شهرستان شمیرانات سرزمینی کهن است که آثار تاریخی موجود در آن حکایت از قدمتی چند هزار ساله دارد. این شهرستان از ۲ بخش لواسانات و رودبار قصران تشکیل شده‌ است.

لواسان زيبا

 این شهرستان از سمت شمال با استان مازندران و استان البرز و از سمت جنوب با شهرستان‌های تهران و فیروزکوه همسایه است.  شمیرانات از نظر وسعت ششمین شهرستان پهناور استان تهران است که با وجود طبیعت بکر در دامنه‌های رشته کوه البرز و وجود مراکز زیارتی، تفریحی و تجاری متعدد قطب گردشگری استان تهران به شمار می‌آید و تعداد زیادی از همشهریان از این‌گونه فضاها استفاده می‌کنند.  
 اگر به تاریخچه محله‌ها و روستاهای شهرستان توجه کنیم به این مطلب خواهیم رسید که شمیرانات در اشاعه فرهنگ ایرانی، اسلامی نقش مهمی را در استان تهران دارد. وجود امامزاده‌ها، بازار تاریخی تجریش و وجود اماکن تاریخی مصداقی بر این ادعاست.  
شمیرانات با تولید بیشترین میزان گیلاس در کشور رتبه نخست را به خود اختصاص داده و از این محصول به همراه محصولات دیگری مانند سیب، آلبالو و... به‌عنوان برندهای جهانی نام برده می‌شوند.  هفته تهران که با نام فاخر شمیرانات از ۱۲ تا ۱۹ مهرماه ادامه دارد می‌تواند نقطه شروعی در بیان ظرفیت‌های بالای این شهرستان در ابعاد مختلف باشد.  این شهرستان مفاخر بسیار بزرگی دارد که فرهنگ کهن ایرانی را به رخ جهانیان کشانده‌اند و در ابعاد علمی، هنری و ورزشی توانسته الگوهای خوبی را معرفی کند.  

کد خبر 553511

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha