سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ۱۵۸ شهر ایران در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند از احتمال تعطیلی یک هفته‌ای تهران خبر داد و همچنین به طرحی اشاره کرد که براساس آن مشکلات دستمزدی کارکنان بخش بهداشت و درمان رفع خواهد شد.

سيماسادات لاري

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، سیماسادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت امروز چهارشنبه ۹ مهر در حاشیه سفر به مازندران گفت: اصحاب رسانه منعکس‌کننده واقعی عملکرد کادر سلامتی کشور بوده‌اند.

وی افزود: کم و کاستی‌هایی در حوزه سلامت بوده اما اصحاب رسانه با اخبار مطلوب خود کمک حال ما بودند.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت با اشاره به تجمع صورت‌گرفته از سوی برخی کارکنان کادر سلامت دانشگاه علوم پزشکی بابل تصریح کرد: درآمدهای اختصاصی در بیمارستان‌ها کاهش یافته و هزینه‌های بیماران کرونایی نیز بسیار سرسام‌آور است. امکانات و تجهیزات حفاظتی بار بالایی را به بیمارستان‌ها تحمیل کرده و دستگاه اکسیژن‌ساز بیشتری باید تعمیر شود.

وی با بیان اینکه کارانه همکاران کادر درمان تابع درآمد اختصاصی بیمارستان‌هاست، تصریح کرد: تمهید اندیشیده شده که اضافه‌کار از کارانه جدا شود تا منفک از حقوق پرداخت شود. درآمد بیمارستانی کم شده و کارانه آنان کاهش یافته و برنامه و بودجه کمک کرده تا ۲ هزار میلیارد تومان به دانشگاه‌ها برای کارانه همکاران در دانشگاه علوم پزشکی تا پایان اسفند ۹۸ پرداخت شود.

لاری گفت: برای رفع این مشکل طرحی در وزارتخانه ارائه شده تا پایه‌ای برای کارانه ایجاد کنیم که هنوز مصوب نشده است. برخی دانشگاه‌ها کارانه را با اضافه‌کار دادند ولی مشکلات روی حقوق آنان اثر گذاشته است.

وی با اشاره به اقداماتی که برای واکسن کرونا صورت گرفته است، افزود: ایران در جمع ۱۸۰ کشور عضو  «کوکس» قرار گرفته چراکه بهترین راه دستیابی عادلانه به واکسن، سرمایه‌گذاری و مشارکت با خرید آن است. ۱۵ درصد پیش‌پرداخت گرفته می‌شود ولی هنوز واکسن اثربخشی ساخته نشده است.

معاون وزیر بهداشت گفت: برای انتقال دانش واکسن برنامه داریم. هنوز واکسن موثر را هیچ کشوری تولید نکرده است. اگر واکسنی تولید شود، ممکن است ۲۰ درصد جامعه ما را پوشش دهد.

وی با بیان اینکه ۱۵۸ شهر کشور اکنون دارای شرایط قرمز شیوع کرونا است، تصریح کرد: مازندران پیک شیوع کرونا را طی کرده و شرایط آن استیبل است. ۱۰ درصد بستری‌های کرونایی در این استان به طور میانگین فوت می‌شوند و آمار مازندران از این نظر از میانگین کشوری کمتر است.

سخنگوی وزارت بهداشت با اعلام اینکه برای تعطیلی تهران پیگیر هستیم تا مصوبه دورکاری صورت گیرد و در برخی استان‌ها از جمله تهران تعطیلی یک هفته‌ای داشته باشیم، افزود: در مورد مدارس، حضور دانش‌آموزان جدی نبوده و زیر ۱۵ درصد است و الزامی به حضور دانش‌آموزان در مدارس نداشته‌ایم.

وی با بیان اینکه بیماری کووید-۱۹ همه ما را درگیر می‌کند، گفت: ۵۰ درصد افراد بستری‌شده دارای بیماری زمینه‌ای بودند و ۷۰ درصد فوتی‌های کرونا را بالای ۶۰ سال بودند. در حوزه کودکان هم نیم درصد فوتی‌ها ۶ تا ۱۸ سال بودند. بچه‌ها ناقل هستند و فوتی در افراد مسن و بیماران زمینه‌ای بیشتر بوده است.

کد خبر 553585

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha