آب وهوای کوهستانی، ارتفاعات برف‌گیر و وجود ۲ پیست اسکی شاخص در غرب استان اصفهان، ظرفیت ازشمندی برای رونق گردشگری زمستانه فراهم کرد که در صورت برنامه‌ریزی اصولی و تامین زیر ساخت ها، صنعت پاک و پر سودی را برای اهالی این خطه و بهبود اقتصاد استان رقم خواهد زد.

برف

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، زمستان در حالی برای بیشتر ایرانیان عامل دلتنگی و حبس در خانه است که در بسیاری از کشورهای جهان، سرآغاز نوع خاصی از سرزندگی، طبیعت‌ گردی، جهانگردی و انجام ورزش‌های خاص و گوناگون این فصل به شمار می‌رود.

 با نخستین برف، اسکلتون، هاکی، اسکی آلپاین، اسکیت روی یخ، اسنوبرد سواری، بابسلد، باندی، برف‌رو، پرش با اسکی، لژسواری و ورزش دوگانه از جمله فعالیت‌هایی است که در کشورهای سردسیر رونق می‌گیرد و در کنار آن گردشگری زمستانی نیز جان گرفته و مردم از شهرها بیرون رفته و مهمان کوهستان‌های پربرف می‌شوند.

کشورهایی همچون فرانسه، سوییس، اتریش و ایتالیا بخشی از اعتبار حوزه ورزش و گردشگری خود را مدیون زمستان رشته کوه آلپ هستند، البته توجه به ظرفیت زمستان در این کشورها تنها به این موارد ختم نمی‌شود بلکه با فعالیت‌های نمایشگاهی و میزبانی مسابقه‌های مختلف در کنار تحرک بخشی به جامعه در میان سرمای به ظاهر سخت، سود سرشاری از گردشگری ورزشی به دست می‌آورند.

غرب استان اصفهان که به دلیل آب و هوای کوهستانی و برف گیر بودن مستعد چنین ظرفیتی است، اگر چه با آغاز فصل سرما خیل عظیم گردشگران را به سوی خود جذب می‌کند اما به عقیده صاحبنظران این فرصت سودآور در نبود برنامه ریزی اصولی، ضعف زیر ساخت‌ها و نداشتن برنامه و چشم انداز ثمره موثر و ملموسی نداشته است.

 این شرایط در حالی است که این جاذبه‌های برفی غرب اصفهان می‌توانست در صورت اتخاذ تدابیر مناسب در قالب فرصتی بی نظیر در زمینه گردشگری موجب افزایش اشتغال، درآمدزایی و عامل سرعت بخشی در رشد و توسعه شهرستان‌های غربی و استان باشد.

استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و چهار اثر آن به نام‌های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده، کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است. اصفهان همچنین دارای ۹۰ موزه تاریخی، مردم شناسی، فرهنگی و طبیعت است که در اختیار بخش دولتی و خصوصی است.

اما آنچه درمیان همه زیبایی‌ها و جاذبه‌های نصف جهان مغفول مانده و توجه کمتری به آن می‌شود، مقوله‌ای با عنوان گردشگری زمستانه است، موضوعی که می‌تواند همزمان با کاهش گردشگران در فصل سرما، چراغ گردشگری در نصف جهان را همچنان روشن نگه دارد به این معنا که اصفهان نیز به عنوان یک مقصد گردشگری چهارفصل در ایران شناخته شود.

علاوه بر حظ بصری زمستان که با بارش برف در کوهستان‌ها، حاشیه محورهای ارتباطی، دشت‌ها و روستاهای غرب استان پدیدار می‌شود، وجود دو پیست اسکی شاخص درفریدونشهر و افوس سرمایه گرانبها و کم نظیری است که زمستان به مردمان این دیارهدیه کرده است. پیست اسکی فریدونشهر تنها پیست اسکی استاندارد در استان اصفهان است که شیب تند و منحصر به فرد ۳۵ درجه آن موجب جذب گرشگران و علاقه مندان به ورزش‌های زمستانی می‌شود.

این پیست مرتفع‌ ترین پیست اسکی منطقه مرکزی ایران و استان اصفهان است که سالانه بیش از ۳۰ هزار نفر گردشگر را به خود جذب می‌کند. این مکان دارای امکاناتی از قبیل رستوران، کافی شاپ، سوئیت جهت اسکان اسکی بازان، پیست کوب، پارکینگ، ایستگاه تیوپ سواری، اتاق فوریت‌های پزشکی، ایستگاه کرایه تیوپ، کرایه وسایل اسکی، اسنوبردی ها، اتاق‌های اسکان، اسنومبیل، ایستگاه تیوپ سواری، محل‌های طبخ غذا، بوفه و اغذیه فروشی و سرویس‌های بهداشتی است. همچنین این پیست دارای ساختمان‌های نگهبانی و اداری، اورژانس، استراحتگاه و نمازخانه است و پلیس راه نیز در ورودی‌ها و خروجی‌های این مکان به گردشگران و علاقه مندان به ورزش‌های زمستانی خدمات رسانی می‌کند.

پیست اسکی افوس بویین میاندشت به طول ۸۵۰ متر در منطقه گردشگری سرچشمه واقع شده و مجهز به تله اسکی است، امکانات متعدد رفاهی و ورزشی مانند توقفگاه، سالن غذا خوری، سرویس بهداشتی، آلاچیق و مجموعه ورزشی کودک در این مکان فراهم است و امکان اجاره، فروش و آموزش استفاده از وسایل اسکی برای علاقه مندان وجود دارد. این پیست دارای استانداردهای لازم، شیب و ارتفاع مناسب و بالابر بشقابی است که سهولت بالا رفتن اسکی‌ بازان به دامنه کوه را فراهم می‌کند.

در این میان شهرستان فریدن به دلیل برخورداری ازموقعیت جغرافیایی منحصر به فرد به عنوان شاهرگ حیاتی اتصال اصفهان به غرب کشور استراحتگاه و محل گذر گردشگران بیشماری است که به سوی سایر مقصدهای زمستانه شهرهای همجوار حرکت می‌کنند، از این رو کارشناسان بر این باورند زمینه‌های متنوع اقتصادی برای بهره مندی از این ظرفیت در این شهرستان وجود دارد.

شهرستان چادگان نیز که به دلیل همجواری با زاینده رود مقصد گردشگران داخلی و خارجی است، علاوه بر اینکه خود از ظرفیت گردشگری زمستانه برخورداراست می‌تواند درجذب، اسکان، هدایت و صدور گردشگر به سایر مقصدهای زمستانی استان موثر واقع شود.

کارشناسان بر این عقیده اند بخش بزرگی از مشکلات اقتصادی شهرستان‌های غرب استان که سال‌های مدید با محرومیت، کمبود امکانات، مهاجرت و شتاب کند توسعه رو به رو است با اتکا بر گردشگری چهارفصل قابل حل است. از آنجا که نمود زمستان در این منطقه بسیار بیشتر و ملموس تر از سایر نقاط اصفهان است، از این رو معرفی غرب استان به عنوان قطب گردشگری زمستانه فلات مرکزی دور از انتظار نیست، شاید به این دلیل است که اندیشمندان خبره اقتصاد، وجود چنین ظرفیتی در غرب اصفهان را صنعتِ لطیف می‌نامند، عنوان زیبایی که اکنون از میان حجم انبوه صنایع آلاینده اصفهان همچون مروارید سپید می‌درخشد.

گردشگری زمستانه اگر چه در ظاهر نمود تفریح و ورزش‌های زمستانی قلمداد می‌شود اما آبستن ظرفیت‌های بیشمار دیگری است. توریسم غذا، بوم گردی، طبیعت گردی، میراث فرهنگی ملموس و ناملموس، فروش، بازاریابی و تبلیغ محصولات و فرآورده‌های بومی، جذب سرمایه گذار و تبادل فرهنگی از مهم ترین این ظرفیت‌ها به شمار می‌رود که هریک در بردارنده زمینه‌های متنوع برای ایجاد کسب و کارهای دائمی و یا موقت است.

مردمان سختکوش شهرستان‌های غرب اصفهان نیز این را دریافته اند که زمستان اگر برای بسیاری از آدم‌ها فصل بی برگی است، برای آنان اما به مثابه گنج خفته می‌ماند که هنوز از صندوقچه باور بیرون نیامده است.

اگر چه طی چند سال اخیر، به دنبال ورود گردشگران به این مناطق، اهالی به طور پراکنده و موقت برای بهره مندی از این فرصت کوشیدند اما آنچه اکنون بیش از پیش نمود پیدا کرده نبود برنامه اصولی و هدفمند برای تثبیت این ظرفیت است که رفع این چالش نیازمند بهره مندی از نظرات کارشناسان، ایده پردازی و سپس اقدام مسئولان، نخبگان و سرمایه گزاران برای پیاده سازی آن است.

  • برف، موهبت خدادادی زمینه ساز رونق اقتصادی

یک کارشناس گردشگری با بیان اینکه جلوه‌های خدادای طبیعت یکی از بسترهای مهم توسعه صنعت توریسم است، اظهار داشت: سلایق متنوع گردشگران نکته مهمی است که می‌توان با هوشمندی از آن برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری، کسب سود و رونق اقتصادی بهره برد.

ندا فضلی اضافه کرد: بسیار مشاهده شده است که گردشگران مستقر در یک منطقه گرم و خشک به دنبال مقصدهای سرزنده و حتی سرد می‌گردند و بر عکس گردشگران مناطق سرد و برفی به دنبال جاذبه‌های کویری می‌روند؛ اگر بتوان این مقصدها را در زمان مناسب خود به طور دقیق و هدفمند معرفی کرد می‌توان به اثرات چمشگیر این سفرها بر رونق اقتصاد مردم آن مناطق امیدوار بود.

وی با بیان اینکه برف همواره شادی آفرین بوده است، افزود: این موهبت خدادادی را می‌توان در قالب برنامه‌های مختلف مانند جشنواره‌های برفی، برگزاری تورهای یک روزه کوتاه، فراخوان‌های عکاسی و ساخت مستند، استقرار خانه‌های بوم گردی و اعزام سفیر گردشگری به شهرهای همجوار به یک فرصت ارزشمند فرهنگی اقتصادی تبدیل کرد.

  • برگزاری جشنواره‌های زمستانی، سودآور و نشاط آفرین

یک کارشناس اقتصاد با بیان میزبانی جشنواره‌ها ی مبتنی بر برف و زمستان نقش مهمی در توسعه و رونق گردشگری شهرستان‌های کوچک دارند، اظهار داشت: تجربه نشان داده است جاذبه این نوع جشنواره‌ها به حدی است که خیل عظیمی از گردشگران را از راه‌های دور و نزدیک با وجود سرمای هوا به مناطق سردسیر کشانده است.

مائده وحدانی پور اضافه کرد: برپایی بازارچه فروش محصولات مختلف و سوغات در حاشیه جشنواره‌ها رونق اقتصادی برای ساکنان به دنبال خواهد داشت.

وی برگزاری دوره ای و منظم جشنواره‌های متناسب با ویژگی‌های فرهنگی و اقلیمی را راهکار مناسبی برای جذب سرمایه به این بخش دانست و افزود: هر اندازه که گردشگران با خاطرات خوب تر و سرزندگی و شادمانی بیشتر جشنواره را به سمت مقصد ترک نمایند به همان اندازه در معرفی و صدور فرهنگ و پتانسیل‌های سود آور هر منطقه موفق بوده ایم.

  • بهبود زیرساخت‌های گردشگری نیازمند هم‌افزایی نهادها

رییس هیات اسکی اصفهان با بیان اینکه اعتبارات ناکافی هیات سبب شده که نتوانیم اقدامات موثری در مکان‌های ورزشی تفریحی انجام دهیم،  گفت: بهبود وضعیت پیست‌های اسکی این استان مستلزم رفع تعارض با امور اراضی منابع طبیعی است و امیدواریم این موضوع بزودی حل و فصل شود.

محمود یسلیانی افزود: پیست اسکی فریدونشهر در غرب استان بالغ بر ۷۰ هکتار مساحت دارد اما فقط نزدیک به ۸.۵ هکتار آن واگذار شد همچنین پیست اسکی افوس واقع در شهرستان بوئین میاندشت نیز شرایط مشابهی دارد.

وی اضافه کرد: چنانچه مشکل واگذاری این ۲ پیست و تعارض آن حل و فصل شود می‌توان برای بهینه‌سازی و تجهیز هر چه بیشتر آن تلاش کرد که این امر همکاری بیشتر اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان را می‌طلبد.

رییس هیات اسکی اصفهان تأکید کرد: برای استانداردسازی و تبدیل پیست‌ها برای استفاده بین‌المللی نیاز است که محدوده کلی آن مشخص شود تا بتوان برای اقدامات بیشتر در آنها تلاش کرد.

رییس هیات اسکی استان اصفهان گفت: استانداردسازی پیست اسکی فریدونشهر به منظور اخذ مجوزهای بین المللی نیازمند حدود ۸۰ میلیارد ریال اعتبار است.

یسلیانی افزود: طبق ماده ۲۷ واگذاری اماکن دولتی به بخش خصوصی، پیست اسکی فریدونشهر با هدف توسعه و تکمیل امکانات و زیر ساخت‌ها در سال ۹۶ به شرکت توسعه ورزش و گردشگری فریدونشهر واگذار شد.

احداث جاده دسترسی به قله پیست، توسعه توفقگاه ها، ارتقاء ایمنی کابل‌های برق، اصلاح ورودی ها، توسعه سرویس‌های خدماتی و رفاهی، ترمیم و اصلاح سوئیت ها، بهبود سیستم گرمایشی و آغاز ساخت یک ساختمان خدماتی جدید را از فعالیت‌های عمرانی انجام شده این شرکت در پیست اسکی فریدونشهر است.

یسلیانی افزود: در زمستان امسال خدمات و امکانات این پیست از جمله پارکینگ، مسیر پیست اسکی، سرویس بهداشتی و محل اسکان افزایش یافته است.

رییس هیات اسکی اصفهان با بیان اینکه در سال‌های گذشته رشته‌های آلپاین و اسنوبرد در مدرسه اسکی این پیست آموزش داده می‌شد، خاطرنشان کرد: امسال تلاش می‌کنیم که رشته‌های صحرانوردی و اسکی کوهستان در صورت تامین شدن تجهیزات مورد نیاز، راه‌اندازی شود.

وی از دیگر امکانات این پیست به تله اسکی، بالابر آموزشی، تله‌سیژ برای گردشگران و زیپ‌لاین اشاره و اضافه کرد: این مجموعه از ارزان‌ترین پیست‌های اسکی کشور است و هزینه‌های آن از جمله عوارض ورودی قابل مقایسه با سایر پیست‌ها نیست.

یسلیانی درباره اخذ عوارض ورودی به این مجموعه توضیح داد: با توجه به حجم زیاد مراجعه مردم به این پیست مقرر شد که در محل‌های با شیب ملایم از جمله پارکینگ اقدام به اخذ عوارض شود.

وی با اشاره به اینکه نگهداری و مدیریت این پیست، هزینه‌های هنگفتی دارد، اظهار داشت: سال گذشته بسیاری از مراجعه‌کنندگان، خودروهای خود را داخل پارکینگ نبردند و همین امر موجب ضرر سنگین برای مدیریت مجموعه شد.

یسلیانی با بیان اینکه مجموعه پیست اسکی در حال تدارک تفریح‌های سالم دیگر برای جایگزینی با تیوب‌سواری است، تصریح کرد: با وجود برخی اقدام‌ها از سوی دادستانی، قانون مشخصی برای برخورد در این زمینه وجود ندارد و ما فقط می‌توانیم مانع از ورود تیوب‌سواران به محدوده اسکی‌بازان شویم.

رییس هیات اسکی استان اصفهان افزود: عملیات خرید و نصب تله سیژ، تسطیح بیشتر بستر پیست، فنس کشی، خرید برف کوب و احداث امکانات رفاهی از جمله مواردی است که می‌توان با انجام آن این مجموعه را به یک پیست اسکی با استاندارد بین المللی تبدیل کرد.

وی با بیان اینکه این پیست از سوی اسکی بازان منطقه و استان‌های همجوار مورد استقبال قرار گرفت، ادامه داد: ورزشکاران اصفهان، چهارمحال و بختیاری و لرستان بیش از سایر استان‌ها از این مجموعه استفاده می‌کنند.

  • بازگشایی پیست اسکی فریدونشهر، به زودی

رییس هیات اسکی استان اصفهان ادامه داد: به دنبال فعالیت سامانه بارشی اخیر ارتفاع برف در پیست اسکی فریدونشهر به بیش از یک متر رسید، بنابراین این مکان با مجوز فدراسیون جمعه بازگشایی خواهد شد.

به گفته وی پیست اسکی فریدونشهر پس از بازگشایی در روزهای چهارشنبه، پنج شنبه، جمعه و شنبه هر هفته ساعت ۹ صبح و در روزهای یکشنبه و سه شنبه هر هفته نیز از ساعت ۱۴ تا ۱۶ میزبانعلاقه مندان است.

  • ترافیک سنگین، دردسر شادمانه‌های برفی

سال گذشته بسیاری از گردشگرانی که برای تفریح به پیست اسکی فریدونشهر آمده بودند پشت ترافیک طولانی و خسته کننده غافلگیر شدند به طوریکه در ساعاتی از روز صف خودروهای مسافران از برف‌انبار تا پیست اسکی فریدونشهر کشیده شد و مسافران مسیر ۱۰دقیقه‌ای ازونبلاغ - فریدونشهر را یک ساعت و نیمه طی کردند.

این ترافیک در مسیر ۶ کیلومتری فریدونشهر تا پیست اسکی به شدت سنگین و در برخی نقاط قفل شده بود. مشابه این رخداد در بهمن سال ۱۳۹۶ نیز اتفاق افتاد و مسیرهای منتهی به پیست اسکی فریدونشهر شاهد ترافیک سنگین بطول ۱۳ کیلومتر در دو جمعه متوالی بودند. گستره ترافیک به قبل از ورودی‌های این شهرستان در محله وحدت آباد فریدونشهر نیز رسیده بود.

ورود موج گسترده گردشگران و مسافران به فریدونشهر، اگرچه ظرفیت منحصر به فرد پیست اسکی این شهرستان در بخش گردشگری را به نمایش گذاشت اما کمبود زیرساخت‌های کافی در منطقه را نمایان کرد.

ترافیک سنگین در محورهای منتهی به پیست اسکی، دردسر جاذبه برفی غرب استان است که هر سال تکرار می‌شود، این در حالی است که این محور ارتباطی، مردم بیش از ۷۰ روستا در پیشکوه و پشتکوه شهرستان فریدونشهر را نیز دچار مشکل کرده است.

به گفته مسئولان، مشکلات مربوط به آزاد سازی زمین‌های کشاورزی حاشیه این جاده علت تاخیر در عملیات تعریض آن است.

رییس هیات اسکی استان اصفهان در این خصوص اظهار داشت: از زمان آغاز افتتاح این پیست برای تکمیل و گسترش زیرساخت‌های آن جهت رفاه گردشگران و علاقه مندان به اسکی تلاش‌هایی انجام شده است اما استقبال روز افزون گردشگران از این پیست، توجه بیشتر مسئولان برای تامین زیرساخت‌های آن را طلب می‌کند.

یسلیانی افزود: گردشگران معادل چند برابر جمعیت شهرستان فریدونشهر هر هفته به این شهرستان وارد می‌شوند که این مساله بطور طبیعی مشکلاتی را به دنبال داشته است.

وی، تصمیم گردشگران و علاقه مندان برای حرکت به سمت فریدونشهر در روزهای آخر هفته و به خصوص روز جمعه را عامل مهم ایجاد ترافیک دانست و گفت: این وضعیت به طور معمول در روزهای دیگر وجود ندارد.

توسعه گردشگری نیازمند تقویت زیر ساخت‌ها

کارشناس گردشگری در این خصوص گفت: ترافیک‌های طولانی، تصادفات جاده‌ای، فرسوده بودن ناوگان حمل‌ و نقل جاده‌ای و ایمن نبودن جاده‌های کشور موجب می‌شود تصویری ناامن از گردشگری داخلی در ذهن مسافران ایجاد شود.

صادق بختیارمنش اضافه کرد: توسعه گردشگری تنها در گرو داشتن جاذبه‌های گردشگری نیست بلکه وجود زیرساخت‌های مطلوب مهم ترین عامل توسعه پیوسته صنعت گردشگری است.

وی با بیان اینکه محورهای ارتباطی مهمترین ابزار رسیدن به توسعه در هر منطقه ای به حساب می‌آید، یکی از مهمترین مولفه‌های مورد توجه در بخش توسعه گردشگری را ایمنی راه‌ها و کاهش آمار تصادفات دانست که کاهش دلهره و اضطراب گردشگران در طول سفر را به دنبال دارد.

بختیار منش افزود: جاده ایمن باعث سفر ایمن می‌شود و اگر جاده‌ها از ایمنی و استاندارد لازم برخوردار نباشند باعث کاهش ورود گردشگر به یک منطقه خواهند شد.

وی به سودآوری قابل توجه گردشگری اشاره و خاطرنشان کرد: مشارکت مردم و بخش خصوصی در فراهم کردن زیرساخت‌های گردشگری در بخش‌های مختلف از جمله جاده سازی، رونق اشتغال و در نهایت توسعه متوازن منطقه را رقم خواهد زد.

این کارشناس به تقویت خلق مثبت و تاثیر تفریحات و ورزش‌های زمستانه بر انسان اشاره کرد و افزود: برف شادی آفرین است و چنانچه این موهبت الهی با برنامه ریزی اصولی و هوشمندانه در راستای توسعه اقتصادی به کار گرفته شود می‌توان امیدوار بود که بخش قابل توجهی از مشکلات بیکاری هم به صورت موقت و هم به طور پایدار حل خواهد شد.

  • حمایت از بخش خصوصی برای رونق گردشگری

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان گفت: این استان به دلیل برخورداری از اقلیم متنوع از مزیت منحصر به فرد گردشگری چهار فصل برخوردار است که باید از آن بهره برد.

فریدون اله یاری به ظرفیت گردشگری زمستانه غرب استان اشاره و اضافه کرد: توسعه زیر ساخت‌های گردشگری در نقاط کوهستانی و سردسیر استان با توجه به اقبال گردشگران برای حضور در این مناطق نقش قابل توجهی در ارتقا صنعت توریسم خواهد داشت.

وی با بیان اینکه جذب گردشگر به این شهرستان‌ها برای ساکنان آنها نیز بسیار سودمند و ارزآور خواهد بود، اظهارداشت: در چند سال اخیر به مساله گردشگری توجه بسیاری شده و سیاست‌ها در این بخش به سوی ارتقا صنعت گردشگری در همه بخش‌های مرتبط است.

به گفته وی طراحی و پیاده سازی تناسب‌های لازم و زیرساخت‌های فرهنگی مختص هر شهر غرب استان، موازی با توسعه گردشگری و تفریحات زمستانه در آن ضروری است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ادامه داد: باید طوری برنامه ریزی شود که علاوه بر طبیعت گردی و بهره مندی از تفریحات زمستانه گوشه ای از تمدن، تاریخ، میراث ناملوس و فرهنگ شهرها به مسافران معرفی شود.

وی با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌های گردشگری نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی است، تصریح کرد: برنامه ریزی‌های خوبی برای حمایت از فعالان بخش خصوصی طراحی شده است.

به گفته اله یاری به متقاضیان و علاقه مندان بخش گردشگری تسهیلات ارزان قیمت ارائه می‌شود.

  • اقتصادِ گردشگری، نسخه نجاتبخش

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اقتصاد گردشگری را نجاتبخش این استان دانست، گفت: در صورت حرکت به سمت توسعه فراصنعتی و توجه مضاعف به صنایعی همچون گردشگری می‌توانیم به خودکفایی برسیم.

ناهید تاج الدین افزود: بارگذاری صنعتی امروز در اصفهان مشکلات فراوانی از جمله آلودگی هوا و خشکی زاینده رود را به همراه داشته است.

وی با بیان اینکه اقتصاد گردشگری می‌تواند نجات بخش اصفهان از رکود باشد، ادامه داد: هر توریستی که به ایران سفر می‌کند ۶ تا هفت روز اقامت داشته و حدود هزار و ۸۰۰ دلار دلار هزینه می‌کند و این در حالی است که در اصفهان این میزان ۶۰۰ تا ۷۰۰ دلار و اقامت ۲ تا سه روز است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر بتوانیم از ظرفیت افزون بر ۲۳۰ اقامتگاه بومگردی اصفهان به درستی استفاده کنیم تعداد روزهای اقامت گردشگر و درآمد گردشگری اصفهان افزایش می‌یابد.

تاج الدین با اشاره به ضرورت جایگزینی صنعت گردشگری به جای نفت، بیان کرد: اگر ما نفت نداشتیم شرایط بهتری را شاهد بودیم، با اتکار به آن ضرورت و اهمیت صنایع دیگر کمتر احساس شده و از وجوه اقتصادی که به توسعه پایدار کمک می‌کند غافل مانده‌ایم.

وی ادامه داد: اصفهان به عنوان قطب صنعت و پایتخت فرهنگ و تمدن شناخته می‌شود اما تاکنون قطب صنعت بودن کمکی به ما نکرده و مزیت‌هایی را برای توسعه پایدار به همراه نداشته است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: ظرفیت‌ها و بسترهای متعدد گردشگری در اصفهان داریم که از آنها غافل شده‌ایم و بیشتر به سمت قطب صنعت حرکت کردیم که مشکلات متعددی را برای شهر به ارمغان آورده است در حالی که اصفهان یکی از ده مقصد گردشگری جهان است و این مزیت بسیار جای گسترش دارد.

تاج الدین خاطرنشان کرد: مردم ما به صورت ذاتی و درونی از برپایی نمایشگاه‌ها و رویدادهای گردشگری استقبال می‌کنند اما ما نسبت به این موضوع غفلت ورزیدیم.

وی با بیان اینکه اگر به این باور برسیم که سرمایه گذاری در صنعت گردشگری ارزش افزوده فراوانی دارد برخی از مشکلات مرتفع خواهد شد، اضافه کرد: در بسیاری از موارد برای سرمایه گذاری در بخش گردشگری نیازی به کمک دولت نیست و اگر بسترها را فراهم کنیم به اندازه کافی انگیزه و بازگشت سرمایه برای بخش خصوصی وجود دارد ضمن آنکه در بخش گردشگری خارجی نیز می‌توانیم از ظرفیت‌های فاینانس هم استفاده کنیم.

غرب استان شامل شهرستان‌های فریدن، فریدونشهر، چادگان و بویین میاندشت، منطقه ای وسیع و کوهستانی است که پس از عبور از سال‌های خشکسالی و کاهش شدید نزولات جوی، در پاییز و زمستان سال گذشته و بهار و پاییز امسال شاهد بارش برف و باران است. این بارش‌ها هر سال مسدود شدن بخشی از راه‌های ارتباطی این شهرستان‌ها را به دنبال دارد. طبیعت زمستانی و مناظر پوشیده از برف این مناطق را در فصل سرما کانون گردشگری زمستانه اصفهان تبدیل کرده است.

پیست اسکی فریدونشهر در ۳ کیلومتری این شهر در دامنه کوه تسیخه قرار دارد. دسترسی به این پیست از طریق جاده ارتباطی اصفهان به الیگودرز، سه راهی فریدونشهر، پس از شهرستان فریدونشهر، جاده فریدونشهر به سیبک، سه راهی جاده روستای چغیورت امکان پذیر است.

پیست اسکی افوس به طول ۸۵۰ متر در منطقه گردشگری سرچشمه واقع شده و مجهز به تله اسکی است، امکانات متعدد رفاهی و ورزشی مانند توقفگاه، سالن غذا خوری، سرویس بهداشتی، آلاچیق و مجموعه ورزشی کودک در این مکان فراهم است و امکان اجاره، فروش و آموزش استفاده از وسایل اسکی برای علاقه مندان وجود دارد.
این پیست دارای استانداردهای لازم، شیب و ارتفاع مناسب و بالابر بشقابی است که سهولت بالا رفتن اسکی‌ بازان به دامنه کوه را فراهم می‌کند.
شهر افوس از توابع بویین میاندشت، در غرب استان اصفهان و ۳۸ کیلومتری شهرستان فریدن درمیان پیش کوه‌های داخل زاگرس مرکزی قراردارد. افوس در دامنه کوه قوسی شکل به همین نام ایجاد شده است که بلند و برف گیر است و به همین دلیل جویبارهای زیادی از این کوه سرچشمه می‌گیرد.

شهرستان‌های فریدن با بیش از ۴۹ هزار نفر جمعیت، فریدونشهر با ۳۵ هزار نفر جمعیت، چادگان با ۳۲ هزار نفر و بوئین میاندشت با بیش از ۲۴ هزار نفر به ترتیب در ۱۴۰، ۱۸۰، ۱۱۰ و۱۸۰ کیلومتری غرب استان اصفهان قرار دارند.

کد خبر 469360

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha