درحالی که آمارهای کرونا در ایران هرروز بالاتر می‌رود و احتمال رکوردشکنی وجود دارد،‌ اما ستاد ملی کرونا به ریاست، رئیس جمهور هیچ تصمیمی برای تهران، چهارراه تبادل ویروس نگرفته است. ضمن اینکه دولت همه تقصیر را گردن مردم می‌اندازد و فقط انتظار رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم دارد؛ اما بدون هیچ محدودیتی در تردد و فعالیت‌ها!

روحانی - کمیته های ستاد ملی کرونا

همشهری‌آنلاین - امید کریمی: این آمار امروز کروناست؛ «مبتلایان جدید: ۳۵۵۳ نفر - قربانیان جدید:  ۱۸۷ نفر - بیماران بدحال: ۴۱۳۷ نفر.» اعداد هولناک است. روایت‌های مسئولان اجرایی در صف اول مقابله با کرونا هولناک‌تر است؛ قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزیر بهداشت درباره تهاجم کرونا همین شب گذشته گفت: «روزانه بیش از ۵۰۰ بستری بیمار کرونا در تهران داریم.» به گفته معاون وزیر بهداشت «رفع محدودیت‎ها باعث افزایش مبتلایان کرونا می‎شود. تنها راه کاهش آمار مبتلایان ایجاد محدودیت هاست.» اما در تهران که در روزهای گذشته بارها گفته شده وضعیت وخیمی دارد، خبری از محدودیت نیست.

دراین‌باره بیشتر بخوانید:

از سوی دیگر، مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا عامل اصلی افزایش مبتلایان و قربانیان کرونا را کاهش محدودیت‌ها دانسته است: «شدت کرونا بیشتر نشده، بلکه تعداد بیماران افزایش یافته است؛ چراکه قدرت سرایت‌پذیری ویروس بالاتر رفته است. از آنجایی که محدودیت‌ها کاسته شده و مردم هم کمتر پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند، می‌بینیم که افراد سالمند هم در خانواده‌ها مبتلا شده‌اند و طبعا وضعیت بیماری در افراد سالمند و دارای بیماری‌های زمینه‌ای شدیدتر است.»

فقدان محدودیت‌ها که در تهران بیش از همه نقاط ایران وجود دارد، حتی حالا که مدام خبر می‌رسد استان‌های اطراف پایتخت که بیشترین تردد را به تهران دارند، محدودیت‌های کرونا را برای یک هفته اجرا می‌کنند، در تهران هیچ خبری نیست.

بیشتر بخوانید:

این درحالی است که اوضاع تهران به شدت وخیم است و هر روز خبرهای نگران‌کننده‌تری از وضعیت کرونا در پایتخت به گوش می‌رسد. جلیل کوهپایه زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران که بخش بزرگی از بیمارستان‌های تهران را تحت پوشش دارد، گفته است: «با توجه به اینکه در ۱۰ روز گذشته بیش از چهار هزار مراجعه به بیمارستان ها و همچنین بیش از ۱۰ هزار مراجعه به مراکز جامع سلامت ۱۶ ساعته داشتیم، نسبت به روزهای قبل تر، بستری ها بیشتر شده و قطعاً باید برای روزهای آتی تمهیدات را بیشتر کنیم. نزدیک به ۱۷۰ بیمارستان خصوصی و دولتی در تهران وجود دارد که ۱۰۵ بیمارستان درگیر بیماران کرونایی است. ظرفیت ما برای ارائه خدمات به بیماران غیرکرونایی و کرونایی تقریباً در حال تکمیل است

وضعیت ظرفیت تکمیل در تهران درحالی اعلام می‌شود که دکتر توکلی معاون درمان ستاد کرونا در استان تهران گفته است: «با وجود شرایط وخیم کرونا، در شهر تهران محدودیت خاصی برای کرونا وجود ندارد

با این حال معلوم نیست چرا هنوز برای اعمال محدودیت‌های کرونا در تهران تصمیم‌گیری نمی‌شود. هرچند که رحمانی‌فضلی، وزیر کشور در حاشیه برگزاری جلسه کمیته اجتماعی، انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا از ارائه پیشنهاد جریمه برای متخلفین عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در تهران به عنوان الگو خبر داد. درحالی وزیر کشور از پیشنهاد به ستاد ملی کرونا برای اجرای محدودیت‌های کرونا در تهران خبر داده است که هر روز که از تعلل در تصمیم‌گیری برای محدودیت‌های کرونا می‌گذرد، اوضاع پایتخت بدتر می‌شود و البته آمارهای متناقضی هم کرونا وجود دارد.

بیشتر بخوانید: رئیس جمهور بالاخره برای محدودیت‌های کرونا در تهران تصمیم می‌گیرد؟ | زالی: ستاد ملی تاخیر دارد | وزیر کشور: متخلفان جریمه می‌شوند

از سوی دیگر چند روز پیش علیرضا زالی، فرمانده ستاد کرونا در تهران با انتقادی تلویحی از ستاد ملی کرونا به همشهری گفت: «بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها با تأخیر انجام می‌شود و اقدامی که برای بازگشایی اصناف از سوی ستاد صورت گرفت، شتابزده بود.»

او گفت: «ما در تهران هر تصمیمی که بخواهیم بگیریم، با تأخیر یک تا ۲ هفته‌ای مواجه می‌شود درحالی‌که باید به‌گونه‌ای باشد که ستادهای استانی بیش از گذشته اختیار داشته باشند و اختیاراتشان افزایش پیدا کند. باید به افراد قدرت مانور داده شود و اجازه بدهند که استانداران و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی در ستادهای استانی، مواردی را مورد توجه قرار دهند. مثال آن استفاده از یک سوم ظرفیت کارکنان بود.»

دراین‌باره بیشتر بخوانید: واکنش ستاد ملی به هشدارها تاخیر دارد | فکر نمی‌کردیم بیماری طولانی شود

با این حال همه امیدواری به جلسه روز گذشته کمیته‌های تخصصی ستاد ملی کرونا بود که از آن هم خبری برای محدودیت منتشر نشد. ظاهرا در تهران فقط دستور به نظارت‌های سفت و سخت‌تر است. در خبری که در پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد ریاست جمهوری از جلسه دیروز منتشر شده، آمده است: «روحانی با اشاره به اینکه ستادهای استانی مقابله با کرونا با توجه به مصوبات گذشته ستاد ملی همچنان با مجوز وزیران کشور و بهداشت و متناسب با وضعیت شیوع کرونا در استانهای خود تصمیم می گیرند، دستور داد با توجه به وضعیت شدیدتر کرونا در تهران، کنترل ها و نظارت ها با دقت، شدت و جدیت بیشتری دنبال شود تا هر چه سریعتر به شرایط کنترل و مدیریت شده بیماری، نزدیک شویم.»

از چنین چیزی برمی‌آید که در تهران خبری از محدودیت‌هایی که در موج اول کرونا اعمال شده بود، نیست. هرچند آن محدودیت‌ها هم دیر اجرا شد، اما عمده مسئولان بهداشت و درمان معتقدند همان محدودیت‌های دیرهنگام و نصفه و نیمه توانست از شدت کرونا در ایران بکاهد. 

در این‌باره بیشتر بخوانید: توضیحات مهم روحانی درباره جرائم متخلفان کرونا | جرائمی متناسب با تخلفات در سه سطح مشخص شد

هرچند که در این میان ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت معتقد است تعطیلی چاره کار نیست و همچون رییس جمهور معتقد است مردم باید رعایت کنند: «هشدارهای ما درخصوص کووید ۱۹ کاملا بجا و علمی است. بیماری کرونا از مرحله سرایت تا ابتلا، بیشتر به فاکتورهای رفتاری و اجتماعی مردم بستگی دارد. مثلا، می شود ادارات و مدارس را تعطیل کرد، اما اگر مردم به مسافرت بروند و یا پاساژ گردی کنند، تعطیلی ها فایده ای در کنترل بیماری کرونا نخواهد داشت. نکته ای که در ابتلا به این بیماری حائز اهمیت است این است که مردم چه رفتاری حتی در تجمعات خانوادگی می کنند. لازم است هر فرد خود را مسئول بداند و پیشگیری لازم را برای مقابله با بیماری کووید ۱۹ انجام دهد، وزارت بهداشت بارها توصیه کرده است، برای پیشگیری از ابتلای افراد سالمند و بیماران خاص به ویروس کووید ۱۹ از حضور با این افراد و تجمع با هم خودداری شود و لازم است که مردم خودشان رعایت کنند. هرچقدر هم نظارت وجود داشته باشد، ما نمی توانیم مهمانی های خانوادگی را نظارت کنیم. بلکه مردم باید خودشان رعایت کنند.»

بیشتر بخوانید: 

همچنین معاون درمان وزیر بهداشت معتقد است تعطیلات پیش رو کابوس کادر درمان است: «این ویروس با قدرت سرایت پذیری بیشتر، سلامت تمامی گروه های سنی را به شدت تهدید می کند. بررسی روند شیوع بیماری کرونا در کشورهای مختلف جهان نشان می دهد، هرگونه سهل انگاری، آسیب های شدید و جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت. روند شیوع بیماری در کشور سینوسی بوده و پس از هر تعطیلی با اوج گیری مجدد بیماری مواجه هستیم و نگرانی ها از تعطیلی های پیش رو همچنان باقی است.»

بی‌تصمیمی برای تهران، نشانه بزرگ سهل‌انگاری‌هایی است که وجود دارد. درحالی که رئیس جمهوری در ستاد ملی کرونا چه شنبه گذشته و چه روز پنج‌شنبه تاکید کرده بود: «ستادهای استانی مقابله با کرونا با توجه به مصوبات گذشته ستاد ملی همچنان با مجوز وزیران کشور و بهداشت و متناسب با وضعیت شیوع کرونا در استانهای خود تصمیم می گیرند.» اما این قدرت تصمیم‌گیری عملا برای استاندار تهران و ستادهای استانی مقابله با کرونا وجود ندارد.

از سوی دیگر تعلل در تصمیم‌گیری برای تهران درحالی است که حسین کرمانپور مدیر اورژانس بیمارستان سینا و مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی ایران هشدار داده باید منتظر آبان و تاثیر بازگشایی مدارس باشیم: «بعد از تعطیلات تاسوعا و عاشورا و مسافرت‌ها وضعیت مبتلایان به کرونا وخیم شده است. هم‌اکنون نیز در معابر و خیابان مشاهده می‌شود که برخی از افراد هنوز توجهی به زدن ماسک ندارند و در این بین نیز کودکان بدون توجه به نکات بهداشتی در خیابان‌ها تردد می‌کنند. بی‌شک نتیجه این بی‌توجهی‌های امروز، آبان مشخص می‌شود. از سوی دیگر نتیجه بازگشایی مدارس نیز اواخر مهر و آبان مشاهده می‌شود. تاکنون اغلب مرگ‌ومیرهای ناشی از کرونا در بین مبتلایان به بیماری زمینه‌ای، سالمندان، جوانان بی‌پروا و ...  بوده است. باید دولت و ملت به یک نتیجه مناسب برای مهار کرونا برسند. فصل پاییز وحشتناک است.»

در این باره بیشتر بخوانید: 

پیش از این دکتر پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با انتقاد از عملکرد ضعیف دولت در مهار ویروس کرونا به همشهری‌آنلاین گفته بود: دلیل این‌که الان نمی‌توانیم این بیماری را کنترل کنیم این است که دولت ما قاطع نیست و در این ۷ ماه حتی یک تصمیم جدی گرفته نشده است.

کد خبر 553825
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha