پنجشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۹:۵۹
۰ نفر

بنزین معمولی در جایگاه‌های تهران کمیاب شد. به گزارش خبرنگار همشهری عصر، در پی فرا رسیدن روزهای پایانی خرداد و با هجوم مردم به جایگاه‌های عرضه سوخت بنزین معمولی در اکثر جایگاه‌ها به ویژه جایگاه‌های شمال شهر تهران کمیاب شد.

ناصر رئیسی‌فر رئیس کانون انجمن‌های جایگاه داران عرضه سوخت کشور در این باره گفت: «هفته گذشته مسئولان ستاد تبصره 13 درخصوص سهمیه‌های جدید بنزین، حرف روشنی نزدند و یک هفته گذشته مردم در هراس از دست دادن سهمیه‌های باقی مانده در کارت‌های خود بودند.»

رئیسی‌فر ادامه می‌دهد: «در پی تراکم مراجعان به جایگاه‌های عرضه بنزین، مسئولان ستاد تبصره 13 اعلام کردند که معیار قطع سهمیه بنزین خودروهای پر مصرف سال 1382 است.»به گفته رئیس کانون جایگاه‌های عرضه سوخت در حال حاضر نیز بسیاری از شهروندان نسبت به باقی ماندن سهمیه موجود در کارت هوشمند خود دچار تردید و هراس‌اند و این در حالی است که پاسخ روشنی به پرسش‌های آنان داده نشده است.

بیژن حاج محمد رضا رئیس انجمن جایگاه‌های عرضه سوخت کشور نیز در گفت‌وگو با همشهری عصر با اشاره به صفوف طولانی روزهای پایانی هر ماه، به ویژه خرداد که دور تازه سهمیه‌بندی به‌زودی آغاز می‌شود گفت: «یکی از عمده‌ترین دلایل بی‌بنزین ماندن برخی از جایگاه‌های عرضه سوخت، فقدان امکانات مناسب شرکت پخش فراورده‌های نفتی وابسته به وزارت نفت است.»

حاج محمدرضا با اشاره به اینکه انبارهای بنزین شهر تهران به اندازه کافی و مناسب در خود بنزین ذخیره دارند افزود: «کمبود تعداد تانکرهای نفتکش که برای حمل بنزین در شهر و پر کردن جایگاه‌ها به کار گرفته می‌شود سبب شده تا در برخی از ساعات کمبود بنزین احساس شود.»

وی همچنین یادآور شد که جایگاه‌های شمال شهر تهران بنزین خود را از انبار شمال شرق یعنی انبار قوچک دریافت می‌کنند که این انبار حدود ساعت 5 و نیم بعدازظهر تعطیل می‌شود. بنابر این فشار مسئولیت و مراجعه متوجه انبار ری در جنوب تهران می‌شود. در این صورت طبیعی است که انبار ری نتواند پاسخگوی شمال و جنوب تهران در یک زمان باشد.

با این حال روز گذشته سایت خبری نزدیک به هواداران محسن رضایی خبر داد که براساس اطلاعات به دست آمده، اکنون با توجه به ظرفیت کشتی‌های نفتکش و تعداد آنها، نزدیک به سی‌میلیون بشکه نفت ایران روی دریا قرار دارد.

رئیس کانون انجمن‌های جایگاه‌داران و رئیس انجمن جایگاه‌داران عرضه سوخت، هر دو البته تاکید می‌کنند که در کشور به میزان کافی بنزین وجود دارد. به گفته حاج محمدرضا، در حال حاضر شرکت ملی نفت می‌تواند حتی از بودجه‌های داخلی این شرکت به واردات بنزین اقدام کند. اگرچه برخی از نمایندگان مجلس هفتم این کار را خلاف قانون اعلام کردند ولی مسئولان شرکت ملی نفت بر این باورند که چنین حقی برایشان محفوظ است. وی می‌افزاید که در صوت عدم‌واردات بنزین نیز لااقل تا یک ماه آینده بنزین مصرفی شهروندان در انبارهای کل کشور موجود است.

رئیسی‌فر درباره مشکلات پیش آمده در روزهای اخیر می‌گوید که بیش از هر چیز سردرگمی مردم سبب ازدحام در جایگاه‌های سوخت شده است. وی تاکید می‌کنند: «جایگاه‌داران به‌عنوان مجری سیاست‌ها و عرضه‌کننده بنزین دولتی از ارائه پاسخ دقیق و مناسب به پرسش‌های مردم و مراجعه‌کنندگان قاصرند چراکه مسئولان ستاد تبصره 13 و شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی نه تنها هیچگونه مشورتی با فعالان اقتصادی ندارند بلکه تاکنون دستورالعملی نیز درباره سهمیه‌های گذشته و مقادیر بنزین باقی مانده در کارت‌ها به جایگاه‌داران ارائه نکرده‌اند.»

گفته‌های این دو فعال اقتصادی در حالی است که این روزها بازار شایعات در جامعه حول بحث بنزین داغ است. تعداد بی‌شماری از شهروندان نیز براین باورند که دولت در تلاش است تا بنزین را رفته رفته با نرخ آزاد عرضه کند. از سویی دیگر نیز وزارت نفت هنوز درخصوص تغییر شیوه پرداخت یارانه به فرآورده‌های نفتی به ویژه بنزین تصمیمی نگرفته است.

 اوایل امسال از درون وزارت نفت شنیده شد که دولت مصمم است تا یارانه‌های سوخت را به ‌صورت نقدی پرداخت کند. با این حال مسئولان وزارت نفت هرگونه دخالت در سیاست گذاری‌ها را تکذیب می‌کنند.

دور جدید سهمیه‌بندی بنزین در حالی آغاز می‌شود که سهمیه بنزین خودروهای وارداتی با حجم موتور بیش از 1300 سی سی و سهمیه خودروهای تولید داخل با حجم موتور بیش از 2000 سی‌سی که پس از سال 1382 نمره‌گذاری شده‌اند، قطع می‌شود.

 همچنین بهای بنزین سوپر نیز 400 ریال افزایش داشته است. صاحبان خودروهای پر مصرف هنوز نمی‌دانند که مقادیر باقی مانده از سهمیه‌های قبلی آنان قابل استفاده خواهد بود یا خیر. در این باره مسئولان تاکنون به روشنی سخن نگفته‌اند.

کد خبر 55486

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز