در دنیای پر از تغییر و تحول‌های سریع، یک روزه و گاهی چند ساعته هیچ مجموعه انسانی زنده و پویایی را نمی‌توان یافت که بدون داشتن هویت فرهنگی بتواند به حیات خود ادامه دهد،

لواسان زيبا

اعضای آن بتوانند در کنار یکدیگر زندگی کنند، کارکردهای جمع و جماعت را داشته باشند، با خود و دیگر جوامع در ارتباط باشند و در طول تاریخ چه کوتاه‌مدت و چه بلند مدت، دوام و بقا پیدا کند.  
آنچه باعث این اتصال و دوام می‌شود مجموعه‌ای است از باورها، اعتقادات، رسوم، گویش و آداب فردی و اجتماعی است که در تعریف کلی به‌عنوان هویت فرهنگی یک جامعه معرفی می‌شود.  
منظور از جامعه، برداشت کلی از اجتماع انسانی در سنین، گروه و قشرهای مختلف است که در لوای این هویت فرهنگی در یک منطقه جغرافی زندگی می‌کنند.  
شهر زیبای لواسان با گویش تاریخی «لو آسا» در معنای همانند لولو و مروارید که ریشه معنایی نامش در کتب تاریخی آمده است، در مجاورت کلانشهر تهران، نه تنها در طول تاریخ پیدایش خود دارای هویتی مستقل بوده بلکه آن‌چنان غنی و پر ریشه است که هرگز مانند دیگر شهرهای مجاور با کلانشهر تهران، نه تنها هویت خود را از دست نداده بلکه آن را حفظ کرده و در طول سالیان و تغییرات ناشی از آن کمرنگ نشده که هیچ، بلکه مانند گذشته در گویش، رسوم و آیین‌های محلی و منطقه‌ای پرقدرت حضور دارد.  
برگزاری مراسم سنتی عزاداری در محله‌های مختلف در طول ماه‌های محرم و صفر، آیین‌های پخت و پخش خوراکی‌های خاص هر فصل مانند رسم سمنوپزان در ایام فاطمیه، استفاده از ضرب‌المثل‌ها و گویش‌های خاص در مجاورات روزمره، انتخاب همسر و مراسم ازدواج‌های سنتی و درون منطقه‌ای برگرفته از رسوم و آیین‌های خاص منطقه و... همه و همه نشان از پویایی و دوام هویت فرهنگی لواسان دارد.
 آنچه در این بین توجه ویژه و نگاه کارشناسانه را می‌طلبد بررسی و واکاوی دلیل ایجاد، بقا و تداوم این خرده فرهنگ‌های زنده و به عبارت واضح‌تر هویت فرهنگی این شهر است که طی سال‌ها تردد و پذیرش شهروندان جدید از اقصی نقاط کشور و جهان، نه تنها از میان نرفته بلکه همچنان زنده و تأثیرگذار به حیات خود ادامه داده و استوار و درخشان همچون مروارید در این دره رویایی می‌درخشد.  
 

کد خبر 553476

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha