مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۹:۲۵
۰ نفر

زهراکشوری: اگر شما هم از شهری که به پارکینگ خودروها تبدیل شده ناراضی هستید و اگر هر روز هنگام عبور از برخی خیابان‌های باریک شهر به‌خود می‌گویید این خودروها در کنار خیابان پارک نمی‌کردند چقدر از ترافیک شهر کاسته می‌شد

 خوب است بدانید که مدیران شهری هم این روزها این سؤال را زیاد از هم می‌پرسند ؛ شاید به همین خاطر است که به فکر افتادند تا در شهری که دو دهه هیچ مدیری به فکر ساخت پارکینگ برای خودروهای سال‌های آینده نبوده، تعداد پارکینگ‌ها را چند برابر کنند.

اما برای اینکه این ماجرا هم به در بسته کمبود اعتبار نخورد، ایده جالبی پیشنهاد کردند تا بخش خصوصی با سود 100درصد هم فرصت جدیدی برای سرمایه‌گذاری پیدا کند و هم شهر را از پارکینگ‌های جدید بی‌نصیب نکند.

 در این طرح شهرداری به صاحب زمین مجوز ساخت دو طبقه تجاری را می‌دهد به شرطی که صاحب ملک اجازه بدهد پارکینگی در چهارتا پنج طبقه روی این مجتمع تجاری ساخته شود. مدیران شهر برای گشودن گره ترافیکی کلانشهر تهران قصد دارند از تمام فضاهای موجود در شهر برای ساخت پارکینگ‌های طبقاتی، محله‌ای و مکانیزه استفاده کنند.

 ساخت یک میلیون و 400 هزار پارکینگ در شهر تهران احتیاج به اعتباری 15 میلیارد دلاری دارد که از توان مالی شهرداری تهران خارج است. بنابراین شهرداری برای جلب مشارکت بخش خصوصی امتیازهایی ازجمله ارائه مجوز ساخت مجتمع‌های تجاری در دوطبقه اول پارکینگ‌های خصوصی را درنظر گرفته است.

 این سیاست تشویقی گرچه تاکنون سبب شده 60 شرکت خصوصی تشویق به مشارکت در این طرح شوند اما با این وجود شهرداری تهران در ادامه فعالیت خود تا رسیدن به حد مطلوب خواستار مشارکت بیشتر بخش خصوصی در ساخت پارکینگ است.

مجوز ساخت دو طبقه تجاری برای پارکینگ سازان

 به گفته «شکرالله بنار»، بنا  براساس مصوبه 67 شورای شهرتهران یک برنامه‌ طرح‌ریزی شده که هر بخش خصوصی می‌تواند زمین خود را برای مشارکت به سازمان حمل‌ونقل ترافیک معرفی کند.

 امتیاز تشویقی که به گفته مدیر تجهیز و توسعه پارکینگ‌ها و مشاور سازمان حمل‌ونقل و ترافیک تهران، در شرایط اقتصادی کنونی می‌تواند به بخش خصوصی این باور را تلقین کند که سرمایه‌گذاری در این بخش شهر ریسکی نداشته و می‌توان با مشارکت شهرداری تهران به اجرای طرحی پرداخت که به‌طور کامل سوددهی دارد:« ساخت پارکینگ روی یک مجتمع تجاری حتی سود بیشتری را برای آن مجتمع در برخواهد داشت.»

 به گفته بنار در حال حاضر61 طرحی که در مرحله اول به بخش خصوصی واگذار شده بین 80 تا 100 درصد پیشرفت داشته‌اند و برخی از آنها به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین شهرداری قصد دارد برای ساخت 67 پارکینگ مشارکتی دیگر در قالب یک آگهی علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری را جلب کند.

بنار خواستار معرفی املاکی به شهرداری شد که مالکان آن علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ساخت پارکینگ هستند.به گفته وی امتیازهایی که شهرداری برای صاحبان این ملک در نظر می‌گیرد قابل توجه است.

پارکینگ مکانیزه به اعتبار 60 میلیارد تومان

بنار همچنین از تصویب اعتباری 60 میلیارد تومان از سوی شهرداری برای ساخت پارکینگ‌های مکانیزه در شهر تهران خبر می‌دهد. برهمین اساس ساخت پارکینگ‌های مکانیزه خیابان‌های بهار، ایرانشهر، سپهبدقرنی و بلوار کشاورز به مناقصه گذاشت شد که پس از این مناقصه، 10 شرکت اعلام آمادگی کرد و اسناد و مدارک خود را به سازمان ارسال کردند.

به گفته بنار کارشناسان سازمان حمل‌ونقل و ترافیک در حال بررسی اسناد و مدارک متقاضیان هستند و تا 20 روز دیگر شرکت‌های پذیرفته مشخص و کار آغاز می‌شود. تا پیش از تصمیم شهرداری برای ساخت پارکینگ‌های مکانیزه تنها دو پارکینگ نیمه مکانیزه و قدیمی در سطح شهر تهران در خیابان‌های فاطمی و جلال آل احمد وجود داشت که الان برچیده شده است.

همچنین بنار از قانونی یاد می‌کند که براساس آن شهرداری می‌تواند از محل اعتبارات تبصره 13 به‌صورت وام برداشت کرده و در اختیار کسانی که مایل به سرمایه‌گذاری در این بخش هستند قرار دهد.

پارکینگ محله‌ای

طرح پارکینگ محله نیز از جلسات شورای معاونین شهرداری تهران جان گرفت. در همین جلسات بود که به گفته بنار قرار شد تا مجمتع و بناهای بافت فرسوده هر منطقه را به‌عنوان پارکینگ، ساماندهی و در اختیار مردم قرار دهیم. همچنین اداره ثبت اسناد در این طرح به شهرداری اجازه داده تا بافت‌های فرسوده را سند بزند و در اختیار اهالی محل قرار دهد.

همچنین به بیان بنار در طرح جدید شهرداری جریمه‌ای که شهروندان بابت نداشتن پارکینگ می‌پرداختند حذف می‌شود. این جریمه به‌دلیل اشغال فضای خارج از محدوده منازل صاحبان خودرو دریافت می‌شد.

پارکینگ اختصاصی بخرید

یکی دیگر از برنامه‌ها که امروزه ذهن کارشناسان سازمان حمل‌ونقل و ترافیک تهران را به‌خود مشغول داشته ساخت پارکینگ‌های طبقاتی و فروختن آنها به افرادی است که مایلند در محله و منطقه خود یک پارکینگ اختصاصی داشته باشند

در این طرح هر فردی که تمایل داشته باشد می‌تواند پارکینگ با متراژ 30 متر مربع را برای خود اختصاص بدهد. براساس برنامه ریزی‌های سازمان و گفته‌های بنار این پارکینگ‌ها ظرف 20 ماه تحویل متقاضیان داده می‌شود.

کد خبر 55483

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز