شمیران و شمیرانات از دیرباز همچون نگینی زرین بر بلندای کلانشهر تهران و پایتخت کشور باستانی و میهن اسلامی ایران می‌درخشد.

لواسان زيبا

طبیعت دل‌انگیز، سرسبزی و طراوت قلل سر به فلک کشیده آن و نزدیکی به پایتخت همواره موجب شاخص شدن آن دیار و حضور خاصان کشور به‌ویژه تصمیم‌گیرندگان و حاکمان همه ادوار تاریخ بوده است. مهم‌ترین افتخار این منطقه در برهه کنونی تاریخ، حضور بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی(ره) در این شهرستان بوده است. علاوه بر آن بسیاری از اندیشمندان و نخبگان فرهنگی و... نیز در این شهرستان حضوری مؤثر داشته‌اند.  شهرستان شمیرانات از ۲ بخش رودبار قصران و لواسانات تشکیل شده و ۴ شهر تجریش، لواسان، اوشان فشم میگون و شمشک دربندسر دارد. بخش رودبارقصران و شهر شمشک دربندسر نیز همواره محل حضور خواص به‌ویژه شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی بوده است. این مهم و حضور گردشگر در منطقه ایجاب می‌کند تا بیشتر برای رفع کمبودها و ایجاد زیرساخت‌های لازم تلاش شود. زیرا می‌تواند آینه انعکاس فرهنگ و جایگاه و میزان پیشرفت کشور باشد.  تا دهه ۴۰ سوخت تهران از طریق استخراج معادن زغال‌سنگ این مناطق تأمین می‌شد. به همین علت آن‌زمان بیمارستان، سینما و امکانات دیگر اینجا وجود داشت که سال ۱۳۳۸ پس از انفجار معدن و کشته شدن ۲۱ نفر از کارگران و تغییر چرخه سوخت کشور به نفت، مهاجرت عمده‌ای از این منطقه صورت گرفت.  شهر شمشک دربندسر علاوه بر داشتن سابقه تاریخی به علت داشتن ظرفیت‌های محیط‌زیستی مثل واقع شدن در جوار مناطق حفاظت شده، جاذبه‌های گردشگری و وجود پیست‌های مطرح و بین‌المللی اسکی شمشک و دربندسر به‌عنوان نگین درخشان شمیرانات در امر گردشگری ورزشی و قطب گردشگری ورزش‌های زمستانی اسلامی شناخته می‌شود.  
برف هویت این شهر است. این شهر سالانه میزبان ۱۸ هزار ورزشکار زمستانی و گردشگر از سراسر دنیاست. این منطقه ویترینی از نظام مقدس جمهوری اسلامی است. به همین دلیل مسئولان باید نگاه ویژه‌ای برای حفظ و توسعه شمشک دربندسر داشته باشند و ما نیز وظیفه داریم اکوسیستم منطقه را برای بقای شهر و استفاده گردشگران و ورزشکاران کشور و حتی جهان حفظ کنیم.  یکی از مشکلات مهم این شهر بسته بودن پیست بین‌المللی اسکی شمشک است. اختلافات شرکت تجهیز و توسعه اماکن ورزشی با مالکان اراضی پیست اسکی شمشک منجر به تعطیلی این پیست طی چند سال اخیر شده است. در خصوص رفع مشکل مردم و بازگشایی پیست اسکی شمشک اقدامات مهمی توسط شهرداری و شورای اسلامی شهر و نمایندگان مالکان اراضی پیست‌های اسکی شمشک و اهالی منطقه صورت گرفته است که امیدوارم سریع‌تر این مشکلات رفع شود.  
از آنجا که شهرداری نقش مؤثری در حفظ هویت شهر و آداب و رسوم مردم منطقه و میراث فرهنگی گذشتگان دارد همواره معرفی، بهره‌برداری و تبدیل ظرفیت‌های بالقوه شهر دغدغه جدی است. به همین علت اقدامات مهمی توسط شهرداری انجام شده است. تصویب طرح هادی شهر سرانجام پس از گذشت ۷ سال با رویکرد گردشگری، ساخت ساختمان جدید شهرداری، پیگیری گازرسانی به شهر و در پی آن بهره‌مندی شهروندان از نعمت گاز، نقشه‌برداری معابر شهر با مقیاس یک پانصدم به متراژ ۵۰ کیلومتر، ساماندهی رودخانه‌ها و اجرای دیوار ساحلی و گابیون‌بندی، لکه‌گیری و آسفالت، جدول‌گذاری و سنگفرش معابر شهر، انجام ممیزی شهر در راستای اجرای طرح شهرداری الکترونیکی، توسعه و گسترش و ساخت امکانات اقامتی، رفاهی، تفرجگاه و ورزشی از جمله اقدامات است.  

کد خبر 553515

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha