در دنیای پر از تغییر و تحول‌های سریع، یک روزه و گاهی چند ساعته هیچ مجموعه انسانی زنده و پویایی را نمی‌توان یافت که بدون داشتن هویت فرهنگی بتواند به حیات خود ادامه دهد،

لواسان زيبا

اعضای آن بتوانند در کنار یکدیگر زندگی کنند، کارکردهای جمع و جماعت را داشته باشند، با خود و دیگر جوامع در ارتباط باشند و در طول تاریخ چه کوتاه‌مدت و چه بلند مدت، دوام و بقا پیدا کند.  
آنچه باعث این اتصال و دوام می‌شود مجموعه‌ای است از باورها، اعتقادات، رسوم، گویش و آداب فردی و اجتماعی است که در تعریف کلی به‌عنوان هویت فرهنگی یک جامعه معرفی می‌شود.  
منظور از جامعه، برداشت کلی از اجتماع انسانی در سنین، گروه و قشرهای مختلف است که در لوای این هویت فرهنگی در یک منطقه جغرافی زندگی می‌کنند.  
شهر زیبای لواسان با گویش تاریخی «لو آسا» در معنای همانند لولو و مروارید که ریشه معنایی نامش در کتب تاریخی آمده است، در مجاورت کلانشهر تهران، نه تنها در طول تاریخ پیدایش خود دارای هویتی مستقل بوده بلکه آن‌چنان غنی و پر ریشه است که هرگز مانند دیگر شهرهای مجاور با کلانشهر تهران، نه تنها هویت خود را از دست نداده بلکه آن را حفظ کرده و در طول سالیان و تغییرات ناشی از آن کمرنگ نشده که هیچ، بلکه مانند گذشته در گویش، رسوم و آیین‌های محلی و منطقه‌ای پرقدرت حضور دارد.  
برگزاری مراسم سنتی عزاداری در محله‌های مختلف در طول ماه‌های محرم و صفر، آیین‌های پخت و پخش خوراکی‌های خاص هر فصل مانند رسم سمنوپزان در ایام فاطمیه، استفاده از ضرب‌المثل‌ها و گویش‌های خاص در مجاورات روزمره، انتخاب همسر و مراسم ازدواج‌های سنتی و درون منطقه‌ای برگرفته از رسوم و آیین‌های خاص منطقه و... همه و همه نشان از پویایی و دوام هویت فرهنگی لواسان دارد.
 آنچه در این بین توجه ویژه و نگاه کارشناسانه را می‌طلبد بررسی و واکاوی دلیل ایجاد، بقا و تداوم این خرده فرهنگ‌های زنده و به عبارت واضح‌تر هویت فرهنگی این شهر است که طی سال‌ها تردد و پذیرش شهروندان جدید از اقصی نقاط کشور و جهان، نه تنها از میان نرفته بلکه همچنان زنده و تأثیرگذار به حیات خود ادامه داده و استوار و درخشان همچون مروارید در این دره رویایی می‌درخشد.  
 

کد خبر 553476

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha