمل نجات غریق در طول ۱۴۰۰‌متر با حمل غریق ۶۵ کیلویی در مدت زمان یک ساعت برای نخستین بار در ایران، ۱۹۰۰‌متر غواصی بدون دست در دی ماه و آب صفر درجه و تقدیم آن به شهید سلیمانی، رکورد ۱۴۰۰‌متر زیر آب به مناسبت جشن چهل سالگی انقلاب اسلامی، ۱۰ ساعت غواصی زیر آب و در استخر شهید کشواد تهران به یاد شهدای غواص و پرواز تا ۳ هزارمتر بالای شهر تهران از مهم‌ترین رکوردهای فریسا نیکومنش راد است.»

یکی از جالب‌ترین رکوردهای فریسا شنای ۳ ساعت و چهل دقیقه در آب‌های نیلگون خلیج‌فارس است که ماجرای جالبی دارد. او تعریف می‌کند: «من ملوان کشتی‌های زیر ۵۰۰ تن کشتیرانی جمهوری اسلامی‌ هم هستم. یکبار وقتی با گروه به اعماق دریا رفته بودیم، طبق روال برای غواصی پایین رفتیم. من رفتم که لنگر را بالا بیاورم تا برگردیم. دیدم بچه‌ها به سرعت لنگر را بالا کشیدند و رفتند. فکر کردم تا بالا برسم بچه‌ها هنوز هستند، اما حسابی از من دور شده بودند و هرچه سوت زدم متوجه نشدند. نگاه کردم و دیدم در وسط دریا هستم و از ساحل هیچ خبری نیست. فقط یک قطب‌نما در دستم بود و تا رسیدن به ساحل ۳ ساعت ۴۰ دقیقه در تاریکی شب شنا کردم. در میان راه خطراتی مانند کشتی قاچاقچیان دریایی هم بود که سعی کردم خودم را از دید آنها مخفی کنم و خودم را با هر سختی بود و با توکل به خدا به ساحل رساندم. جالب اینجا بود که همه فکر می‌کردند من گم شده‌ام.»

آموزش رایگان پرواز و غواصی 

فریسا با همه این فعالیت‌ها و تلاش‌هایی که در حوزه آموزش پرواز با پاراگلایدر و غواصی در اعماق دریاها و اقیانوس‌های بین‌المللی انجام داده است و موفق به کسب مدارک معتبر از فدارسیون‌های جهانی شده است، هنوز به‌صورت رسمی‌ در سازمان ورزش استخدام نیست. اما با همه این اوصاف همچنان به فکر آموزش و ارتقای سلامتی مردم و همسایه‌ها در محله بریانک است. او از برگزاری دوره‌های آموزش رایگان شنا و غواصی خبر می‌دهد و می‌گوید: «کم‌تحرکی و تغذیه نامناسب باعث چاقی و بیماری‌های فراوانی میان مردم شده است. به همین بهانه قصد برگزاری دوره‌های آموزش غواصی و پرواز را برای بانوان منطقه دارم و در بخش آقایان هم استاد عطاران آموزش می‌دهد. آموزش شنا ویژه آقایان را هم آقای ابراهیمی ‌آموزش می‌دهد. از این طریق علاوه بر کشف استعدادها شرایط ورزش در این ۲ رشته تقریباً گرانقیمت برای علاقه‌مندان در محله بریانک فراهم می‌شود.» 
 

کد خبر 556161

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha